שתף קטע נבחר

השקל מתחזק - הספקולנטים מתעוררים

הנתונים החיוביים אודות הכלכלה הישראלית לצד העובדה שכסף ישראלי חוזר הביתה, מעודדים את הספקולנטים. נקווה שהנגיד לא יאפשר להם לפעול בחופשיות

כלכלני מודי'ס שופעים מחמאות בתחזיותיהם על המשק הישראלי: בסקירתם על המשק הישראלי מיום שישי האחרון הם מעריכים כי היחס חוב-תוצר ירד לרמה המקובלת של 60%, הגירעון התקציבי ירד השנה ל- 4% והמשק יצמח ב-3% בשנה בשנתיים הבאות.

 

בהחלט מרשים, אך כאן כנראה, טמונה הבעיה. את הסקירות ואת הבשורות הטובות חדשות לבקרים של המאקרו-הכלכלה הישראלית רואים כולם. כן, גם הספקולנטים, וכמעט מכל מקום בעולם.

 

זאת ועוד, כסף ישראלי חוזר הביתה. לאור מדיניות רשות המסים, מעניקה פטור ממס ל-10 שנים על יתרות של ישראלים ש"יעשו עליה", ישראלים רבים, עסקיים ופרטיים, מביאים סכומי עתק לארץ. בתוך כך הם מעצימים את מגמת התחזקותו של השקל.

 

בפעולה זו יש מרכיב ספקולטיבי לא קטן, מאחר שסכומים גדולים אלה, ש"עשו עליה" מופקדים עדיין בדולר, בהמתנה לרמת שער נוחה לצורך המרתם לשקלים. סכומים אלה מצטרפים אל הסכומים המופעלים בשוק המקומי על בסיס ספקולטיבי. אז עלייה ובהחלט קוץ בה.

 

בנק ישראל ממשיך את מלחמתו בספקולנטים ורוכש בשוק דולרים, אך עדיין רב הנסתר על הגלוי לגבי המגמה של הצמד דולר-שקל בטווח הקצר מאד (ימים עד מספר שבועות). יחד עם זאת, ברור לכל כי הנגיד פרופ' סטנלי פישר לא יאפשר לספקולנטים לפעול בחופשיות. אחרי הכול, הוא כנראה ממשיך בתפקידו.

 

דולר-שקל - השער היציג לצמד דולר-שקל נקבע היום (ג') בעלייה קלה של 0.188% ובשער של 3.722 שקלים לדולר. קריאת מדד המחירים לצרכן, אשר פורסמה אתמול ועמדה ברמה של מינוס 0.3% אמורה היתה להחליש את השקל, אך ניכר כי עיני המשקיעים נשואות לעבר ארה"ב. בסך הכל, סביבת המסחר בצמד נעה ברצועה של 3.7058-3.7303 שקלים  לדולר.

 

אירו-דולר - הצמד נסחר ביציבות יחסית וברמה יומית ממוצעת של 1.37 דולרים לאירו. עיני המשקיעים נשואות לעבר פרוטוקול הפדרל ריזרב ולהצהרותיו בנושא המדיניות המוניטארית של ארה"ב, שאמורות להגיע בשעות הערב (שעון ישראל). בסך הכל ניכר, כי שיווי המשקל הזמני מחזיק מעמד והרצועה הטכנית 1.35-1.38 דולרים לאירו מחזיקה מעמד.

 

סחורות - בשוק הסחורות נרשמת מגמת עליות שערים. מחיר הנחושת בבורסת לונדון רושם עלייה יומית של 2% ונסחר ברמה של 7,430 דולר לטון. מחיר האלומיניום נסחר במגמה דומה ומעל רמה של 2,200 דולר לטון. חבית הנפט נסחרת בעלייה של 2% לשער של 81.8 דולר. הזהב נסחר בעלייה ושומר על רמתו מעל שער של 1,100 דולר לאונקיה.

 

הכותב הוא מנהל חדר מצב ואנליסט בשקל אג'יו מקבוצת שקל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: צביקה טישלר
דולר שקל כסף
צילום: צביקה טישלר
מומלצים