מנהיג סודאן: "הוקמה ועדה שתעסוק בישראל, יש תמיכה רחבה"

יושב ראש מועצת הריבונות במדינה אישר ל"א-שרק אל-אווסט" כי הבהיר לנתניהו בפגישה כי "ישראל אחראית לפעול בארה"ב להוצאתנו מרשימת הטרור". הוא הוסיף: "ההתנגדות ליחסים – רק מקבוצות קטנות"

זמן צפייה: 00:37

היחסים עם סודאן: יושב ראש המועצה הריבונית של סודאן והמהיג הזמני, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, חשף הבוקר (שישי) פרטים חדשים ביחס למגעים עם ישראל, בעיתון הערבי "א-שרק אל-אווסט", לאחר שנפגש לפני כשבוע וחצי עם נתניהו באוגנדה. בין היתר אמר אל-בורהאן, כי "יש תמיכה ציבורית רחבה לנרמול היחסים עם ישראל".

עוד הוסיף אל בורהאן, כי "ההתנגדות למהלך מגיעה רק מקבוצות קטנות ואידאולוגיות", זאת על רקע הביקורת הרחבה עליו ועל הפגישה עם נתניהו מצד גורמים בממשל, וגם בציבור. הוא גם אמר כי "האחריות למגעים עם ישראל הועברה לידי הממשלה האזרחית", וכי "הוקמה ועדה מצומצמת לעסוק בנושא".

אל בורהאן אישר גם את הפרסומים עד כה, על האינטרס הסודאני בנירמול היחסים עם ישראל. "הבהרנו לנתניהו בפגישה באוגנדה שהאחריות של ישראל היא לפעול בארה"ב להוצאת סודאן מרשימת הטרור", אמר.

השבוע פורסם בחדשות 13 פרטים על מאחורי הקלעים של הפגישה בין המנהיגים. על פי הפרסום המוסד, משרד החוץ והמטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה מקיימים מגעים חשאיים עם סודאן כבר כמה שנים –  אבל פריצת הדרך שהובילה לפגישה התרחשה לפני כחודשיים – בערוץ לא שגרתי – בעקבות שליחות של עורך דין ישראלי פרטי.

נשיא סודן, עבד אל-פתאח עבד א-רחמן אל-בורהאן וראש הממשלה בנימין נתניהו
מנהיג סודן, עבד אל-פתאח עבד א-רחמן אל-בורהאן וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

גורמים ישראלים שהיו מעורבים בסוגיה סיפרו כי בתחילת דצמבר נפגש עורך הדין ניק קאופמן עם עוזרו של היועץ לביטחון לאומי מאיר בן-שבת – איש הצללים המכונה "מעוז" – ושאחראי מטעם נתניהו על הקשרים עם מדינות ערב. קאופמן הציג למעוז רעיון יצירתי.

קאופמן, אזרח ישראלי-בריטי, מתמחה בהגנה על נאשמים בבית הדין הבין-לאומי הפלילי בהאג. כך הוא גם יצר קשרים ענפים בסודאן – גם עם המשטר הקודם של הדיקטטור עומאר אל-בשיר שמבוקש בהאג – וגם עם המשטר הנוכחי.

קאופמן, שמייעץ לממשלת סודאן הנוכחית בנוגע לתיק נגד אל-באשיר, סיפר למעוז על פגישה שנקבעה לו עם השליט הזמני עבד אל-פתאח אל-בורהאן – והציע להעביר לו מסר מישראל. בלשכת ראש הממשלה אימצו את היוזמה ונתנו לקאופמן מכתב מנתניהו לבורהאן ובו הצעה להיפגש ולדון על קידום נורמליזציה בין ישראל לסודאן.