שתף קטע נבחר

"יהיו יותר קנסות על סוכנים וגופים מוסדיים"

המשנה למפקח על שוק ההון ביטוח וחיסכון מבטיח יותר אכיפה בשנת 2010 על סוכני הביטוח והגופים המוסדיים. בנוגע לעמלות אומר יואב בן אור: "אותנו מטריד שסוכני ביטוח רוצים לקחת עמלות מלקוח על דברים שהם כבר תוגמלו עליהם מהגוף המוסדי"

יותר אכיפה, יותר שקיפות והגברת התחרות – אלו היעדים העיקריים של הפיקוח על שוק ההון לשנת 2010, כך מבטיח המשנה לממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון, יואב בן אור, שדיבר בכנס לשכת סוכני הביטוח. לדבריו, בכוונת הפיקוח לשים דגש על נושא האכיפה הן של חברות הביטוח והן של הסוכנים "בשנה שעברה שללנו רשיון מ- 5 סוכנים. זה לא משמח זה פוגע בכולנו. בחלק מהמקרים היו גם אנשים שהורשעו בפלילים ונכנסו לכלא. יהיו יותר קנסות גם על סוכנים וגם על גופים מוסדיים" אמר בן אור.

 

המשנה למפקח גם ציין כי בכוונת האוצר לקדם את המסלקה הפנסיונית – מערכת מידע על חסכונות הלקוח שתהיה זמינה לכל העוסקים בתחום החיסכון הפנסיוני, ותסייע במעבר קל ומהיר של לקוחות.

 

בהתייחס להגברת התחרות בין הגופים והאפשרות לנייד את החסכונות הפנסיוניים, אמר בן אור כי היקפי הניוד דומים לשנים קודמות ועומדים על כמיליארד שקל בתחום הגמל והביטוח. לדבריו, בכוונת הפיקוח לשנות את התקנות, כך שמעבר בין תוכניות בתוך הגוף הפנסיוני עצמו תהיה מהירה יותר: "אנחנו רוצים להבחין בין ניוד בין גופים מוסדיים, לבין ניוד בתוך הגוף המוסדי עצמו - אין טעם לחכות 21 יום, זה שינוי שאנחנו עומדים לעשות".

 

בן אור התייחס גם לייעוץ הפנסיוני בבנקים ואמר: "בשוק פנסיוני בריא יש כמה ערוצי הפצה. חשבנו שהבנקים יכנסו באופן מהיר, הבנקים נכנסים לאט וזה לרעת כולם". לדברי בן אור, מאז כניסת הבנקים לתחום החיסכון הפנסיוני קיבלו שם ייעוץ כ- 120 אלף לקוחות, "זה מעט מאד. זה ממש לא משמעותי".

 

בן אור ניסה להרגיע את סוכני הביטוח המודאגים מ"נגיסת" הבנקים בנתח שלהם: "נתח השוק של החיסכון הפנסיוני בעשור האחרון צמח ביותר מ- 100% ויש מספיק מקום לכולם". יש לציין כי הבנקים מוגבלים בייעוץ פנסיוני, בין הייתר באיסור בעלות על מוצרים ואיסור לתת יעוץ מחוץ לסניף, זאת מתוך רצון שלא "ישתלטו" על השוק. אולם כאמור, כניסתם לתחום איטית ביותר.

 

"אנחנו שואפים שהבנקים יתנו ייעוץ גם בביטוח. אנחנו רוצים שהשוק הזה ימשיך לצמוח. הבנקים עדיין לא השכילו להביא תועלת ללקוחות. אנחנו לא רואים שהם מנצלים את הכח שלהם להוריד עמלות ללקוחות".

 

יותר שקיפות לחוסכים

בן אור התייחס לכניסתו לתוקף בקרוב של המודל לחיסכון פנסיוני, המותאם אישית לגילו של החוסך (המודל הצ'יליאני) ואמר כי בקרוב יוציא הפיקוח טיוטא חדשה שתדריך את הגופים הפנסיוניים כיצד ליישם את המהלך, תוך התייחסות שונה בין כספים הקיימים כבר בחיסכון של הלקוח, לבין כספים חדשים. לגבי הכספים הקיימים, בעיקר לגבי אלו שצפויים לפרוש לפנסיה, תחול הדרגתיות ביישום המהלך.

 

בנושא עמלות הסוכנים והגילוי הנאות אמר המשנה למפקח: "אותנו מטריד שסוכני ביטוח רוצים לקחת עמלות מלקוח על דברים שהם כבר תוגמלו עליהם מהגוף המוסדי. העמדה שלנו היא שבמקרה כזה אין סיבה שתילקח עמלה מהלקוח. הנושא הזה דורש הסדרה". הוא הוסיף כי "יש מידע שלקוח צריך לקבל לפני הצטרפות ולאחר הצטרפות לתוכנית. אנחנו רוצים להוציא הסדרה יותר אחידה בתחום, כמו גם דיווחים יותר ברורים ללקוחות, גם שנתיים וגם רבעוניים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יואב בן אור המשנה למפקח על שוק ההון ביטוח וחיסכון
צילום: גיל יוחנן
מומלצים