הבית הלבן שוקל להזמין שגרירי מדינות ערב להשקת תוכנית המאה

הממשל האמריקני צפוי לערוך ביום שלישי אירוע לרגל פרסום תוכנית השלום, ולהזמין דיפלומטים מהעולם הערבי. בכירים ישראלים: הבית הלבן ניסה לתווך שיחת טלפון בין טראמפ לאבו מאזן - ללא הצלחה

זמן צפייה: 02:55

הבית הלבן צפוי לקיים ביום שלישי אירוע לרגל השקת תוכנית טראמפ ושוקל להזמין אליו את שגרירי מדינות ערב בוושינגטון - כולל שגרירי מדינות המפרץ, כך אמרו לחדשות 13 בכירים ישראלים וערבים. טראמפ צפוי לנאום באירוע ויועצו ג'ארד קושנר צפוי להציג אחריו את עיקרי תוכנית השלום.

בכירים ישראלים סיפרו כי הבית הלבן ניסה בשבועיים האחרונים לארגן באמצעות כמה מתווכים שיחת טלפון בין טראמפ לנשיא הפלסטיני אבו-מאזן כדי לעדכן אותו על כוונותיו לגבי התכנית האמריקנית. עם זאת, כל המתווכים לא הצליחו לחבר בין טראמפ לבין הנשיא הפלסטיני.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

לקראת פרסום תוכנית המאה: הפלסטינים קוראים ל"יום זעם" בשטחים

נעמה יששכר הגישה בקשת חנינה רשמית לנשיא פוטין

היועמ"ש החליט: ביטן יועמד לדין בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: Getty Images

בכירים ערבים אף טוענים כי הבית הלבן שוקל להזמין לוושינגטון השבוע כמה שרי חוץ ערבים לאירוע נוסף לצד השקת תכנית השלום כדי שאלה יודיעו על צעדי נורמליזציה עם ישראל שמדינותיהם מוכנות לבצע. עדיין לא ברור אם יש היענות מצד שרי חוץ ערבים למהלך שכזה.

בתוך כך, פרסום התוכנית מדיר שינה מעיניהם של בכירי רמאללה, שקראו ל"יום זעם" בשטחים בעת חשיפת היוזמה המדינית במלואה. בכירים ברשות הפלסטינית אף הזהירו כי "כל יוזמה שלא כוללת מדינה פלסטינית לצד ישראל על גבולות 67' היא תוכנית ללא שלום, ותוביל לחיסול כל ההסכמים החתומים עם ישראל כולל הסכם אוסלו".

ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, הבהיר כי ארגון הטרור מתנגד ל"מזימת עסקת המאה" והזמין את תנועת פת"ח ואת יתר הפלגים הפלסטינים להיפגש במצרים, כדי לגבש את אופן הפעולה נגד היוזמה.

יו''ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בכינוס הליגה הערבית
יו''ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בכינוס הליגה הערבית | צילום: רויטרס (ארכיון)

במקביל, יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הורה לדובריו וליועציו להכריז בכלי התקשורת כי הם מתנגדים לתוכנית, למרות שכל סעיפיה עוד לא פורסמו. כמו כן, לטענת גורמים ברשות, אף נציג אמריקני לא דיבר איתם על פרסום היוזמה. לכן, לדבריהם, "זו תוכנית חד צדדית להצלת נתניהו וטראמפ", ואף הזהירו כי "סיפוח חד צדדי עלול להוביל לגל אלימות ביהודה ושומרון".

יתרה מזאת, בכיר הרשות, סאיב עריקאת, טען אתמול כי "אם ישראל תספח את בקעת הירדן, אז ננקוט בצעדים לסיום שלב המעבר ונעבור לשלב המדינה". בנוסף על כך, בסוכנות ידיעות צרפתית דווח, כאמור, כי ברגע שתוצג התוכנית, הפלסטינים ייסוגו מהסכם אוסלו.

הבוקר המריא ראש הממשלה בנימין נתניהו לוושינגטון, שם ייפגש מחר עם הנשיא האמריקני, לקראת הצגת "תוכנית המאה" האמריקנית. "אני הולך להיפגש עם הנשיא טראמפ מחר, וביום שלישי יחד איתו נעשה היסטוריה", אמר נתניהו טרם המראתו.

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ובני גנץ
בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ובני גנץ | צילום: רויטרס

קודם לכן, המריא יו"ר כחול לבן בני גנץ לארצות הברית, שם גם הוא צפוי להיפגש מחר עם טראמפ ולדון עמו ביוזמה. למשלחתו הצטרף מפקד חיל האוויר לשעבר אמיר אשל, שניהל מטעמו את המגעים מול הממשל האמריקני בעניין התוכנית. בנוסף אליו הצטרפו גם ד"ר יורם טורבוביץ', חבר בצוות האסטרטגי של כחול לבן, ומעיין כהן ישראלי, ראש המטה שלו.

זאת לאחר שאמש סיפר יו"ר כחול לבן כי הוא נענה להזמנת טראמפ וציין כי ייפגש איתו באופן אישי - ללא ראש הממשלה נתניהו - שגם כן יעשה את דרכו לארצות הברית במהלך היום וייפגש עם הנשיא ביום שלישי. "התוכנית תירשם בדברי הימים כאבן דרך משמעותית", אמר, והוסיף שהוא לא יוותר על דיוני החסינות הצפויים - כך שבכוונתו "לשוב לישראל בתום הפגישה כדי להוביל מקרוב את הדיונים הנוגעים להסרת החסינות של נתניהו".