שתף קטע נבחר

שרי האיחוד האירופי דנים בסיוע ליוון

שרי האוצר מ-16 מדינות גוש האירו הכריזו כבר אמש כי הם הסכימו על "מודלים טכניים" שיאפשרו סיוע מהיר ליוון, אבל לא סיפקו שום מספרים ומעט מאוד פרטים על התכנית

שרי האוצר של האיחוד האירופי שנפגשים היום (ג') זה היום השני, דנו הבוקר בתכניות הסיוע הכלכלי, שיינתנו במידת הצורך ליוון על ידי מדינות גוש האירו. שרי האוצר מ-16 מדינות גוש האירו הכריזו כבר אתמול בערב כי הם הסכימו על "מודלים טכניים" שיאפשרו סיוע מהיר ליוון, אבל לא סיפקו שום מספרים ומעט מאוד פרטים על התכנית. ההערכות הן כי התכניות צפויות לכלול הלוואות דו-צדדיות.

 

לפני שהתכנסו היום עם שאר השרים מ-27 מדינות האיחוד האירופי, חזרה שרת האוצר הספרדית, אלנה סלגאדו, על ההצהרות של שרי אוצר אחרים באיחוד שאמרו שיוון אינה זקוקה לסיוע כספי כרגע. עמיתה השוודי, מבקר חריף של יוון, אמר שלאחר הכרזת יוון על צעדי הקיצוץ הנוספים שננקטים כדי לחתוך את הגרעון הלאומי, המצב נראה טוב יותר.

"יש לנו כעת מצב הרבה יותר טוב ממה שהיה לפני חודש", אמר שר האוצר השוודי, אנדרס בורג, שטען מוקדם יותר השנה כי דיווחיה הסטטיסטיים של יוון על מצבה הפיננסי לפני שפרץ המשבר היו "בעצם מעשה מרמה".

 

תגובת השווקים הפיננסיים עד כה למצב היא רגועה, ללא שינוי דרמטי בשער המטבע של האירו או בתשואות אגרות החוב, שני שווקים שנאלצו להיאבק בחששות המשקיעים בנוגע ליכולתה של יוון לכבד את חובותיה ובמצב שעלול להיווצר עבור כל האיחוד במידה ולא תעמוד בהם.

 

בהודעה שפורסמה על ידי שרי האיחוד האירופי לא נכללו שום מספרים מדויקים, אבל צוין בה כי יוון מגדילה כעת את המאמצים לתיקון מצבה הפיננסי הקשה וכי שאר המדינות החברות במועדון האירו עומדות לצידה ומוכנות לסייע.

 

בריטניה קרובה להתנגשות עם צרפת

נושא נוסף שעלה במסגרת הדיון שנערך היום בין שרי האוצר של האיחוד הוא הקריאה לחוקים חדשים שיפקחו על קרנות הגידור. בהודעה של השרים נאמר כי הם נזקקים לעוד זמן כדי להגיע להסכמה בנושא. כריסטינה גאלה, דוברת של ממשלת ספרד, שהיא יושבת הראש של הדיונים הנוכחיים, אמרה כי המדינות זקוקות "זקוקות ליותר זמן כדי להגיע למקסימום התמיכה האפשרית".

 

הכוונה היא להביא את בריטניה להתפשר על הסכם במאי או יוני. גורמים דיפלומטיים אמרו מוקדם יותר כי בריטניה "מאוד מבודדת" ומתקרבת להתנגשות עם צרפת שרוצה להקשיח את החוקים על קרנות הממוקמות מחוץ לבלוק האירופי של 27 מדינות האיחוד.

 

יותר מ-70% מקרנות ההשקעה האלטרנטיביות, הכוללות גם קרנות רכישה פרטיות, ממוקמות בבריטניה. חוסר השקיפות ומסחר ספקולטיבי הם חלק מהגורמים שהואשמו בידי בכירים באיחוד, ככאלה שתרמו למשבר הכלכלי, כולל מצב צמיחת גידול החובות של יוון.

 

החוק החדש, לכשיושלם, צפוי לחסום קרנות זרות ממסחר באירופה, במידה והן לא יסכימו לפיקוח הדוק מבית. החוק מכוון במיוחד לקרנות הממוקמות במקומות הנחשבים לגן עדן של מעלימי מס, כמו איי קיימן, שם המפקחים אינם בודקים את רמות הסיכון של פעילות הקרנות.

 

בשבוע שעבר כתב שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייטנר, לגורמים רשמיים באיחוד האירופי, והזהיר אותם כי החוקים בטיוטת החוק עלולים לחסום קרנות אמריקניות מפעילות עם משקיעים אירופאים.

 

החוק החדש צפוי לדרוש ממנהלי קרנות גדולות הפעילות באירופה להירשם אצל הרגולטורים המקומיים ולדווח לרשויות הפיקוח באופן שוטף על המסחר שלהן ועל החשיפה שלהן לסיכונים, כדי להוכיח שהן לא מהוות סיכון על המערכת הפיננסית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הפגנות ביוון
צילום: רויטרס
מומלצים