ח"כ יזבק ליועמ"ש: "אין בדבריי קריאה לאלימות נגד חיילים"

פרסום ראשון: הח"כית מהרשימה המשותפת ענתה למנדלבליט, לאחר שדרש ממנה להבהיר האם היא תומכת בפגיעה בחיילי צה"ל. "אני עומדת מאחורי דבריי שהמשך הכיבוש אינו לגיטימי"

ח"כ היבא יזבק והיועמ"ש מנדלבליט
ח"כ היבא יזבק והיועמ"ש מנדלבליט | צילום: מתוך עמוד הפייסבוק היבא יזבק Heba Yazbak, חדשות 13

פרסום ראשון: חברת הכנסת מבל"ד, היבא יזבק, ענתה היום (שני) ליועץ המשפטי לממשלה, שדרש ממנה אמש להבהיר את דבריה בריאיון בחדשות 13, שבו טענה כי "החוק הבין-לאומי מאפשר לעמים תחת כיבוש לפעול למען שחרורם".

לטענת יזבק, "אני עומדת מאחורי דבריי שהמשך הכיבוש אינו לגיטימי. ואכן אני רציתי במשפט הזה להחזיר את המראיינים לנושא הכיבוש. ואכן רציתי להשתמש במכוון במילים 'המשך הכיבוש' כדי להזכיר כי זוהי הבעיה המרכזית שהשיח הציבורי הישראלי מתעלם ממנה. אך אין בשני המשפטים שלי תמיכה או קריאה בשימוש באלימות לא נגד חיילים ולא נגד אזרחים. אני חוזרת ומדגישה שאני לא קראתי בראיון, וגם לא התכוונתי, בשימוש באלימות לא נגד חיילים ולא נגד אזרחים. נגד אף אדם בין אם הוא במדים או לא במדים, אזרח, תושב או חסר מעמד".

"אני פועלת באופן פוליטי למען סיום הכיבוש והשגת שלום צודק", כתבה יזבק. "בעיני זו הדרך היחידה לסיום הסבל ושפיכות הדמים. זה נורא ואיום בעיניי שילדים, צעירים ומבוגרים, נשים וגברים, מקפחים את חייהם או חווים סבל בהקשר של הכביש. בריאיון אמרתי שכיבוש הוא לא לגיטימי, ואמירה זו היא אנדרסטייטמנט, כי הכיבוש הוא מצב נוראי והוא מקור האלימות".

אתמול, כאמור, לקראת הדיון בפסילתה, היועמ"ש דרש מיזבק להסביר אם היא תומכת בפגיעה בחיילי צה"ל. במכתב ששלח מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה לבאי כוחה של יזבק, נאמר כי היועץ המשפטי לממשלה רואה בחומרה רבה התבטאויות "שמהן עולה, במפורש או במשתמע, תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל, לרבות פגיעה בחיילי צה"ל".

היועמ"ש הסביר בהודעתו כי הבהרה זו נדרשת על מנת שיוכל להשלים את גיבוש עמדתו ביחס לבקשות הפסילה בעניינה.

חברת הכנסת היבה יזבק מהרשימה המשותפת
חברת הכנסת היבה יזבק מהרשימה המשותפת | צילום: חדשות 13

בתצהיר שהגישה לקראת הדיון בכנסת ביום רביעי בעניין פסילתה, דחתה יזבק את הטענות על תמיכתה במחבלים. "הפעילות שלי היא על פי חוק, והאלימות אינה דרכי. מעולם לא קראתי ולא אקרא לשימוש באלימות".

עוד הסבירה: "בריאיון עם רביב דרוקר ותמר איש שלום הסברתי שוב שאני מתנגדת למדיניות החיסולים הממוקדים, וכי אין פירוש הדבר שאני תומכת במעשים של קונטאר, וכי אני מתנגדת לפגיעה בחפים מפשע ובוודאי מתנגדת לפגיעה בילדים". לדבריה, "התנגדותי לחיסול קונטאר אין פירושה בשום אופן שאני תומכת במעשים שלו, לא נגד משפחת הרן ולא נגד אחרים. כל מה שרציתי הוא רק להביע את עמדתי העקרונית והמוסרית נגד חיסולים ללא קשר לזהות הקורבן".