שתף קטע נבחר

מספר הפונים למערך הסיוע המשפטי-אזרחי גדל ב-13%

במערך הסיוע המשפטי של משרד המשפטים נפתחו ב-2018 מעל 92 אלף תיקים חדשים, יותר משליש מהם בתיקי מעמד אישי שכוללים תיקי מזונות, הסדרי ראייה ומשמורת, גירושים וצוואות

בשנת 2018 נפתחו במערך הסיוע המשפטי של משרד המשפטים 92,422 תיקים חדשים שבהם ניתן ייצוג משפטי. מדובר בעלייה של 13% לעומת 2017. הסיוע המשפטי ניתן מטעם המדינה לאנשים מעוטי יכולת בנושאים משפטיים ותביעות אזרחיות.

 

בלי קיצורים: למה ב-2020 תצטרכו להיזהר מזיוף הצ'קים שלכם

זינוק בסכומי הפיצויים בתביעות על רשלנות רפואית בעשור

 

במהלך שנה זו ניתן מענה לכ-338 אלף שיחות במוקדים הטלפוניים של הסיוע המשפטי (עלייה של 44% בהשוואה ל-2017). התחומים שבהם נפתח מספר התיקים הגבוה ביותר ב-2018 הם מעמד אישי (מזונות, הסדרי ראייה ומשמורת, גירושים וצוואות), חובות (פשיטות רגל, הוצאה לפועל, כינוס נכסים) וביטוח לאומי.

בית המשפט המחוזי בבאר שבע (צילום: רועי עידן)
בית המשפט המחוזי בבאר שבע(צילום: רועי עידן)

מערך הסיוע המשפטי פועל על מנת לאפשר לאנשים מעוטי יכולת כלכלית או מוחלשים חברתית להתמודד עם המערכת המשפטית ולממש את הזכויות המגיעות להם. אנשי המערך מסייעים בייעוץ משפטי ובייצוג בבתי משפט ומול מוסדות.

 

בתחום המעמד האישי נפתחו כ-37 אלף תיקים (עלייה של 19.8%), ובתחום החובות נפתחו 23 אלף תיקים. על פי הנתונים, הסיוע המשפטי מייצג יותר מ-50% מהתיקים המתנהלים בבתי משפט בתחום החובות. מהדו"ח עולה כי ב-2018 הוגשו 8,204 בקשות לפשיטת רגל בייצוג מטעם הסיוע המשפטי. עלייה משמעותית נרשמה גם בייצוג בענייני עבודה, עם 2,292 תיקים (עלייה של 21%).

אינפו כלכלה סיוע משפטי ()

52% מהפניות לסיוע משפטי היו של נשים, בעיקר בתחומי מעמד אישי, מקרקעין ונזיקין. עיקר הפניות של גברים היו בתחומי אשפוז כפוי, פשיטות רגל והוצאה לפועל.

 

גם תחום ניצולי השואה היה דומיננטי עם 2,693 תיקים שנפתחו. באחד המקרים הביא הסיוע המשפטי לעצירת הליכי גבייה לא מוצדקים נגד ניצולת שואה קשישה בגלל חוב מים גדול. באמצעות הסיוע המשפטי התברר כי החוב נוצר לאחר שהשכנים גנבו ממנה מים על ידי חיבור פיראטי לדוד השמש שלה.

 

תחום נוסף שבו פעל הסיוע המשפטי הוא עושק צרכנים, בעיקר קשישים. מערך הסיוע ייצג מספר קשישים שנפלו קורבן לעסקאות מכר בהיקפים של עשרות אלפי שקלים והגיש תביעות לביטול עסקאות אלו אם הגורמים המספקים סירבו להשיב את התשלומים.

 

לדברי מ"מ מנכ"ל משרד המשפטים, סיגל יעקבי, "הדו"ח כולל דוגמאות שעניינן מיצוי זכויות כלכליות, השפעתו של עוני בהליכי מעמד אישי, הגנה על אוכלוסיות מוחלשות, סיוע לניצולי שואה, ועוד".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי עידן
בית המשפט המחוזי בבאר שבע
צילום: רועי עידן
מומלצים