יום שני, 20.05.2024 שעה 09:45

מלכה בנסיגה: נפילתה של ילנה איסנבייבה

קופצת המוט הרוסיה ששולטת בענף בעשור האחרון שוקלת חופשה מתחרויות בקיץ לאחר הכישלונות האחרונים: "צריכה מנוחה, הבעיה שלי היא מנטלית בלבד"

|
איסנבייבה. רוצה לחזור רעננה יותר בעונה הבאה
איסנבייבה. רוצה לחזור רעננה יותר בעונה הבאה

כישלון אינו מושג המונח בלקסיקון של שיאנית העולם בקפיצה במוט, ילנה איסנבייבה. אך כשמדובר בשני כשלונות בתחרויות מרכזיות, גם עבור כוכבת גדולה כמו הרוסייה, זה יותר מדי.

אינסנבייבה, שזכתה רק במדליית הכסף באליפות העולם שהתקיימה בקיץ בברלין, כשלה גם בנסיון להגן על תואר אלופת העולם באולמות בדוחא וכעת תשקול חופשה מתחרויות בקיץ הקרוב. 

"אצטרך למצוא את הניצוץ המנטלי מחדש", אמרה הקופצת לאחר התחרות בדוחא. "הבעיה שלי היא מנטלית בלבד. אני צריכה פסק זמן כדי לחשוב עם עצמי על הדברים".

"התוצאות שלי טובות וזו ההוכחה לכך שהבעיה היא ממש לא בפן המקצועי.  אקבל החלטה לאחר שאתייעץ עם  מאמני ויטאלי פטרוב". עוד הוסיפה: "אולי טוב יהיה אם אנוח מהתחרויות בקיץ. אין טעם להמשיך כך ולהביך את עצמי".  

איסינבייבה, שולטת בענף בעשור האחרון באופן כמעט בלעדי, עד לשתי אליפויות העולם האחרונות. בענף שנפתח לנשים רק לפני 19 שנה, אין זה דבר של מה בכך. הכישלון הראשון בברלין, היה לאחר שלא הצליחה לעבור גובה שבדרך כלל מהווה עבורה חימום, 4.75 מטרים וסיימה את התחרות ללא תוצאה.  

איסנבייבה ושיא העולם (GettyImages)
איסנבייבה ושיא העולם (GettyImages)

אך הרוסייה ידעה להתגבר על הכשלון כמצופה מספורטאית גדולה. בתחרות הגולדן ליג שהתקיימה בצירך מספר שבועות לאחר אליפות העולם, קפצה איסנבייבה לגובה של 5:06 ובכך שברה את שיא העולם המוכחי, שלה עצמה בפעם ה- 27.  מהכישלון בדוחא, נראה שייקח לקופצת בת ה- 27 קצת יותר זמן להתאושש. 

מהילדות ברוסיה ועד לשיא העולם
איסינבייבה נולדה בוולגוגרד, לשעבר סטלינגרד, עיר בת כמיליון תושבים השוכנת לגדות נהר הוולגה. היא החלה להתאמן באתלטיקה בעיר הולדתה בגיל 5. בהיותה  בת 16, קפצה מעל 4 מטרים בתחרות בינלאומית לנוער במוסקבה והחלה את פריצת הדרך.  שנתיים לאחר מכן, קבעה כבר ל- 4.20 מטרים. באותה השנה נערכו המשחקים האולימפיים בסידני, בהם נכנס לראשונה ענף הקפיצה במוט לנשים.  סטייסי דראגילה האמריקאית הייתה לאלופה האולימפית הראשונה בענף כשעברה גובה של 4.60 מטרים.

 
 התוצאות שלי טובות וזו ההוכחה לכך שהבעיה היא ממש לא בפן המקצועי. אקבל החלטה לאחר שאתייעץ עם מאמני ויטאלי פטרוב 
 
 
 

בשנת 2003,  באליפות העולם בפריז, נפגשו השתיים בקרב ראש בראש. המלכה דראגילה והיורשת לעתיד איסינבייבה, הרוסייה סיימה שלישית ואילו דראגילה דורגה רק במקום הרביעי. בזהב זכתה בכלל רוסייה אחרת, סווטלנה פאופאנובה. באותה שנה, חודש בלבד לאחר שמלאו לה 21, קבעה איסינבייבה שיא עולם ראשון עבורה, 4.82 מטרים.  

מאז איסינבייבה לא עוצרת וקבעה שיאי עולם בלי הפסקה. ב-2004 קבעה 4.92 ושנה לאחר מכן כבר קפצה לגובה של 5.01 מטרים. רק ב-2008 הצליחה שוב לנפץ את השיא ל-5.05 מטרים ובפעם האחרונה כאמור, עשתה זאת אשתקד  בציריך.

איסנבייבה (רויטרס)
איסנבייבה. 27 שיאי עולם (רויטרס)

חולמת להיות כמו בובקה 

לאתלטית הרוסייה  שתי מדליות זהב אולימפיות (באתונה ובבייג'ין), שתי מדליות זהב מאליפויות העולם בהלסינקי 2005 ואוסאקה 2007 וכן שלוש מדליות זהב מאליפויות עולם באולמות עד לאחרונה בה כאמור אבדה את התואר.

איסינבייבה, בחורה גבוהה (1.74) ונאה, שברה לא מעט מוסכמות באשר ליכולת הנשית להתמודד בענף מורכב כל כך המשלב אלמנטים כמו מהירות, זריזות, כוח, גמישות וניתור לגבהים מדהימים.  כעת, נותר לראות האם תצליח האתלטית המוכשרת הזו להתגבר על הטראומה בשנה האחרונה ולחזור לגדולתה או שתפנה את הבמה לכוכבת צעירה אחרת שתוביל את הענף בשנים הקרובות.  

חלומה הגדול של איסנבייבה הוא לשבור את השיא של סרגיי בובקה, האדם המזוהה ביותר עם ענף הקפיצה במוט ואחד האתלטים הגדולים בכל הזמנים, ששבר את שיא העולם לגברים 35 פעמים. איסינבייבה מקווה להגיע ל-5.20 מטר ולפרוש ב-2013, אך לפני כל אלה עליה להתייצב ב-14 במאי בקטאר, במסגרת ליגת היהלום ולהבהיר לכולם שהיא עדיין מספר אחת. 

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */