שתף קטע נבחר

נפגעתם מכלי תחבורה ציבורית? כך תקבלו פיצויים

נפגעתם כשעליתם על האוטובוס? מעדתם ונפלתם כשהרכבת עצרה פתאום? הכל על זכויות הנפגעים מכלי תחבורה ציבורית. מדריך

בשנים האחרונות מעדיפים רבים מאיתנו להשתמש בתחבורה ציבורית כדי להימנע מעמידה בפקקים או משיקולים כלכליים. אבל גם אוטובוסים, מיניבוסים וכלי רכב שיתופיים אחרים מעורבים לעיתים בתאונות דרכים. גיבשנו מדריך על זכויות הנפגעים מכלי תחבורה ציבורית באמצעות עו"ד עמיקם חרל"פ ממשרד עמיקם חרל"פ ושות', המתמחה בדיני נזיקין, ביטוח ורשלנות רפואית.

 

בגלל המצב: אין לימודים ועבודה - האם תקבלו שכר?

אושרו פיצויים רטרואקטיבית למסעדנים ובעלי אולמות בעוטף עזה

עובדים בחג מפסידים כסף? שאלות ותשובות

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

נפגעתי בזמן שנסעתי באוטובוס. ממי לבקש פיצוי?

החוק מחייב כל כלי רכב מנועי בביטוח חובה לנזקי גוף. אם נוסע עבר תאונה בהיותו באוטובוס, הגורם המפצה הוא חברת הביטוח של האוטובוס המבטחת את כלל האוטובוסים וכלי הרכב של חברת האוטובוסים. נהג האוטובוס (אם רישיונו תקף) נתבע פורמלית בלבד והתשלום אינו יוצא מכיסו.

תחבורה ציבורית תל אביב (צילום: מוטי קמחי)
תחבורה ציבורית בתל אביב(צילום: מוטי קמחי)

 

קשיש מעד ונפצע כשעלה לאוטובוס. יש עילה לתבוע את חברת האוטובוסים?

עו"ד חרל"פ אומר כי קבלת פיצוי בעת תאונה שאירעה בזמן עלייה וירידה מכלי רכב אינה קלה. הפסיקה איבחנה נסיבות מדויקות ולפיהן לא בכל עלייה וירידה יתקבל פיצוי. פסיקת ביהמ"ש העליון מהשנה שעברה קבעה כי רק כשעוד לא הסתיימה פעולת הירידה או העלייה יש לראותה כחלק אינטגרלי מהשימוש ברכב. כך, למשל, כשהנפגע כבר ירד ושתי רגליו היו על הקרקע, לא בטוח שחברת הביטוח של האוטובוס תחויב בפיצוי. לעיתים אלה אבחנות דקיקות ביותר, ולכן יש להתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום לשם קבלת מענה רלוונטי לנסיבות הספציפיות.

 

נסעתי ברכב פרטי ופגע בי אוטובוס. את מי לתבוע?

אדם שנפגע כשנסע ברכב תובע את חברת הביטוח של רכבו, שהיה מבוטח בביטוח חובה, ולא את ביטוח רכב צד ג' שפגע בו. ולכן, אם רכב פגע באוטובוס בעל הרכב תובע את מבטחת רכבו. אם האדם לא היה ברכב, כמו הולך רגל שנפגע מרכב תחבורה ציבורית, מעמדו יהיה זהה לנוסע בתוך האוטובוס, לכן גם הוא וגם הנוסע באוטובוס תובעים את חברת הביטוח של חברת האוטובוסים.

 

כלים חשמליים שבבעלות העירייה מזכים בפיצוי בעת תאונה?

תלוי בסוג הכלי. לדברי עו"ד חרל"פ, "בעוד שקורקינט ממונע לא הוכר בפסיקה ככלי רכב מנועי, בסוגיית האופניים החשמליים העניין מורכב ונמצא כעת בפסיקות סותרות בבתי משפט, ללא הסדרה חוקית. העניין תלוי ועומד כיום בביהמ"ש העליון. כך או כך, בעת פגיעת קורקינט ממונע בבעלות עירייה (ללא ביטוח חובה) עם כלי רכב או אוטובוס, מעמדו של הנוסע דומה לרוכב אופניים רגיל ועליו לתבוע את ביטוח הרכב הפוגע, במקרה שלנו - האוטובוס. כשלתובע אין עילה על פי חוק נפגעי תאונות דרכים, אפשר לבחון אם יש עילה נגד מחזיקת הכלי אם היה פגום או אם היה מפגע במדרכה וכו'".

 

כך, לדוגמה, אם קורקינט ממונע נתקל במפגע במדרכה אפשר יהיה לתבוע את הרשות המקומית בגין רשלנותה. אם פגע רכב בקורקינט באשמתו, אפשר יהיה לתבוע את בעל הרכב מכוח פקודת הנזיקין ולא באמצעות חוק נפגעי תאונות דרכים.

 

נפגעתי בזמן שהאוטובוס או הרכבת עצרו פתאום. אני זכאי לפיצוי?

עו"ד חרל"פ: "חשוב לשמור כמה שיותר פרטים לתיעוד האירוע כמו מספר הקו, שם הנהג, להודיע לנהג על התאונה במועד האירוע ככל האפשר ולהודיע לחברת האוטובוסים על האירוע. אם הנסיעה שולמה ברב-קו אפשר להתחקות אחר היסטוריית התיקוף ולבדוק באמצעות חברת האוטובוסים את זהות הקו ואת זמן הנסיעה.

 

גם רכבת מבוטחת בביטוח חובה, כך שמעמדה זהה לכל כלי רכב ציבורי. בעת פגיעה ברכבת, בתוכה או מחוצה לה, יש לפנות לחברת הביטוח המבטחת את הרכבת. כך, למשל, במקרה שטיפלנו בו לאחרונה ניתנה פסיקה שבה הוכרה צעירה שנפלה בזמן ירידתה מהרכבת כנפגעת תאונת דרכים וקיבלה פיצוי על נזקיה האורתופדיים. בלימה פתאומית או נפילה שנגרמת עקב נסיעת הרכב, כולל אוטובוס, תוכר כתאונת דרכים".

 

מתי מגיע פיצוי גבוה?

פיצויי הנזקים הגדולים בתאונות בתביעות נזיקין נפסקים בעת פגיעה בכושר ההשתכרות, הוצאות סיעוד וליווי, רכב ונסיעות וטיפולים רפואיים חריגים. כמו כן, אם יש לכם פוליסת ביטוח פרטית כמו ביטוח אובדן כושר עבודה תוכלו לתבוע באופן פרטי.

 

נפגעתי בתאונה באוטובוס או ברכבת בהיותי חייל. את מי לתבוע?

אדם שנפגע בתאונה בצבא זכאי לפנות באחת משתי הדרכים לקבלת פיצוי: האחת, לפנות לחברת הביטוח של כלי הרכב הציבורי ככל נפגע רגיל לשם קבלת פיצוי. השנייה, לפנות לקצין התגמולים כנפגע בזמן השירות. אז יש לקבל הכרה בתאונה ממשרד הביטחון, ולאחר מכן לעמוד בפני ועדות מטעם קצין התגמולים בגין הפגיעות שנגרמו מהתאונה. גובה הנכות משפיע על גובה התגמולים וההטבות הנלוות. לכן, השאלה לאיזה גורם לפנות משתנה ממקרה למקרה ותלויה בנסיבות ובחומרת הפגיעה. תביעה לנכות בהליך אחד לא מאפשרת פנייה מקבילה בהליך השני. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
תחבורה ציבורית
צילום: מוטי קמחי
מומלצים