שתף קטע נבחר

הגיע הזמן להודות: הקביעות בעבודה כבר לא רלוונטית

עם כל הרגישות, חייבים להודות שקביעות היא מוסד שאינו מתאים לשוק העבודה היום ואינו עונה לצרכים של העובדים הצעירים. הדרך לטיוב שוק העבודה והגדלת הפריון עוברת דרך שיפור מקומה של ישראל במדדי האיזון בין בית ועבודה. פרשנות

הסכם השכר שנחתם בשבוע שעבר בבנק הפועלים  סיים תקופה בת שנתיים של משא ומתן וסכסוך עבודה שבמהלכן אף התחלף מנכ"ל הבנק. בסיומם של המגעים המתישים גובש הסכם עבודה סטנדרטי למדי בענף הבנקאות, עם תוספת שכר אוטומטיות ומענקים חד-פעמיים, לצד תוכנית פרישה מרצון לעובדים ותיקים.

 

בנק הפועלים אישר הסכם שכר חדש ותוכנית פרישה מרצון של 900 עובדים

הרעה בשוק העבודה: יותר עובדים התמודדו על משרות פנויות

יימשך הפיילוט שמאפשר להורים לעבוד מהבית

 

הבנקים עשו כברת דרך בתחום כוח האדם בשנים האחרונות, אך בתחום אחד גם היום עוד מפחדים לגעת: הקביעות של העובדים.

  (צילום: shutterstock)
עבודה במשרד(צילום: shutterstock)

הענקת קביעות לעובדים החלה במגזר הציבורי כדי לאפשר לפקידים מקצועיים לקבל החלטות ענייניות לטובת האינטרס הציבורי, מבלי לחשוש שיפוטרו משיקולים זרים או פוליטיים. משם היא חדרה הקביעות למוסדות נוספים כאלמנט למשיכה ולשימור של עובדים.

 

עם השנים, לאור צמיחת המגזר הפרטי, הקביעות הלכה ופחתה. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, רק 27% מהשכירים נהנים מקביעות, שאותה ניתן לבטל במקרים נדירים.

אינפו כלכלה תעסוקה ()
 

עם כל הרגישות המתבקשת, חייבים להודות שקביעות היא מוסד שאינו מתאים לשוק העבודה היום. כמובן שאין לבטל את הקביעות לעובדים הזכאים לה היום, אבל כשמדובר בבני 25–35 שרק מתחילים להשתלב בשוק ונוטים לקפוץ בין עבודות, הקביעות לא ממש רלוונטית לרובם.

 

מעסיקים וועדי עובדים צריכים להבין לפיכך שמושג הקביעות אינו רלוונטי ברוב המקרים עבורם. אפשר במקום להגיע להסדר שמקשה על פיטורים אקראיים ומגן בעיקר על עובדים מבוגרים. כמו כן, בתמורה לוויתור דרמטי שכזה, הוועדים יכולים לבוא בדרישות המתאימות לעובדים הצעירים, כמו טיפול בהפרשות לפנסיה כך שיקיפו את כל מרכיבי השכר, התאמת השכר לביצועים, גמישות בשעות ואפשרות לעבודה מהבית.

 

 

ישראל מהמדינות החלשות באיזון שבין בית לעבודה

בדירוג שביצע לאחרונה ה-OECD ישראל הייתה בין המדינות החלשות ביותר באיזון שבין הבית לעבודה. ניסיונות שנעשו בעולם הראו כי מתן אפשרות לעובד לעבוד מהבית או הפחתת שעות העבודה משפרים את הפריון, מקטינים את מספר ימי המחלה ומסייעים בהפחתת תחושת השחיקה.

 

במגזר הציבורי מתחילים להפנים זאת. בשבוע שעבר הודיע משרד האוצר כי הוא מרחיב את הניסוי שביצע לעידוד עבודה מהבית, המאפשר תגמול על שעות נוספות מהבית להורים לילדים צעירים (ולא נרחיב על ההקלה שתהיה לכבישי הארץ העמוסים בצורה בלתי נסבלת).

 

ישראל נמצאת מאחור בנושאים האלה. בחלק ממדינות אירופה תהליך הבקשה של עבודה מרחוק מעוגן בחוק, אך בישראל בקשה כזאת נתקלת בעוינות בקרב מעסיקים רבים, שחוששים שהעובדים ינצלו זאת כנגדם. עם תחילתו של עשור חדש, גם הם צריכים להבין ששוק העבודה משתנה - וימשיך להשתנות - עם כניסתו של דור חדש של עובדים, שצריך להתאים את השוק אליהם ולדרישותיהם. 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים