הרפורמה בנמלים עולה שלב: יופרדו חברות נמל חיפה ואשדוד

המשמעות: שיפור רמת השירות לסחר החוץ של ישראל • שר התחבורה סמוטריץ': "עוברים מדיבורים למעשים ומקדמים את התחרות" • בשנה הבאה: שלב חדש בפיתוח הנמלים - הפעלת רציפים חדשים

נמל חיפה , צילום: הרצי שפירא

הממשלה אישרה הקמת שתי חברות בנות ממשלתיות תחת חברת נמלי ישראל למתן שירותי ים. החברות יפעלו לצד הנמלים בחיפה ובנמל אשדוד. יצוין כי נוסף על החברות הבנות פועלות בישראל שלוש חברות ממשלתיות: חברת נמל חיפה, חברת נמל אשדוד וחברת נמל אילת. 

לפי החלטת הממשלה, חברת נמלי ישראל תקים את שתי החברות הבנות שיפעלו האחת במרחב חיפה והשנייה במרחב אשדוד לטובת ניהול כל תחום התעבורה הימית בשגרה ובחירום בנמלים. מדובר בשלב נוסף בקידום הרפורמה בנמלים לטובת שיפור רמת השירות לסחר החוץ של ישראל.

לפי ההחלטה, הממשלה אישרה את הקמתן של שתי חברות נפרדות לניהול כל מערך התעבורה הימית בתחום הנמלים בשגרה ובחירום. שם החברות הבנות - תעבורה ימית חברה בע"מ ותעבורה ימית אשדוד בע"מ - ינוהלו תחת חברת נמלי ישראל, שתהיה בעלת המניות היחידה בכל אחת מהן.

תפקידן של החברות הבנות הוא לבצע את כל הפעולות לניהול התעבורה הימית בשגרה ובחירום ולתת שירותים בהתאם בתחום נמל אשדוד וחיפה, כפי שייקבע על ידי שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', בהסכמת שר האוצר משה כחלון, בכתב ההסמכה ועל פי חוק רספ"ן (רשות הספנות והנמלים).

השר סמוטריץ' // צילום: אורן בן חקון
השר סמוטריץ' // צילום: אורן בן חקון

במהלך השנה האחרונה נחתמו הסכמים קיבוציים בין חברת נמלי הים, חברות הנמל וההסתדרות להעברת עובדי מחלקות הים של נמל חיפה ונמל אשדוד לחברת נמלי ישראל. העברת מחלקות הים לחנ"י (חברת נמלי ישראל) והקמת חברות בנות תחתיה לניהול מחלקות הים נועדו להבטיח תחרות יעילה בין הנמלים הקיימים והחדשים באמצעות גורם בלתי תלוי. כל אחת מחברות הבת של חנ"י תפעל במרחב הנמלי הרלוונטי למתן שירותי ים, ותיתן שירות לכלל הגורמים הפועלים באותו מרחב. 

על פי החלטת הממשלה, תושלם העברת הפעילות, הנכסים, ההתחייבות והזכויות הכרוכים בשירותי מחלקת ים, הניתנים כיום על ידי מחלקת הים של נמל חיפה ואשדוד לחברת נמלי ישראל. 

"לא היתה באמת תחרות"

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ': "עוברים מדיבורים למעשים ומקדמים את התחרות. עד היום לנמלים הקיימים היתה שליטה במי, מה ומתי נכנס למדינת ישראל דרך הנמל, וכך לא יכלה להיווצר תחרות אמיתית".

בשנה הבאה צפוי להתחיל שלב חדש בפיתוח הנמלים, עם תחילת הפעלתם של המסופים החדשים - נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום באשדוד, באמצעות מפעילים פרטיים. 

הפעלתם של המסופים על ידי המפעילים הפרטיים, לצד פעילות חברות הנמל הקיימות, תאפשר שיפור רמת השירות לסחר החוץ של מדינת ישראל, הן באמצעות הגדלת היצע הרציפים הזמינים והתאמתם לקליטת סל אוניות רחב יותר, והן בזכות פתיחתו של ענף הנמלים לתחרות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר