שתף קטע נבחר

גם בהרצליה: "חשבון המים זינק ב-2,000%"

אחרי ראשון לציון ורמת גן, בהרצליה מתארגנים לבדיקת שעוני המים בטענה לחשבונות מנופחים. אחד ממובילי המאבק: "אם נוכיח הטיה, זו תהיה שערורייה מבחינת פיצויים". מי הרצליה: "חשבונות בודדים היו חריגים"

מה מנפח את חשבונות המים? אחרי שסיקרנו תלונות על חשבונות גבוהים מתאגידי המים בראשון לציון ורמת גן, תושבים בהרצליה מתארגנים לבדיקת שעוני המים. טענות דומות נשמעו בחולון, ראש העין, הוד השרון, רעננה ואשקלון.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 

 

בקשה לייצוגית: "עשרות אלפי מדי מים הותקנו בניגוד לדין"

עלייה שלישית בתוך כשנה: תעריף המים הבסיסי צפוי להתייקר בינואר בכ-4%

חיסכון של מיליונים: רשות המים אישרה את צמצום מספר תאגידי המים

 

לדברי רן פסקל, ממובילי המאבק בהרצליה, כבר בספטמבר 2018 "גילינו שרבים מהתושבים קיבלו מכתבי חריגה. מאז, מי הרצליה נמצאים אצלי על חיוג מהיר. אנחנו כל הזמן במו"מ, וכעת הוא התעורר שוב, אחרי בדיקה המונית שביצענו".

מונה מים (צילום: צביקה טישלר) (צילום: צביקה טישלר)
מונה מים(צילום: צביקה טישלר)
   

בראשל"צ הצטברו מאות תלונות על תאגיד המים "מניב", מה שגרם לעירייה לדרוש ממנו לעבור שוב על החשבונות. התאגיד החל אמנם לחזור לתושבים, אך ממשיך לטעון שלא נמצאה טעות, ומבקש מהם לשלוח את מדי המים לבדיקה, בעלות של 120 שקל. ברמת גן, התושבים שוקלים תביעה נגד תאגיד מי רמת גן.

 

ברשות המים אמרו לנו שהעלייה בתעריף לא יכולה לגרום לחריגות של מאות אחוזים בחשבונות, אלא להתייקרות של שקלים בודדים בחודש. בתאגידי המים טוענים שיש לבדוק כל מקרה לגופו, וכי אינם מכירים עלייה גורפת בחשבונות המים.

 

 

>>יש לכם תלונות על תאגידי המים? כיתבו ל: cmeirav@yahoo.com 

 

"מאות התלוננו על חשבונות מנופחים"

פסקל מייצג לטענתו כ-2,000 מתושבי הרצליה. "כמה מאות מהם שלחו לי טענות לחשבונות מנופחים", הוא טוען. "העליות הן של 200% עד 2,000% לעומת החשבון בתקופה המקבילה בשנה הקודמת. זה מנעד מטורף. החריגה אצלי היא של כמעט 300%. גם אם החריגות הן קטנות, זה דבר שקורה בכל הארץ, ומזרים, לכאורה, כסף רב לתאגידים. אם נצליח להוכיח הטיה, זו עשויה להיות שערורייה מבחינת פיצויים".

 

לטענתו, כשהתחילה המחאה, מי הרצליה מסרו לאנשים שכנראה מדובר בנזילה. "זו התשובה האוטומטית לטענה של צרכנים על חשבון חריג", טוען פסקל. "מעל 95% מהאנשים שבדקו את הטענה בשטח, גילו שאין להם נזילות. הרוב לא בודקים ומשלמים - והחשבונות רק ממשיכים לתפוח. מי שמרוויח מזה הוא רק התאגיד".

 

תושבי הרצליה יזמו בתחילה מתווה בדיקה שכשל. פסקל: "הבנו שהבדיקות הסטנדרטיות לשעוני המים לא מעמיקות. בנוסף, אנשים מקבלים במקום השעון שנבדק, שעון חדש, שאין לדעת אם הוא עצמו תקין. החלטנו לבדוק ביסודיות 50 שעוני מים בשתי מבדקות, מכון התקנים ומקורות, בשיתוף עם התאגיד, אחרי שהדגימו לנו שאפילו אוויר יכול להביא לתזוזה במד המים, ותמיד כלפי מעלה". עם זאת, היוזמה הזו נפלה, לדברי פסקל בשל דרישה להבטחה שאם הבדיקות ייצאו תקינות, עליהם לחדול ממאבקם בתאגיד.

 

עקב כך, החלה כרגע יוזמה אחרת, פרטית: "גייסנו קבלן אינסטלציה מוסמך, ואנחנו נתקין אצל 100 איש שסתום 'אל חוזר' מסובסד, ונראה אם יש שינוי בחשבונות המים הבאים. אם יהיה, נגיש תביעה ייצוגית (אף שייתכנו עוד גורמים, כמו שינוי הרגלים, מ"ק). יש לנו עוד תוכניות, אבל כרגע אנחנו לא חושפים אותן".

 

ממי הרצליה נמסר בתגובה כי "בעיר יש מעל 35 אלף מונים, ורק 3%-8% חשבונות חריגים. לו הייתה בעיה, המספר היה גדול בהרבה. כמעט בכל עיר יש תלונות של תושבים. כל תושב מוזמן למשרדי התאגיד, ותלונתו תיבדק".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: צביקה טישלר
שעון מים
צילום: צביקה טישלר
מומלצים