מייסד טלגראס ורעיית יגאל עמיר: המפלגות שנרשמו בוועדת הבחירות

ברקע האיחודים בימין ובשמאל, תשע רשימות הגישו את המועמדות שלהן לקראת הבחירות לכנסת ה-23. מחר בשעה 22:00 יהיה המועד האחרון לסגירת הרשימות

זמן צפייה: 01:58

בחירות 2020ברקע האיחודים בשמאל ובימין, תם היום (שלישי) בשעה 17:00 היום הראשון להגשת הרשימות לבחירות לכנסת ה-23. תשע מפלגות הגישו עד כה את מועמדותן לוועדת הבחירות המרכזית. מחר ייערך היום השני של הרישום, ובשעה 22:00 יהיה המועד האחרון לסגירת הרשימות.

המפלגות שמסרו היום את המועמדות שלהן ככל הנראה לא יעברו את אחוז החסימה, ורובן עם מטרה ספציפית. למשל מייסד טלגראס, עמוס סילבר, שרץ כמספר 2 במפלגת "עוצמה ליברלית וכלכלית", שבראשה יעמוד גלעד אלפר – שרץ בבחירות לכנסת ה-21 כמספר 3 ב"זהות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בחירות 2020: בנט וסמוטריץ' סיכמו על ריצה משותפת לכנסת ה-23

סמוטריץ': הבית היהודי נסוג מההבנות; פרץ: אפשר לסגור היום

האיחוד בשמאל מקל על גנץ לשלב את ליברמן בקואליציה • פרשנות

לריסה טרימבובלר, אישתו של יגאל עמיר
לריסה טרימבובלר, אישתו של יגאל עמיר | צילום: רויטרס

כמו כן, לריסה טרימבובלר, אשתו של רוצח ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, הגישה רשימה שמטרתה לשחרר את יגאל עמיר. טרימבובלר עומדת בראש המפלגה, הנקראת "משפט צדק, לרפורמה במערכת המשפט ולשחרור יגאל עמיר", ובמקום השישי נמצאת אימו של עמיר, גאולה.

נוסף לכך, נרשמה מפלגת "זכויותינו בקולנו", שבה חברים אח של דודו טופז והפזמונאי יוסי גיספן. כמו כן הגישו את מועמדותן המפלגות "החזון", "מפלגת הגוש התנ"כי", "הלב היהודי", "מנהיגות חברתית", "אני ואתה – מפלגת העם הישראלית" ו"דעת כלכלה ירוקה מדינה אחת".

עמוס סילבר, מייסד אפלקציית המסרים ''טלגראס'' בבית המשפט בישראל
עמוס סילבר, מייסד אפלקציית המסרים ''טלגראס'' בבית המשפט בישראל | צילום: חדשות

בתוך כך, נמשכים נסיונות המשא ומתן בין בנט וסמוטריץ' לרפי פרץ. השניים הציעו לבית היהודי שני מקומות בעשירייה הראשונה, כולל מקום שני לפרץ, אך ציינו כי הם אינם מעוניינים לרוץ עם עוצמה יהודית, שאיתה פרץ חתום על הסכם ריצה משותפת.

מוקדם יותר, כאמור, הודיעו יו"ר הימין החדש נפתלי בנט ושר התחבורה בצלאל סמוטריץ' על ריצה משותפת כבלוק טכני בבחירות לכנסת ה-23. בהודעה משותפת קראו בנט וסמטוריץ' ליו"ר הבית היהודי רפי פרץ "להצטרף אלינו למפלגה אחת מאוחדת לניצחון המחנה הלאומי".

בצלאל סמוטריץ' ורפי פרץ
בצלאל סמוטריץ' ורפי פרץ | צילום: שאטרסטוק, רויטרס

מהבית היהודי נמסר בתגובה כי "נחשף פרצופם האמיתי של בצלאל סמוטריץ' ונפתלי בנט - ריסוק הציונות הדתית. נפתלי חוזר לטעות המרה של מועד א' ועכשיו הצטרף בצלאל לטעות החמורה. מתחילת הדרך קראנו לאחדות השורות, אך הם העדיפו לפצל את המחנה ולפגוע בימין כולו. פתאום לא מעניין את בצלאל פריימריז פתוחים, התמודדות דמוקרטית או מיזוג מפלגות, אלא רק הכיסא החם בימין החדש".

מהצד השני של המפה הפוליטית, חברת הכנסת סתיו שפיר צפויה להודיע בקרוב אם תתמודד בבחירות. שפיר התייחסה לאיחוד בין המפלגות הבוקר ואמרה: "חברים שמחה שהתאחדתם, חבל על השקרים. ההצעות שהועברו אליי ממרצ היו להישאר במקום השני אך להדיח את גולן ולפרק את המחנה הדמוקרטי - סירבתי. אז להציע לי עכשיו דרך התקשורת להזיז את הח"כ הערבי היחידי מטה? הרי אני זו שהצעתי לזוז אחורה כדי שעיסאווי יהיה מספר 2. סירבתם. שותפות יהודית-ערבית- רק עד הכיסא".

סתיו שפיר
סתיו שפיר | צילום: יואב איתיאל

הבוקר, כאמור, טען יו"ר האיחוד הלאומי השר בצלאל סמוטריץ' כי המגעים עם הבית היהודי נכשלו עד כה, וכי המפלגה נסוגה מההבנות שסוכמו. ממפלגתו של שר החינוך רפי פרץ נמסר כי זו "חוסר אחריות של הבית היהודים". לפי הודעת המפלגה, "אין שום פערים בין המפלגות" וניתן היה לסגור את האיחוד ביניהן.

נפתלי בנט, רפי פרץ, בצלאל סמוטריץ'
נפתלי בנט, רפי פרץ, בצלאל סמוטריץ' | צילום: רויטרס, עמוד הפייסבוק הרשמי של רפי פרץ

"רגע לפני החתימה, ואחרי שגובשו הבנות, נסוג הבית היהודי מהחתימה וביקש להמשיך במו"מ לאחר כינוס המרכז", הודיע סמוטריץ'. "אתמול נתכנסנו לסגירה של המו"מ עם הבית היהודי בביתו של הרב דרוקמן, מתוך כוונה ברורה של שני הצדדים לצאת משם עם הסכם חתום שיאושר בשני מרכזי המפלגות. דרישה יסודית ועקרונית שהיוותה את הבסיס לכל ההסכם הייתה חתימה על נספח מיזוג המפלגות וכניסה לתהליך מידי של ביצוע המיזוג, על מנת להביא בשורה של אחדות לציבור הציוני דתי, כפי שהתחייבנו בראשית הדרך". לדבריו, מפלגתו אישרה את המיזוג ואילו הבית היהודי חזרה בה.

"בלי הסעיף המרכזי והעקרוני של איחוד המפלגות ועל רקע ההבנה כי אין עוד אפשרות להעביר זאת במרכז הבית היהודי, הודיעו באיחוד הלאומי כי הם מחשבים מסלול מחדש", כתב סמוטריץ'.

ח''כ איילת שקד
ח''כ איילת שקד | צילום: חדשות 13

"בלי בשורה של ממש לציבור על מיזוג אמיתי ועריכת בחירות דמוקרטיות לפחות לבחירות הבאות, לא ניתן יהיה להפיח רוח חדשה בציונות הדתית ולהחזיר את המצביעים הביתה, והרשימה תתקשה לעבור את אחוז החסימה", טען יו"ר האיחוד הלאומי. "חתימה על הסכם ריצה משותפת שכוללת רק סידורי כיסאות ותפקידים היא צעד חסר אחריות שלא יביא את אמון הציבור. חתימה עם הבית היהודי בלבד ללא חיבורים נוספים שיבטיחו את הצלחת הרשימה היא חוסר אחריות לימין והציונות הדתית".

עמוס סילבר, מייסד טלגראס, פנה לרשם המפלגות בבקשה לרוץ בבחירות הקרובות במסגרת מפלגת "עוצמה ליברלית וכלכלית". ברשימתו יופיעו גלעד אלפר שהיה חבר ברשימתו של משה פייגלין זהות, סילבר, אמיר דורות ועו"ד יניב פרץ. כזכור, סילבר נמצא במעצר עד תום ההליכים במסגרת משפטו בתיק טלגראס. מאחר שיש לו הרשעות קודמות בסחר בסמים, לא בטוח שמועמדותו תאושר.

אמש התייחס יו"ר העבודה-גשר-מרצ, עמיר פרץ, לאיחוד בין המפלגות ואמר "לא על הכול אנו מסכימים אך המכנה המשותף גדול מהמפריד. למען הסיכוי להחליף את נתניהו. לימין בראשות נתניהו לא יהיו 61 מנדטים, אנחנו מנפצים את תוכניתו", הוסיף. "כל ניסיון לבנות את מבצר החסינות שלו איננו רלוונטי".

אורלי לוי אבקסיס, ניצן הורוביץ', עמיר פרץ
אורלי לוי אבקסיס, ניצן הורוביץ', עמיר פרץ | צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי של עמיר פרץ, עמוד הפייסבוק הרשמי של אורלי אבקסיס

"היום מתחילים לבנות את החסינות האמיתית בישראל", הוסיף. "חסינות למיליון ילדים עניים, חסינות לממתינים בתור בבתי החולים, חסינות לגמלאים, לנכים לילדים בעלי הצרכים המיוחדים ולמיעוטים המופלים".

יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, התייחס אף הוא לאיחוד במסיבת העיתונאים ואמר: "זה לא סוד שזאת הייתה המטרה הפוליטית המוצהרת שלי – הצלחנו בזה באופן חלקי וכעת השלמנו את המלאכה. האיחוד שלנו הוא חדשות טובות לגוש המרכז-שמאל וחדשות רעות עבור ביבי וגוש החסינות שלו".

ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ | צילום: רפי קוץ

המפלגות הודיעו אתמול כי ירוצו יחד בבחירות לכנסת ה-23. זאת, לאחר פגישה לילית בין חברי הכנסת עמיר פרץ לבין ניצן הורוביץ, שהתקיימה בביתו של הראשון בשדרות, שבמהלכה סוכם כי השלישייה הראשונה תורכב מפרץ, אורלי לוי-אבקסיס והורוביץ, וכי הרשימה תרוץ תחת הפתק "אמת".

שפיר אמרה אתמול בתגובה לאיחוד שלא נכנסה אליו כי "נקמנות ומניעים אישיים גרמו לזה שנשארתי מחוץ לאיחוד. זה בוקר של רגשות מעורבים עבורי. ויתרתי על הכיסא שלי בשביל האיחוד הזה. ביממה הקרובה אחליט אם להתמודד באופן עצמאי או לא להתמודד".