צוות המומחים קבע: מלכה לייפר כשירה לעמוד לדין

פרסום ראשון: הפאנל שמינה בית המשפט הכריע כי הנאשמת בפגיעה מינית באוסטרליה - מתחזה, וכי ניתן להעמידה לדין. זאת, לאחר העיכוב במתן חוות הדעת

זמן צפייה: 00:40

פרשת מלכה לייפרצוות המומחים שמינה בית המשפט הכריע היום (חמישי) כי מלכה לייפר, הנאשמת בפגיעה מינית בתלמידותיה הקטינות באוסטרליה, מתחזה - וכי ניתן להעמידה לדין.

עורכי דינה של לייפר, טל גבאי ויהודה פריד אמרו לאחר ההכרעה כי "אין שום הפתעה בחוות הדעת שהוגשה לבית המשפט. חשוב להדגיש ולהזכיר ששתי חוות דעת קודמות אשר קבעו כי לייפר מתחזה וכשירה לעמוד לדין נדחו כליל על ידי בית המשפט לאחר הליך ההוכחות. אנחנו צופים שכך יהיה בעניינה של חוות הדעת הזו. נתייחס באופן ענייני לחוות הדעת בבית המשפט".

מארגון JCW, המלווה את הנפגעות, נמסר בתגובה: "כבר מרגע שנכנסנו לעובי הקורה הבנו כי מלכה לייפר מהתלת בכולם והיא כשירה לעמוד לדין. התפללנו על כך רבות ואנו חשים הקלה גדולה מהחלטת הוועדה שקבעה כי מלכה לייפר מתחזה. אנו מצפים שבית המשפט לא יתמהמה עוד, ויחליט על הסגרתה המיידית לאוסטרליה על מנת שסוף סוף ימוצה הדין עמה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

משה איבגי הורשע בביצוע מעשה מגונה; זוכה מאישומי עבירות מין

הטרגדיה בנהריה: "נלכדנו ברכב כשהמים חדרו, הבחנתי במוטי לרגע"

הפרקליטות הודיעה על סגירת התיק החדש נגד נוחי דנקנר

מלכה לייפר, הנאשמת באונס באוסטרליה
מלכה לייפר, הנאשמת באונס באוסטרליה | צילום: חדשות 13

מאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית נמסר לאחר ההחלטה: "חוות הדעת מאשרת את מה שאמרנו מההתחלה: לייפר מתחזה, והייתה כשירה לעמוד לדין כל הזמן הזה. כבר יותר מחמש שנים שלייפר ומקורביה משטים בבית המשפט ומורחים את הדיונים, וגורמים לנפגעות לסבל עצום. כעת אנחנו מצפות מבית המשפט להורות על הסגרתה באופן מיידי ולאפשר סוף סוף את עמידתה לדין על המעשים הנתעבים שביצעה. מיד אחר כך אפשר להעמיד לדין את כל שותפיה ברמייה ובהתחזות, ובראשם על פי החשד שר הבריאות של מדינת ישראל, יעקב ליצמן. הגיעה העת להפסיק להתעלל בנפגעות ולמחות את כתם הבושה שבהגנה על פדופילית מסוכנת".

בחודש שעבר נדחה הדיון בהכרעה לגבי כשירותה הנפשית של מלכה לייפר לעמוד לדין באוסטרליה, לאחר שפאנל המומחים הפסיכיאטריים שמונה לבדוק את כשירותה ביקש מבית המשפט דחייה. מומחי הפאנל, שמונו על ידי בית המשפט, לא היו אמורים להגיע לדיון בנושא, אלא לשלוח את חוות הדעת, שלא הוגשה.

הנוכחים המתינו באולם, והשופטת, בצעד חריג, התקשרה בעצמה לפסיכיאטר המחוזי של מחוז צפון, שאחראי על הפאנל, כדי לשאול מדוע היא לא נשלחה. רק אז הוא טרח להגיד שהפאנל מבקש דחייה. גורמים המעורים בתיק העריכו כי פאנל המומחים התכוון לקבוע שלייפר כשירה לעמוד לדין באוסטרליה, אולם בעקבות בדיקה שנערכה לה שבוע לפני כן הוחלט לבצע לה בדיקות נוספות.

עורכי הדין של לייפר אמרו כי "הם רואים בחומרה רבה את הקמפיין התקשורתי שמטרתו לתלות את כל עתיד יחסי ישראל אוסטרליה על גבה של לייפר. כך נוצר מצב אבסורד שיש צפייה מהרופאים בפאנל 'להציל' את יחסי החוץ של ישראל על ידי הסגרתה, מבלי קשר לעובדות ולאמת. הקמפיין התקשורתי מצייר את מדינת ישראל ואת מערכת המשפט כרפובליקת בננות במטרה לסחוט מן המערכת את התוצאה הרצויה".

טל גבאי, פרקליטה של מלכה לייפר

בתוך כך, לאחר שח"כ יעקב ליצמן מונה לשר הבריאות לפני כשבועיים, התעוררה סערה בצל החשדות וההמלצה להעמידו לדין בגין עבירות מרמה והפרת אמונים בפרשת לייפר. כזכור, בחודש ספטמבר המליצה המשטרה להעמיד את ליצמן לדין, בגין עבירות מרמה, הפרת אמונים והצעת שוחד. בין השאר, חשוד ליצמן כי סייע ללייפר לחמוק מהסגרתה לאוסטרליה.

במהלך חקירתו התייחס ליצמן לחשדות נגדו, ואמר: "איני יכול להתייחס לדברים מלבד האמירה אותה השמעתי מתחילת הדרך שמצפוני נקי ושחלילה לא פעלתי במקרים אלה שנחקרו כמו באף מקרה אחר ממניעים פסולים". את הדברים אמר בכנס ועידת ישראל לרפואה בבנייני האומה.

"מטבע הדברים כולכם סקרנים לשמוע התייחסות שלי לפרשה שנחקרה והועברה על ידי המשטרה לפני מספר ימים לפרקליטות ולהחלטת היועמ"ש", אמר ליצמן. "טיפול בפניות ציבור הוא ערך עליון ותמיד פעלתי לסייע לכל אחד על פי החוק בלבד. אני משוכנע שזו גם תהיה מסקנתם של הגורמים המוסמכים ושל היועץ המשפטי לממשלה".