שתף קטע נבחר

מחירי הדירות בעלייה - וקשה לראות מה יעצור אותם

נתוני הלמ"ס לפיהם מחירי הדירות ב-2019 עלו ב-3% אמנם מצביעים על האטה מסוימת, לאחר שהמדד הקודם הציג עלייה של 3.4%; אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שהם פשוט ממשיכים לטפס. וגם: האם כדאי להמשיך לקנות מסין? הילה ציאון סוגרת שבוע

מחירי הדירות בישראל טיפסו בשנת 2019 ב-3%, כך דיווחה היום הלשכה המרכזית לסטטסיטיקה (הלמ"ס), כשפרסמה את מדד מחירי הדיור החודשי שלה. צריך לשים לב: בחודשיים האחרונים של השנה שעברה (נובמבר-דצמבר) נרשמה ירידה במחירי הדירות בשיעור של 0.2%. ירידה זו הובילה להאטה בהתייקרות הנדל"ן – מעלייה שנתית של 3.4% במחירי הדירות במדד בחודש הקודם, לעלייה של 3% במדד הנוכחי.

 

מי רוצה מיליון שקל מתנה? העיוות של מחיר למשתכן

יותר יקרה מסינגפור: כשמשקיעי הנדל"ן חזרו לתל אביב

הדרך לפתרון מצוקת הדיור עוד ארוכה ומפותלת

 

מדד מחירי הדיור כולל את מחיריהן של דירות חדשות ודירות מיד שנייה. על פי הנתונים שפורסמו היום, מחירי הדירות החדשות דווקא ירדו בשנה שחלפה בשיעור דומה (3%), וזאת הודות לפרויקטים של תוכנית מחיר למשתכן. חיזוק לכך סיפקו הלמ"ס ומשרד האוצר השבוע, כשפרסמו את הסקירות החודשיות שלהם שהציגו קפיצה משמעותית ברכישת דירות חדשות אשתקד - בזכות פרויקט הדיור המוזל.

אילוסטרציה תכנון ובנייה (צילום: shutterstock)
עלייה של 3% במחירי הדירות ב-2019. אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

תוכנית הדגל של שר האוצר הפורש הגיעה לשלב היתר הבנייה, ובכך אפשרה לזוגות הצעירים שזכו בהגרלות ב-2015 וישבו על הגדר בחמש השנים האחרונות לחתום על חוזי מכר עם הקבלנים. למעשה, לפי הלמ"ס, בשנה שחלפה מספר הדירות החדשות שנמכרו זינק ל-32,456 יחידות דיור לעומת 22,890 יחידות דיור ב-2018 וכ-24 אלף יחידות דיור בשנת 2017. מדובר בעלייה של כמעט 42% מ-2018 ל-2019. הנתונים של האוצר, אגב, מצביעים על כך ש-2019 רשמה שיא של 17 שנה בכמות הדירות החדשות שנמכרו.

 

אמנם תוכנית מחיר למשתכן הגיעה סוף כל סוף לשלב הקריטי שמגדיל את היצע המגורים בישראל; ואמנם לעומת מדד מחירי הדיור הקודם, חלה בחודשיים האחרונים האטה בעליות של מחירי הדירות - אבל עדיין אין פה סיבה למסיבה. כפי שניתן לראות בתרשים, אם ב-2018 החלה התמתנות בקצב עליית מחירי הנדל"ן ביחס לתחילת העשור, עד כדי ירידות מחירים בשלושת הרבעונים האחרונים של שנת 2018, הרי שהחל בשנת 2019 התחדשו עליות המחירים השנתיות.

  (נתונים: למ
(נתונים: למ"ס)

בפועל, עליות מחירים נרשמו בכל המחוזות בשנה שחלפה, כאשר הבולטות שבהן חלו במחוזות תל אביב (5.7%), צפון (3.8%) וחיפה (1.8%). בניתם על הנוסחה הכלכלית המוכרת של הגדלת היצע מול ביקוש שתוביל לירידת מחירים? ובכן, אם צוללים לנתוני הלמ"ס מגלים שבחודשיים האחרונים של 2019 מחירי הדירות החדשות דווקא עלו ב-0.5%, וחלקן של הדירות המוזלות במסגרת מחיר למשתכן מכלל הדירות החדשות שנבדקו במדד בכלל ירד מ-47.8% במדד הקודם ל-44.5% במדד הנוכחי.

 

בשורה התחתונה, קיימת האטה מסוימת - אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שמחירי הדירות בישראל ממשיכים לטפס. עד שתיבחר ממשלה חדשה, קשה יהיה לראות בצל הפלונטר הפוליטי אופק לריסון יוקר הדיור, וגם אז הדרך לשם תהיה ארוכה.

 

קורונה על חשבון הכיס שלנו

אם בשבוע שעבר ניסו הקמעונאים הישראלים להפוך את הלימון ללימונדה, וקיוו שציבור הצרכנים יחזור לחנויות הפיזיות בעקבות נגיף הקורונה שהוביל בין היתר לעיכובים במשלוחי החבילות שנקנו באונליין מסין - השבוע נחצה גבול כאשר חלק מרשתות החשמל הודיעו כי בכוונתן להעלות מחירים. גם רשתות האופנה הזהירו מפני השלכות שליליות על פעילותן, ואפילו חברת התעופה הלאומית דיווחה לבורסה לניירות ערך כי היא צופה ירידה בהכנסות.

 

בינתיים, בסין כמו בסין, האמת גמישה. השבוע פורסם ב-ynet כי נציג עלי אקספרס בישראל טוען שהעיכובים בהגעת החבילות לישראל קשורים לראש השנה הסיני ולחיבה שרוחשים הישראלים לענקית הסחר המקוון - ולא רק לנגיף הקורונה. אם לשפוט לפי הדיווחים הסותרים של הממשלה הסינית, אולי כדאי לקחת את דבריו בעירבון מוגבל. כך או כך, קשה להאמין שהישראלים ינטשו את המדינה שמייצרת את הפריטים שהם אוהבים במחירים שהם אוהבים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אין הרבה אופטימיות בשוק הנדל"ן
צילום: shutterstock
מומלצים