צרפת: "איראן תוכל להחזיק בפצצה גרעינית תוך שנה-שנתיים"

שר החוץ הצרפתי ז'אן איב לה דריאן הזהיר כי טהראן תוכל לפתח את הפצצה אם תמשיך להפר את הסכם הגרעין. זאת, כמה ימים לאחר שאיראן הכריזה על נסיגה נוספת, ברקע חיסול סולימאני

זמן צפייה: 01:08

שר החוץ הצרפתי ז'אן איב לה דריאן אמר היום (שישי) כי "אם איראן תמשיך להפר הסכם הגרעין – היא תוכל לפתח פצצה תוך שנה-שנתיים". זאת, ברקע נסיגת טהראן מהסכם הגרעין.

בתחילת השבוע, כזכור, איראן הכריזה על נסיגה נוספת מהסכם הגרעין, והודיעה כי תעשיר אורניום על סמך הצרכים הטכניים שלה ולא תגביל את מספר הצנטריפוגות אותן היא מפעילה. בטלוויזיה האיראנית נמסר כי "אם ארצות הברית תבטל את הסנקציות, איראן תחזור בה" וכי "איראן תמשיך לעבוד עם האו"ם".

צעד זה אמור היה להתרחש בכל מקרה במהלך החודש, אך חיסול סולימאני האיץ אותו. עד כה, האיראנים צברו 600 קילו של אורנים ולא ברור אם יתחילו העשרה לרמה גבוהה יותר. מדובר בצעד שמהותו התרסה - האיראנים מבינים שחיסול סולימאני הוא גם איתות על כך שמתקני הגרעין שלהם לא חסינים.

לעוד כתבות בנושא:

בצל חיסול סולימאני: איראן הכריזה על נסיגה נוספת מהסכם הגרעין

מהסכם הגרעין ועד החיסול: מסלול ההתנגשות בין ארה"ב לאיראן

דיווח: איראן צפויה להכריז על צעד נוסף בנסיגה מהסכם הגרעין

מקרון ורוחאני
מקרון ורוחאני | צילום: רויטרס

צרפת אינה המדינה היחידה שמתריעה מפני ההפרה האיראנית של ההסכם. לפני כשלושה שבועות, ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, נפגש עם נשיא איראן חסן רוחאני בטוקיו, הפציר בו להיצמד למחויבויות של טהראן להסכם הגרעין ואמר כי יפן תעשה כל שביכולתה להבטיח את היציבות במזרח התיכון.

"אני מאוד מקווה שאיראן תיישם באופן מלא את הסכם הגרעין ותמלא תפקיד חיובי בקידום השלום והיציבות באזור", אמר אבה. "יפן תפעל על מנת להרגיע את המתיחות ולייצב את הסיטואציה במזרח התיכון".

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי | צילום: רויטרס

נשיא איראן אמר בפגישה כי "הסכם הגרעין הוא הסכם מאוד חשוב עבור איראן. זאת עוד סיבה עבורי לבקר בחריפות את עזיבתה החד צדדית והלא הגיונית של ארצות הברית מההסכם. אני מקווה שיפן ומדינות נוספות בעולם יפעילו מאמץ כדי לעזור לשמור על ההסכם כפי שהוא".

כשבועיים קודם לכן, צרפת, גרמניה ובריטניה הודיעו כי איראן מפתחת "טילים בליסטיים בעלי יכולת גרעינית", ובכך נוגדת את מדיניותה של מועצת הביטחון של האו"ם כי עליה לחדול מכל פעילות מהסוג הזה. שגרירי שלוש המדינות באו"ם העבירו מכתב למזכ"ל הארגון, אנטוניו גוטרש, שבו דרשו ממנו לדווח על כך רשמית למועצת הביטחון.