תכנית טראמפ: הסכנות שאיש לא שם אליהן לב - סרוגים

תכנית טראמפ: הסכנות שאיש לא שם אליהן לב

תכנית המאה של טראמפ היא בעיה עצומה, ובינתיים, אין די מודעות לכך: הסכמה לנסיגה טריטוריאלית ושדרוג הרשות הפלשתינית, שמבחינה בינלאומית אין לה כיום שום מעמד אמיתי, לכדי "מדינה"

תכנית טראמפ: הסכנות שאיש לא שם אליהן לב
  צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90

תכנית המאה של טראמפ היא בעיה עצומה, ובינתיים, אין די מודעות לכך. רוה"מ מתעקש ליחצן שאין כאן בעיה- אלא הזדמנות. "פעם בהיסטוריה יש הזדמנות כזאת, ואסור להחמיץ אותה", אמר רוה"מ.

לא ברור מדוע נתניהו אומר את הדברים למעט הצורך הקיומי של כל נבחר ציבור ליחצן את יציר כפיו. ותכנית טראמפ היא אכן במידה רבה, יציר כפיו של נתניהו. בנוסף, רוה"מ דרש מכל השרים והח"כים לשתוק ולא להתראיין. הדבר שוב יוצר אשליה מסוכנת בציבור כאילו אין בעיה- אילו הייתה בעיה, מישהו וודאי היה מזהיר אותנו. אז זהו שלא.

עוד באותו נושא

נתניהו טירפד את המהלך לסיפוח בקעת הירדן


14

שוב מצער מאד שנתניהו בחר לנהוג כך, במקום לנצל לטובה את הלחץ הציבורי מימין שהיה נוצר אילו נהג אחרת, על מנת להשיג תנאים טובים בהרבה. טראמפ כנראה מציע סוכריות מסוימות, כגון אור ירוק להחלת הריבונות בחלק מהשטח. השטח יכלול כנראה את בקעת הירדן, אך לא את גב ההר ("רמת הגולן של מישור החוף"- שחולש על ירושלים גוש דן ונתב"ג).

עם זאת, הסוכרייה הנ"ל תינתן בתלות בכך שישראל תביע הסכמה עקרונית לתכנית. הבעיה היא שהתכנית כוללת 2 סכנות-על שישראל – אם היא חפצת חיים – אינה מסוגלת להביע להן הסכמה כלשהי:

א. שדרוג הרשות הפלשתינית, שמבחינה בינלאומית אין לה כיום שום מעמד אמיתי, לכדי "מדינה". כלומר – ישות חמושה, ובלתי-הפיכה. אם התחתנת ואינך מרוצה – תוכל להתגרש. אך אם הקמת מדינה ובסוף המדינה הפכה לאיראן, אין דרך "להתגרש" מאותה מדינה – כי "מדינה" היא ישות שקיימת לעולמי עד.

ב. הסכמה לנסיגה טריטוריאלית.

נתניהו ער כמובן לכך ש"מדינה" היא סכנה קיומית לישראל, רק שהוא שכנע את עצמו, שיש פתרון: התנסחות מפולפלת שתעביר את רוע הגזרה. למשל, להוסיף את המילה "מפורזת". אף התנסחות לא תציל אותנו מאימת המדינה הפלשתינית אם חלילה נתניהו ימשיך לדהור קדימה. להוסיף "מפורזת"?? "מדינה" פירושה "ישות חמושה" לכן "מדינה מפורזת", פירושה "ישות מפורזת חמושה" – אנלוגי ל"חדר קר חם", כלומר אוקסימורון, דבר והיפוכו!

בנוסף, כפי ששבענו מרורים מנסיגות שונות, גם שבענו מרורים מהבטחות "פירוז". כשרבים בליכוד (ולא במפד"ל) הצביעו בעד ההתנתקות, היה סעיף בהחלטת הממשלה שרצועת עזה "תהיה מפורזת". רצועת עזה לא היתה מפורזת אף לדקה, והשרים שתמכו בתכנית, כגון רוה"מ היום ושר החוץ היום, היו מודעים לכך.

בעיה אחרת היא העובדה שהכל נעשה בלחץ זמן (בגלל הבחירות אצלנו, ואצל טראמפ, וההליך המשפטי נגד נתניהו, ונגד טארמפ). כשמנסים לטפל בנושא כלשהו בלחץ זמן  – נעשות טעויות. וכשמדובר בנושא קיומי -אסור לעשות טעויות.

מה צריך לעשות?  השרים חייבים לשכנע את נתניהו לומר לטראמפ, שאין להשתמש במילה "מדינה" וגם לא לתבוע נסיגה טריטוריאלית כלשהי.

 

סוזי דים היא דוברת ארגון "מטות ערים"

 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
20 תגובות - 15 דיונים מיין לפי
1
שתי בעיות מדומות
דודי | 26-01-2020 15:54
לא נורא כותב יקר שטרמפ ירד מהבמה אתה מתגעגע לסיפוח או אפילו רק להזכיר מילה כזאת
ליכוד פייק ימין,ימינה נגררת לאיומי הג'ובים
תכנית אסון המאה | 27-01-2020 4:45
ליכוד-פייק ימין ימינה-נגררת לאיומי ביבי על הג'ובים. ימין אמיתי-לא עוברת את אחוז החסימה. כי ככה השמאל הכתיב לנו בראש יום ולילה עד שהאמנו לו, והנבואה מגשימה את עצמה. וזה התוצאה..... אבל בזכות שבן גביר לא יעבור, לא תקום ממשלה ושוב בחירות. ולמה? משמים מונעים את תוכנית המאה. ככה שלשרוף קולות על בן גביר-דבר מבורך-בניגוד לכל הקשקשנים שטוענים שזה רע.
2
כל מי שמכיר את פרידמן והחבורה יודע שזה הזדמנות
רמי | 26-01-2020 15:55
שאין שני לה ימות המשיח
3
בציבור הישראלי רוב עצום בעד התכנית!
שטויות | 26-01-2020 16:28
למעלה מ70% מסכימים למדינה פלשתנאית מפורזת על רוב השטח ביהודה ושומרון במידה והערבים יתחייבו לעמוד בתנאים שבתכנית
לא רק שרוב העם היהודי לא בעד תוכנית כזאת
גג | 27-01-2020 9:48
גם רוב הערבים לא בעד תוכנית כזאת! רק כי האנשים שסביבך מחבבים את התוכנית לא אומר כלום, תצא מהבועה. זאת תוכנית גרועה!
באמת
באמת | 26-01-2020 18:19
באמת נראה לך שרוב הציבור תומך בתוכנית הזו? שכחת כבר את אין ספור סבבי ההסלמה ברצועת עזה בעשרים ומשהו השנים האחרונות? נראה לך שרוב יהודי תומך בזה? לא רוב אבל אולי חצי או קצת פחות מחצי. אבל מה שבטוח זה שרוב ממש לא.
4
באמת לא ברור?
טרונצ׳ו | 26-01-2020 16:38
״לא ברור מדןע נתניהו מתעקש ליחצן את התוכנית״? חשבת על האפשרות שאולי בניגוד לך שאין לך צל של מושג על התוכנית - נתניהו דווקא יודע על מה הוא מדבר״.
ביבי גם תמך בהתנתקות-לסמוך רק על השם לא על בי
דוד | 27-01-2020 4:44
לא על ביבי.
5
לפני שבא נתניהו, כמעט מסרו לערבים את הכותל
חפרתם | 26-01-2020 16:43
אז קחו הכל בפרופורציה
6
רק שאלה קטנה
אברהם ויאמר הנני | 26-01-2020 16:47
כמה טיפשות נדרשת כדי להתנגד לתוכנית שעדיין לא פורסמה?
7
הקופירייטרים של לשכת רוהמ עובדים שעות נוספות
שעות נוספות | 26-01-2020 17:04
הקופירייטרים של לשכת רוהמ עובדים שעות נוספות. יש להם מה להסתיר
8
תוכנית המאה
נתנאל טאוב | 26-01-2020 17:26
יש לנו קצת נסי'ון אנחנו ניתן הכל נסיגות וכדומה והפלשתינאים ימשיכו כרגיל בשינאת אלינו .
9
כן כן כן
הסרגל המזגזג | 26-01-2020 17:54
היות וברור שהערבים יתנגדו למה לא לזרום עם התוכנית
אסור להכיר במדינה פלסטינית בשום מצב
יהודי | 27-01-2020 0:12
כי אם אנחנו מכירים במדינה פלסטינית הלך עלינו. זו ישות ריבונית. הכרה בזה שאין לנו זכויות שם. סרטן בלב הארץ.
10
מהיכן הידע? אולי מביבי
אוחנה | 26-01-2020 18:35
אף אחד לא שמע על תוכנית טארמפ, פשוט כי היא לא פורסמה ..אז מהיכן הידע?? למשל הסכמה לנסיגה טריטוריאלית. של ישראל .....מאיפה את יודעת- במילים פשוטות אני לא מאמין לך!!!
11
מה טראמפ מבין
חנן ליבר | 26-01-2020 21:14
את התוכנית רקמו קושניר וגרינבלט . טראמפ במקרה הטוב קיבל עליה דיווח שטחי מהם . ביבי בישל דייסה , ועכשיו יצטרך לאכול אותה .
12
ניתוח מדויק
יהודי | 27-01-2020 0:17
תוכנית מסוכנת, לפי הפרסומים עליה, למרות הצ'ופרים. מכניסים לנו את המדינה הפלסטינית בעטיפת צלופן. אם נידחה את זה אוהדינו שממליכים את טראמפ יבינו אותנו.
13
שבו בשקט עסקנים עלובים בוגדניים
מלי | 27-01-2020 8:48
אין בכם אמונה מצידי היום שיוותרו על ההתנחלויות כי יצאתם חרות בני חרות
14
המדינה הפלשתינית תיפול בגלל סרבנותם
דוד איש שלום | 27-01-2020 14:43
סוזי היקרה, מי כמוני מתנגד נחרצות למדינה פלשתינית, שתהיה המסמר האחרון בארון הקבורה של ישראל. אבל את נתעלמת מכך שכל עניין המדינה - אגב מדינה מפורזת זה בלוף מסכים איתך - הוא רק בתנאי שהפולששטנים יסכינץמו לעסקה והרי הם כבר הגדירוה כתינוק שנולד מת. לכן ישראל תקבל הרבה - עדיין לא הכל - והכי חשוב סרבנות הפולשתינים, תהיה סרבנותם האחרונה, שלאחריה נשאר עם הישובים והבקעה בעוד בסופה של התכנית נפטר ממפלצת הפולששטניזם לעד. קחי בחשבון שזוהי גם תכניתו של המשיא החכם שהבין מזמן מי אלה הפולששטנים והוא רוצה להיפטר מהבעיה אחת ולתמיד דווקא על ידי עוד הצעה אחרונה לה יסרבו ויסולקו לעד מבימת ההיסטוריה.
15
כמה דברים
אשר | 29-01-2020 15:40
קודם כל, לא יודע אם אתה ער לזה אבל הפלסטינים חמושים, אירגוני טרור שולטים שם, מעמד של מדינה יגרום לכך שיקבלו גם מענה שלילי על פעולות טרור. בהסכם מצויין רצף טריטוראלי של ישראל. ופרט חשוב, אם יש ספק הפלסטינים יסרבו (שוב), וברגע שזה יקרה לישראל יהיה הרבה כח וגיבוי לגבי מה הלאה. הכתב של הפוסט צריך לשתות מים קרים.