אפליה או מקריות? מסבב בחירות אחד למשנהו, מספר הנשים בכנסת יורד בהדרגה

בכנסת ה-22 מכהנות רק 28 נשים, 23% מכלל הח"כים, לעומת 37 נשים בכנסת ה-20 • ברשימת הליכוד שהוגשה אתמול רק 11 נשים ב-35 מקומות הראשונים, ובכחול לבן 9 בלבד • מרבית המפלגות הציבו נשים במקומות מתנדנדים • "הכנסת הבאה תדחק את הנשים לספסל האחורי"

צילומים: אורן בן חקון, גדעון מרקוביץ' ואייל מרגולין/ג'יני

מספר הנשים שצפויות להיבחר לכנסת בבחירות הקרובות יהיה ככל הנראה נמוך מהצפוי, זאת לאור העובדה כי הן מוקמו במקומות נמוכים יחסית ברשימות.

בכל סבב בחירות, יורד מספר החכ"יות באופן משמעותי: בכנסת הנוכחית מכהנות רק 28 חברות כנסת – מדובר ב-23% בלבד מכלל חברי הכנסת, זאת על אף שנשים מהוות 50% מכלל מהאוכלוסייה. מדובר בירידה לעומת הכנסת הקודמת בה כיהנו 30 חברות כנסת ובירידה דרסטית לעומת הכנסת ה-20 אז כיהנו 37 נשים.


מסבב לסבב, מספר הנשים קטן

במפלגות הגדולות, הליכוד וכחול לבן, ישנן בעשירייה הראשונה רק שתי נשים: מירי רגב וגילה גמליאל מליכוד ומיקי יחימוביץ' ואורנה ברביבאי מכחול לבן. בעשירייה השנייה בליכוד יש רק את ציפי חוטובלי, לעומת כחול לבן שם יש כבר ארבע נשים - יעל גרמן, אורית פרקש, קארין אלהרר ומירב כהן.

די מיותר לציין כי כמו בשנים קומות במפלגות ש"ס יהדות התורה לא משולבות נשים ברשימה. אך מגמת שיפור נרשמת במפלגת ימינה שברשימתה ניתן למצוא חמש נשים בעשרת המקומות הראשונים - איילת שקד, עידית סילמן, שרה ב"ק, שירלי פינטו ואורית סטרוק. 

עוד בנושא:

נשים בכנסת: הדרך עוד ארוכה

נשים בכנסת: לשמור על מקומנו

ארגוני נשים לליצמן: "ייצוג נשים שוויוני בוועדת סל התרופות"

גם באיחוד בשמאל בין העבודה למרצ המגמה היא חיובית: רשימת האיחוד בין המפלגות היא היחידה שמספר 2 שלה היא אישה - אורלי לוי אבקסיס, ולצידה שלוש נשים נוספות בעשירייה: תמר זנדברג, מרב מיכאלי ורויטל סוויד.

עם זאת, שתי הרשימות, האיחוד בימין והאיחוד בשמאל, הן חריגות ביחס למגמה הכללית, כך שגם הגשת הרשימות הנוכחיות לבחירות לכנסת ה- 23 לא מנבאת טובות. למעט העבודה-גשר-מרצ וימינה שמרבית הנשים נמצאות במקומות יחסית גבוהים, כל שאר המפלגות הציבו מסה של נשים במקומות מתנדנדים, על גבול הלא ריאליים.


דבר חיובי אחד: לוי אבקסיס שנייה ברשימה // צילום: אורן בן חקון

בליכוד יש רק 11 נשים ב- 35 מקומות הראשונים, מתוכן 6 נשים מתוך 7 במקומות 29-35 בלבד. במתחרה כחול לבן יש רק 9 נשים ב-35 המקומות הראשונים, וברשימה המשותפת רק שתי נשים בעשיריה הראשונה. בישראל ביתנו יש רק אישה אחת בחמישייה הראשונה, ובסך הכול שלוש נשים בעשיריה, כאשר כלל לא בטוח שהן יכנסו, כשהן ממוקמות במקומות 9 ו-10 שבבחירות הקודמות לא נכנסו.  

יו"ר נעמת חגית פאר מסרה כי "למרות כל המחלוקות נמצא הנושא שמאחד בין כל המפלגות - התעלמות בוטה ממחצית האוכלוסייה בישראל. בכנסת הנוכחית מכהנות 28 חברות כנסת בלבד ולמרות כל ההבטחות, שנשמעו בכמה מהמפלגות הגדולות- המצב לא עומד להשתפר". 


"בכחול לבן יש רק 9 נשים ב-35 המקומות הראשונים" // צילום: אורן בן חקון

עוד טענה כי "הגיע הזמן לנתץ את מעגל הקסמים שבו תהליכי קבלת ההחלטות בנושאים הגורליים ביותר לחיינו כאן הם נחלת גברים בלבד- זה משהו שצריך להטריד נשים וגברים כאחד. במקום לעסוק רק ברוטציה אחד עם השני, הגיע הזמן שנתניהו וגנץ יעסקו ברוטציה בין גברים ונשים וביצירת מערכת שוויונית יותר".

לדברי מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים "בכנסת ה-23 יהיו פחות נשים, במיוחד במקומות בכירים. זו תהיה כנסת שדוחקת נשים ל"עזרת נשים", בספסלים האחוריים, ולראייה: המספר העצום של נשים במקומות ספק ריאליים. מרבית הפוליטיקאיות הבכירות בשנים האחרונות, ולא מעט פוליטיקאיות שעסקו בקידום זכויות נשים ושוויות מגדרי, נפלטו מחוץ לכנסת".


מספר הנשים בפוליטיקה הולך ויורד // צילום: גדעון מרקוביץ'

"בשנים האחרונות היו מחאות אדירות ששינו את השיח הציבורי באופן משמעותי, כמו מהפכת ה-me too, עוצבה גם חקיקה מתקדמת בתחומים מסוימים. מהצד השני, יש כרסום משמעותי בייצוג נשים בתפקידים בכירים: פחות חברות כנסת, פחות מנכ"ליות במשרדי ממשלה ובתפקידי רגולציה בכירים, ובמדד תל אביב 125 של החברות הציבוריות הגדולות נשארה מנכ"לית אחת בלבד לצד 124 גברים. התופעה של הדרת נשים ממרחבים ציבוריים, רק בגלל שהן נשים – מתרחבת למקומות שמעולם לא הייתה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר