שתף קטע נבחר

ירדן: ישראל ואיראן אשמות בירידת מחירי הירקות

השווקים המרכזיים בממלכה סובלים מירידה של 25%-50% במחירי הפירות והירקות. ברשימת האשמים: מזג האוויר, השתלטות איראן על השוק והצפה של תוצרת ישראלית

בשבוע האחרון מורגשת ירידה של 25%-50% במחירי הפירות והירקות בשווקים המרכזיים בירדן, בראשם בבירה עמאן. הירידה במחירים נובעת מהתגברות ההיצע, אך בעוד שהצרכנים מרוצים - המגדלים ממש לא.

 

 

בחלק מהמקרים, המגדלים אף החליטו להימנע מלקטוף את הפירות, או העדיפו לשווק את הירקות למשקים לגידול בעלי חיים במחירי הפסד. גורמים במשק החקלאות בירדן טוענים כי העונה הנוכחית מוכיחה שהמגזר מתנהל ללא תכנון וללא פיקוח ממשלתי.

 

הסיבות לעלייה בהיצע מגוונות. גורמים בירדן טוענים כי העלייה בתפוקה נובעת ממזג האוויר הייחודי בחורף האחרון, שמצד אחד לווה בכמויות משקעים גדולות, אך בחודש שעבר הוא אופיין במזג אוויר חם, דבר שסייע לגידולים.

 

בנוסף מסרו מקורות בממלכה, כי בתקופה האחרונה חלה ירידה בייצוא של התוצרת הירדנית לשוקי המדינות השכנות ובראשן עיראק. לדברי חקלאים ירדנים, איראן החלה להשתלט בהדרגה על שוק הפירות והירקות העיראקי על חשבון מקורות אחרים, בכלל זה ירדן.

 

וכרגיל בעיתות שכאלה, יש מי שמנסים להטיל את האשמה על ישראל. עיתון "א-סביל" המשמש שופר לאופוזיציה המתנגדת לנורמליזציה עם ישראל, דיווח אתמול (ד') כי העלייה בהיצע נובע מהצפת השוק המקומי בתוצרת ישראלית.

 

לפי הדיווח, גזר, אבוקדו, אפרסמון ודלעת מתוצרת ישראל, הוכנסו לאחרונה בכמויות גדולות לשוקי הממלכה. העיתון ציין כי מאז תחילת השנה נכנסו לירדן 25 אלף טון גזר ישראלי, 65 אלף טון אבוקדו וכ-186 אלף טון אפרסמון.

 

עוד טוען "א-סביל", כי חלה ירידה בביקוש לתוצרת ישראלית בשל תקנות הסימון שלה. על פי הדיווח, הדבר אילץ את היבואנים להוריד את המחירים של התוצרת הישראלית ובסופו של דבר, ירידת מחירים זו גררה ירידת מחירים של שאר הפירות והירקות בשוק המקומי.

 

דורון פסקין הוא מנהל אגף המחקר בחברת אינפו פרוד מחקרים (המזה"ת)

פורסם לראשונה 18/03/2010 19:58

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הכל בגלל האבוקדו הישראלי?
צילום: ירון ברנר
מומלצים