בר רפאלי נפלה בידי רשות המיסים כפרי בשל

בשנתיים האחרונות החמירו ברשות המסים את היחס לאנשי הרילוקיישן הישראלים, ובר רפאלי הגיעה להם בדיוק בזמן • "היא הפכה להיות תמרור אזהרה"

צילום: יהושע יוסף // בר רפאלי בדיון בבית המשפט המחוזי // צילום: יהושע יוסף

על דבר אחד מסכימים כל הגורמים שראיינו לכתבה הזו. פרשת בר רפאלי היא לא עוד פרשה בדברי הימים של רשות המסים ומדינת ישראל לאורך השנים, אלא אחת כזו שמעלה שאלות, שהתשובות עליהן ייצרו תקדימים שעליהם יסתמכו הרשויות השונות לאורך השנים הקרובות. רפאלי, בשל התדמית הציבורית שלה ולא רק בשל הסכומים האדירים שהעלימה משפחתה, לכאורה, עמדה ועוד תעמוד בעין הסערה. כיצד הנושא יסתיים? תלוי כמובן את מי שואלים. 

מבחינה ציבורית, יש תחושה שבר רפאלי ואמה, כמו סלבריטאים אחרים לאורך השנים, מקבלים "הנחת סלב", ולחלופין שאמה של רפאלי, ציפי, עומדת להיכנס לבית הסוהר עבור מעשים שלכאורה ביצעה בתה. שני הדברים ניתנים לבדיקה מחודשת כי הדעות בתוך רשות המסים חלוקות. נראה שחלק מהגורמים, אפילו ברשות עצמה, מסכימים שבהסכם אזרחי ולא פלילי הפרשה הזאת היתה נגמרת מזמן, ועם אישומים פחותים.

אבל ההתאהבות של רשויות החוק בפרשה הפכו אותה לכזאת שגרמה לכל המדינה להמתין להכרעה הסופית. לכאורה, מדובר בניצחון של רשות המסים. בפסק דין של בית המשפט המחוזי, נקבע כי על הדוגמנית לשלם מסים על הכנסות בהיקף של 16 מיליון שקלים, שהרוויחה מעבודתה בחו"ל במשך כשנתיים. זאת, כיוון שהיתה תושבת ישראל באותן שנים, ולא תושבת ארה"ב כפי שטענה.

בשיחות שערכנו השבוע עם גורמים בכירים בפרשה, עולה תמונה ברורה מאוד: רשות המסים שמה דגש רחב בשנתיים האחרונות על עניין המגורים־רילוקיישן של ישראלים רבים שבחרו לחיות את חייהם לא פה ולא מעבר לים, כמעין אזרחים לא קבועים: "בר רפאלי הפכה בעל כורחה להיות תמרור האזהרה שאומר לאזרחים שהם לא סלבס כמוה. אם אתם מתכוונים לעשות קומבינות מס על עניין המגורים, תביאו בחשבון שזה המחיר הגבוה שאתם עומדים לשלם", כפי שאמר לנו השבוע יועץ מס בכיר הקשור לפרשה המדוברת של השבוע.

בחזרה למבחן בוזגלו

"בפסק דין שניתן בעבר בעניינה של דמות מפורסמת, אזכר בית המשפט את 'מבחן בוזגלו' המפורסם וכתב: 'יש להעמיד את עניינו של הנאשם במבחן דל העם והמורם מעם גם יחד. מחד גיסא, דין אחד לנאשם ולאחרון באלפי ישראל. אין לו זכויות לפנים משורת הדין מכוח מעמדו ('מבחן בוזגלו'). מאידך גיסא לא יהדר איש על פניו. אין ליקוב בו לבר משורת הדין, בשם מבחן שוויון מלאכותי...'", מסבירה עו"ד דפנה לנג, הפועלת זה שנים בתחום המסחרי, המקרקעין והמיסוי, ונחשבת לאחת הבכירות בתחום.

"לאחר הדברים הללו הודה ביהמ"ש כי יש לו קושי להתעלם מהדמות הציבורית העומדת בפניו. המשפט הוא משפטו של נאשם, בשר ודם. צלמו ודמותו הם חלק מן העניין הנדון, אם לא מלואו. לתחושתי, דברים אלה משקפים במידה מסוימת את המציאות, כאשר המטוטלת נעה בין מקרים שבהם ניתן לראות יחס מקל וסלחני כלפי בעלי שררה ומנגד יחס מחמיר למען יראו וייראו".

במילים אחרות, האם ביום שלישי האחרון, כאשר ילדה רפאלי במזל טוב בן ראשון לאחר שתי בנות, באירוע שהגיע לכותרות מדורי הרכילות אך לא רק, האירוע יכול לעבור מתחת לרדאר של אנשי המס? הרשות השופטת? מקרי העבר הקרובים והרחוקים הוכיחו ברוב המקרים שלא כך הדבר.

היעד המועדף - קפריסין

בשנים האחרונות העלמת המסים של הסלבריטאים היתה עניין שבשגרה: אייל גולן נאשם שהעלים מס בשווי של 2.5 מיליון שקלים, קובי פרץ השמיט הכנסות בסך 5.2 מיליון שקלים ומס עסקאות בסך של כ־800 אלף שקלים, והורשע בחמש עבירות של השמטת הכנסות, חמש עבירות של הכנה וקיום פנקסי חשבונות כוזבים, חמש עבירות של שימוש במרמה, עורמה ותחבולה, ועבירות של מס הכנסה, בעבירות מסירת דו"חות הכוללים ידיעה כוזבת ועבירה על חוק מס ערך מוסף. הוא נידון לשנה וחצי מאסר בפועל ולקנס של 175 אלף שקלים.

משה פרץ הורשע בהעלמת מס בהיקף של כמיליון שקלים ובהעלמת מס ערך מוסף בסכום של כ־140 אלף שקלים. בית המשפט גזר עליו גם ארבעה חודשי מאסר על תנאי וקנס כספי, ואלו רק המקרים מהשנים האחרונות. עוד לפני כן אפשר לציין את יהודה ברקן ולחלופין את פרשת שופטי ליגת העל בכדורגל שהעלימו מס.

"יש הבדל בין כל אחד מן המקרים", מסביר איש רשות המסים לשעבר, שהיום עובד בתחום, "על סמך היכרותי עם המערכת, נדמה שמה שהפריע כאן למס הכנסה הוא העובדה שאנשי בר רפאלי היו עסוקים כל הזמן בתחבולות, שהראו שהם עסוקים כל הזמן במחשבה כיצד לקמבן את רשויות המס. 

"רשומה בישראל, לא רשומה בישראל. הדירות שהתגוררה בהן רשומות על אחיה, כל מיני תרגילים כאלה שהראו על הליך מחשבה מאוד קר, בניגוד למקרים אחרים שאנשים לא היו מתוחכמים והודו שפשוט אין להם מושג בניהול כספים". 

לכן הסיפור של בר רפאלי שונה ומעורר כזה רעש. עד לשנת 2017, ישראלים היוצאים ל"רילוקיישן" בחו"ל היו עניין שפחות עסקו בו ברשות המסים. במשך שנים יצאו וחזרו שליחי ה"רילוקשיין", בלי שאיש נתן את הדעת אלא אם כן חלקם ביקשו החזרי מס כאלו ואחרים, ועוררו את עניין רשות המסים.

רק שאז הגיע תיקון 223 לפקודת מס הכנסה משנת 2016, שקבע כי כל אזרח ישראלי שמבצע "רילוקיישן" חייב לדווח לרשויות המס ולהסביר מדוע הוא חושב שאינו חייב במס בישראל. התיקון נוגע למבחן "חזקת הימים", הקובע מיהו תושב ישראל לצורכי תשלום מס.

 

מורכבות משפטית. לנג 

לפי פקודת מס הכנסה, תושב ישראל מחויב במס על הכנסות שהפיק בכל העולם, ואילו תושב חוץ מחויב במס רק על הכנסות שהפיק בישראל. לפי התיקון לחוק, אדם הטוען שאינו תושב ישראל, אך חלה עליו "חזקת הימים", ונמצא מעל 183 יום בשנה בארץ, יהיה חייב בדו"ח המפרט את העובדות שעליהן מבוססת טענתו, כי אינו תושב ישראל, שאליו יצרף את המסמכים התומכים בטענתו. זאת, נוסף על הגשת דו"ח על הכנסותיו בישראל. השינוי הזה מתייחס כמובן לא רק למקרים מפורסמים כמו בר רפאלי אלא לעשרות אנשי היי־טק, רופאים, עורכי דין וגם אנשי עסקים.

רפאלי פשוט נפלה למס הכנסה כפרי בשל. עודד שהרבני, יועץ מס ומשפטן שמתמחה בנושא, מסביר: "בשנים האחרונות אנחנו עדים לצערנו להרבה מקרים של 'רילוקיישן' פיקטיבי. אנשים אפילו מתגרשים ואומרים 'אנחנו לא גרים כאן', 'אשתי לא גרה כאן' ועוד המצאות כאלה. במקביל, העובדה שהיום פיזית אתה יכול לעשות את העבודה שלך בכל מקום בעולם, גורמת לכך שהרבה ישראלים יעבירו את מרכז החיים שלהם למקומות אחרים, לדוגמה קפריסין - שם המיסוי הוא פחות מזה הישראלי והופך ליעד פופולרי עבור ישראלים. רשויות המס עדיין לא יודעות איך להתמודד עם הדבר הזה, אז כל הזמן אנחנו רואים תיקונים לחוק, ועוד תיקונים אבל לא משהו פסקני, כי ברור שכולם עוד לומדים את הנושא הזה".

מלורן היל ועד מסי

בספרו של העיתונאי האמריקני קופר לורנס, "פולחן הסלבריטאים", ביקש המחבר להציג תזה לעניין העלמות המס: "העלמת המס היא ביטוי נוסף לנרקיסיזם שלהם. הם הרי רגילים לקבל יחס אחר בכל מקום שאליו הם הולכים, מהסופר השכונתי ועד המטוס, ומהר מאוד אתה מתרגל לחיות את החיים האלה, ולכן הם באמת מאמינים שגם הממשל הפדרלי צריך להתייחס אליהם בצורה מיוחדת".

ואכן, אחת ההאשמות נגד רפאלי הוא על שווי המתנות שאותן קיבלה ולא דיווחה עליהן למס הכנסה, מתוך מחשבה שהיא בכלל לא זקוקה לדווח. אך מס הכנסה חידד בשנים האחרונות את העניין שהנחות סלב מחויבות אף הן בדיווח מס. ובכל התופעות הללו, כמובן, ניכר שאנחנו פשוט מעתיקים מן העולם.

לורן היל, אחת הזמרות המפורסמות בארה"ב, בילתה שלושה חודשים מאחורי סורג ובריח לאחר שהעלימה מס בשווי של 1.8 מיליון דולרים. ב־2009 האשימה רשות מס הכנסה בארה"ב את ניקולס קייג' בכך שהוא חייב לה מסים בשווי של לא פחות מ־6.2 מיליון דולר בגין הכנסותיו ב־2007.

באיטליה, מדינה שהשחיתות אינה זרה לה, דולצ'ה וגבאנה, שני מעצבי האופנה הענקיים, הואשמו בהעלמת מס של מיליארד יורו. בספרד, ליונל מסי הארגנטינאי הואשם יחד עם אביו בהעלמת מסים בשווי 5.3 מיליון דולר בין 2006 ל־2009 באמצעות מסמכים מזויפים. מסי, בין עשרת הספורטאים המרוויחים בעולם, אמר אז כי "אני אף פעם לא מטפל בדברים האלה וגם לא אבי, אלו מנהלי הכספים שלנו", וביקש להוציא את אביו יחד איתו מהפרשה. אביו של מסי, ממש כמו ציפי רפאלי, נידון למאסר אך לא ריצה אותו כי החוק הספרדי מאפשר קנייה בכסף של זמן מאסר במקרים הללו.

התופעות הללו הן באמת דוגמאות בודדות למגמה כלל־עולמית. השאלה היא האם בר רפאלי תהיה המפורסמת האחרונה שהסתבכה עם רשויות המס. ההיסטוריה מראה שהסיכויים לכך קלושים. "בסופו של דבר, אני מעריך שמס הכנסה ינסה להגיע לפשרה כדי להוריד את כל הצדדים מהעץ. לאף אחד אין אינטרס שהעסק הזה ייצא מפרופורציות ויגיע לבית המשפט כדי שהוא יחליט בסופו של דבר ויפגע בפעילות רשות המסים, מה שיכול אולי לפגוע גם תדמיתית בארגון".

ואילו לנג מסכמת מהזווית המשפטית: "אין כל ספק כי לאנשי ציבור יש נטל כבד נוסף מלבד האישומים התלויים ועומדים כנגדם, וזאת מאחר ששמם מוכפש בכלי התקשורת. עם זאת, פעמים רבות יש לאנשי ציבור גם יכולת טובה יותר, מבחינת יחסי הציבור והמעמד, להתמודד עם ההליך התלוי ועומד כנגדם כאשר הדיון בעניינם, כתיק שמוגדר תקשורתי, זוכה לתשומת הלב הראויה. רבים יותר הם התיקים של אנשים אשר נאלצים להתמודד בדל"ת אמותיהם עם כובד ההאשמות כנגדם בהיותם - בסך הכל - עוד תיק במערכת המשפט".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר