שתף קטע נבחר

האוצר: עלייה ברכישת דירות מחיר למשתכן, ירידה בדירות יד שנייה

על פי סקירת הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, בדצמבר 2019 הגיבו המשקיעים למבצע מכירות גדול בתל אביב - ורשמו עלייה של 2% ברכישת דירות באזור זה. זאת לעומת ירידה של 10% ביתר חלקי הארץ לעומת אשתקד

המשקיעים נוהרים לתל אביב: מסקירת ענף הנדל"ן למגורים בחודש דצמבר 2019 שערכה הכלכלנית הראשית במשרד האוצר ופורסמה היום (ג') עולה כי רכישת דירות במסלול מחיר למשתכן רשמה עלייה - לעומת ירידה שנרשמה ברכישת דירות יד שנייה. עוד עולה כי המשקיעים רכשו דירות באזור תל אביב, בעיקר בשל מבצע מכירות גדול של דירות חדשות, אך רשמו ירידה ברכישת דירות באזורים אחרים.

 

מי רוצה מיליון שקל מתנה? העיוות של מחיר למשתכן

בעקבות הפערים: המדינה מגבשת תוכנית לצמצום הנחות מחיר למשתכן

הטעות של מחיר למשתכן משתקפת במשפרי הדיור

 

על פי הנתונים, בדצמבר 2019 נרשמה עלייה של 6% ברכישת דירות לעומת דצמבר 2018, כאשר בפלח הדירות החדשות - כולל מחיר למשתכן - נרשמה עלייה של 26% ברכישת דירות לעומת דצמבר אשתקד. דירות שנמכרו בדצמבר 2019 במסלול מחיר למשתכן רשמו עלייה של 28% לעומת דצמבר 2018, כאשר 60% ממכירות אלו התרכזו באזור באר שבע ובאזור ירושלים. ממצא מעניין נוסף אותו מציינים בסקירה הוא כי ניכרת יציאה של משקיעים מקריית גת, וכניסה של זכאי מחיר למשתכן - שעל פי מאפייניהם רכשו דירות שלא למטרת השקעה.

פרויקט מחיר למשתכן של חברת שבירו ביבנה. התוכניות לא תאמו את היתר הבנייה (צילום: עמית שעל)
פרויקט מחיר למשתכן ביבנה(צילום: עמית שעל)

בסיכום שנתי מציינים במשרד האוצר כי בשנת 2019 נמכרו 40 אלף דירות חדשות, כולל במסלול מחיר למשתכן - עלייה בשיעור של 13% לעומת כלל הדירות החדשות שנמכרו בשנת 2018, והרמה הגבוהה ביותר מאז 2002. רמת שיא זו הושגה על ידי עלייה חדה של 72% במכירת דירות במסלול מחיר למשתכן.

אינפו כלכלה מכירת דירות ()

מנגד, בפלח שוק היד שנייה נרשמה ירידה של 5% ברכישת דירות בדצמבר 2019 לעומת דצמבר אשתקד. החולשה במכירת דירות יד שנייה נרשמה בכל האזורים, למעט חדרה ונתניה.

 

 

יותר משקיעים, פחות זוגות צעירים

רכישות המשקיעים שנותרו בדצמבר 2019 על רמה של 13% לעומת כלל העסקאות בשוק, רשמו עלייה של 2% לעומת דצמבר 2018. באוצר מציינים כי העלייה מתרכזת באזור תל אביב, לעומת ירידה של 10% ברכישת דירות על ידי משקיעים ביתר האזורים.

 

על פי הערכת האוצר, אחת הסיבות לעלייה החדה שנרשמה ברכישות משקיעים בתל אביב היא מבצע מכירות של חברת גינדי החזקות למכירת דירות בפרויקט של החברה בכונת יד אליהו, שאת חלקן רכשה קרן ריט, אשר הגדיל את היקף המכירות של דירות חדשות באזור תל אביב ב-300% לעומת דצמבר 2018.

 

עוד עולה מהסקירה כי רכישת דירות על ידי זוגות צעירים רשמה ירידה של 2% בדצמבר 2019 לעומת דצמבר 2018. ירידה בולטת של 17% ברכישות אלה נרשמה באזור המרכז, בשל השפעת העלייה ברכישות במסלול מחיר למשתכן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית שעל
פרויקט מחיר למשתכן ביבנה
צילום: עמית שעל
מומלצים