Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הערב) יום שלישי ה-31 בדצמבר 2019

הלילה יוזל הדלק - תומכי חיזבאללה פרצו לשגרירות ארה"ב בעירק כנקמה על תקיפותיה האוויריות - נתניהו עומד לבקש חסינות, אתמול החל בקמפין הסברים לקהל בטענה שחסינות היא אבן יסוד בדמוקרטיה. יריביו מזכירים לו שחסינות איננה דרך מילוט מאשמת שוחד - נשיא המדינה רומז שייתכן ולא יטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה - משרד הבריאות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

**מערכת מגפון מאחלת לקהל קוראיה היקרים לנו מאוד, שנה אזרחית טובה ומאושרה ונובי גוד שמח**

כותרות המהדורה

כנקמה על הפצצות בסיסים של גדודי החיזבאללה: המיליציות האיראניות פרצו למתחם השגרירות האמריקנית בבגדד ותלו במקום דגלים צהובים של "גדודי חיזבאללה"; טראמפ "איראן תישא במלוא האחריות" (חוץ)

השריפות באוסטרליה: העיירה מלקוטה עלתה בלהבות; 4,000 תושבים נמלטו לחוף הים וממתינים לחילוצם (חוץ)

תביעת ענק נגד הבנק הערבי: יותר מאלף נפגעי טרור וקרוביהם תובעים 20 מיליארד שקלים בגלל סיוע לפעולות טרור (חדשות)

הפיגוע במונסי: ארבעה מהפצועים שוחררו מבית החולים; פצוע חמישי עדיין מאושפז עם שבר בגולגולת (בעולם היהודי)

ביממה הקרובה: נתניהו צפוי להגיש את בקשת החסינות מפני העמדה לדין פלילי (פוליטי)

בג"ץ דן הבוקר האם לדון בעתירה הדורשת שלא להטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה (פוליטי)

ריבלין רומז כי ייתכן לא יטיל את המנדט על נתניהו: "רצון העם הוא חשוב – אבל העם צריך לבחור נכון" (פוליטי)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

הלילה: מעונן חלקית עד מעונן, צפוי גשם מקומי בעיקר בצפון ובמישור החוף.

רביעי: מעונן חלקית עד מעונן. בצפון הארץ ולאורך מישור החוף עדיין צפויים גשמים מקומיים. הטמפרטורות ללא שינוי ניכר.

חמישי: מעונן חלקית. צפוי גשם מקומי בעיקר בצפון הארץ ובמישור החוף, וייתכנו סופות רעמים יחידות. בחרמון ירד שלג. תחול ירידה קלה בטמפרטורות.

שישי:  מעונן חלקית. צפוי גשם מקומי, בעיקר בצפון הארץ. תחול ירידה קלה נוספת בטמפרטורות וייעשה קר מהרגיל לעונה.

שבת: גשם צפוי בצפון הארץ מלווה בסופות רעמים יחידות. במהלך היום הגשם יתחזק ויתפשט למרכז הארץ. ינשבו רוחות ערות ובדרום הארץ ייתכן אובך. בחרמון ירד שלג. חשש משטפונות בנחלי בקעת הירדן, מדבר יהודה וים המלח. קר מהרגיל לעונה.

חדשות

הפיגוע במונסי: ארבעה מהפצועים שוחררו מבית החולים; פצוע חמישי עדיין מאושפז עם שבר בגולגולת

ארבעה מחמשת הפצועים בפיגוע שבוצע בביתו הרב מקסן בשכונת פורשיי שבמונסי שוחררו מבית החולים. ואילו הפצוע החמישי הרב יוסף ניימן מאושפז במצב קשה עם שבר בגולגולת. ניימן, סוחר דגים בפנסיה בשנות השבעים לחייו, עבר שלושה ניתוחים להצלת חייו. הרב צבי רוטנברג שהיה עד למתקפת הדקירה אמר לסוכנות הידיעות JTA כי הרב ניימן "הוא אחד האנשים החשובים ביותר בקהילה. הוא שם כל הזמן. תמיד מאוד שמח וחברותי, תמיד יש לו מילה טובה להגיד"

בתוך כך, כתב אישום הוגש אתמול (שני) בערב נגד המחבל האנטישמי בגין חמישה סעיפים של ניסיון רצח וסעיף נוסף של פריצה ושוד. לפי המסמכים שהוגשו לבית המשפט, כשהמחבל התפרץ לביתו של הרב הוא כיסה את פניו בצעיף. הוא אמר לעשרות האנשים שהיו בבית "אף אחד לא יוצא". כשעתיים אחרי הפיגוע הוא נעצר בהארלם. * במהלך חיפוש שערכה המשטרה המקומית בטלפון הנייד של הדוקר, פרט נוסף שיכול לתת אור לגבי הרקע למעשה, כאשר נמצא בהיסטוריית הדפדפן שלו כי שאל ברשת מספר פעמים "מדוע היטלר (ימ"ש) שנא יהודים?". בנוסף חיפש הדוקר ברשת אתרי תפילה יהודיים בקרבת מקום מגוריו. ביום הפיגוע נכנס האנטישמי לכתבה שעסקה בתגבור הנוכחות המשטרתית בשכונות יהודיות בניו יורק, מחשש למתקפות אנטישמיות.

כתב אישום הוגש היום על ידי מח"ש כנגד חוקר משטרה שניצל את מעמדו וקיים יחסי מין עם אישה שהתלוננה על פרסום תמונותיה האינטימיות. מכתב האישום עולה כי האישה נאלצה להיפגש עם החוקר מספר פעמים רב לצרכי טיפולו בתיק החקירה, עליו הוא היה אמון ותוך כך קיימה אתו מספר פעמים יחסי מין. השוטר הואשם במרמה והפרת אמונים (מגפון ניוז)

שוטרי משטרת ישראל הופתעו לגלות, בתום מרדף רגלי אחרי נהג משאית שנמלט, כי רישיון נהיגתו כלל לא תואם לרכב בו נהג- משאית גורר-תומך (סמיטריילר).

היום (שלישי) בשעות הצהריים, במהלך פעילות של שוטרי התנועה והסיור בכביש 3 סמוך לקריית מלאכי, הבחין צוות השוטרים ברכב משא כבד וביקש לעצור את הרכב לבדיקה. הנהג (22, רהט) בחר לנסות את מזלו ונכנס אל מתחם תחנת דלק בכניסה ליישוב משואות יצחק, אז ירד מהרכב והחל במנוסה רגלית. השוטרים לא אמרו נואש ולאחר מרדף קצר עצרו את הנהג החשוד ובדיקה מהירה העלתה כי הוא אינו מורשה לסוג הרכב. בידי הנהג רישיון נהיגה לרכב משא עד 12 טון בלבד (C1) ואילו נתפס נוהג במשאית סמיטריילר (גורר-תומך, C+E) בה משקל מירבי מותר 50 טון. הנהג נעצר והועבר לחקירה בתחנת המשטרה במסגרתה נרשמה נגדו הזמנה לדין והרכב הושבת לאחר שימוע לבעליו למשך 30 ימים.

עדכון מעורכי דינה של נעמה יששכר על הרעה בתנאי מאסרה;

ביום שישי הועברה נעמה יששכר הכלואה ברוסיה ונדונה ל 7 שנות מאסר עקב 7.5 גרם  מריחואנה שנמצאו בכליה, לכלא אחר מבלי שיידעו את אמה או עורכי דינה על כך.  אתמול בערב לאחר מאמצים רבים של קונסולית ישראל אותרה נעמה בבית כלא מרוחק ממוסקבה, כלא 11. לאחר שאותרה נעמה,  עורכת הדין מצוות ההגנה של נעמה נסעה לבית הכלא לבקרה וגילתה כי נעמה ללא ביגוד חם שנמסר לה עי אמה לאחר הדיון בערעור בבית המשפט המחוזי. כמו כן נאסר עליה להכניס ספרים שקיבלה ממשפחתה. עוד נאמר לעורכת הדין כי נעמה תעבור לכלא אסירים  אחר בשבוע הבא ובשלב זה לא ניתן לומר למשפחה או לעורכי הדין באיזה כלא מדובר.

תביעת ענק נגד הבנק הערבי: יותר מאלף נפגעי טרור וקרוביהם תובעים 20 מיליארד שקלים בגלל סיוע לפעולות טרור

תביעה תקדימית הוגשה הבוקר לבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד הבנק הערבי שיושב שמרכזו בירדן ופועל באמצעות 600 סניפים ברחבי העולם. וזאת בגין שיתוף פעולה, תמיכה, סיוע, מימון ועידוד פעילות טרור בישראל, יהודה ושומרון וחבל עזה. לפי התביעה, פעילות זו גבתה אלפי קורבנות.

– זו הפעם הראשונה בה מוגשת תביעה נגד בנק בגין מעורבות במימון טרור. תביעות קודמות של נפגעי טרור היו כנגד הרשות הפלסטינית והחמאס. לטענת התובעים, הבנק הערבי היה מעורב במימון פעולות טרור שהתרחשו בישראל שבוצעו ע"י חמאס, ג'יהאד אסלאמי, פת"ח וארגונים נוספים.

– בכתב התביעה נטען כי הבנק הערבי, עובדיו ומנהליו היוו חלק בלתי נפרד ממערך פעילות הטרור, סייעו ביודעין ובמכוון, באופן עקבי, שיטתי ומתמשך במימון הפעילות של המחבלים וארגוני טרור פלשתיניים. הבנק נטל חלק פעיל ומהותי באיסוף תרומות ברחבי העולם למימון ותמיכה במשפחות המחבלים המתאבדים, הפצועים והאסירים. הבנק אף ניהל את חלוקת הכספים, בניגוד להתנהלות בנקאית מקובלת. * לפי הנטען, המעורבות של הבנק בתמיכה בטרור היתה גם ישירה יותר: עם תחילת האינתיפאדה השנייה, בשנת 2000, הקים יו"ר הבנק הערבי, עבד אל מאג'יד שומאן את "הקרן לתמיכה בהתנגדות העם הפלשתיני", שמטרתה היתה לתמוך באינתיפאדה השנייה. הוא התחייב לתרום 500 אלף דולר מכיסו, והבנק הוסיף התחייבות למתן תרומה בסך 2 מיליון דולר ארה"ב נוספים.

– התביעה בישראל באה לאחר שתביעה דומה, שהוגשה בארצות הברית בשנת 2004, הגיעה לסיומה בשנה שעברה, בפשרה שבמסגרתה שולם פיצוי בסך כמיליארד דולרים. לפיכך, הוחלט להגיש תביעה דומה בישראל, בשם האזרחים הישראלים שנמחקו מהתביעה בארה"ב, בדרישה לפיצוי בסכום העולה על 20 מיליארד שקלים – המורכב מנזק מיוחד, פיצוי עונשי ונזקים עתידיים שטרם ניתן לקבוע סכומם.

פוליטי

ביממה הקרובה: נתניהו צפוי להגיש את בקשת החסינות מפני העמדה לדין פלילי

ראש הממשלה נתניהו צפוי להגיש ביממה הקרובה ליו"ר הכנסת את בקשה לחסינות מפני העמדה לדין. שלשום התייחס נתניהו לשאלת החסינות ואמר כי בכוונתו להודיע תוך יומיים אם בכוונתו לבקש אותה. לדבריו, "דבר אחד ברור – חסינות היא לא נגד הדמוקרטיה אלא אבן יסוד בדמוקרטיה", נתניהו "שכח" כי אמר דברים הפוכים רק לפני מספר חודשים, ממול מבהירים ראשי המפלגות המתנגדים לו כי חסינות לא ניתנת לצרכיי מילוטי מדין פלילי, שוחד, מרמה והפרת אמונים.

– בין העילות המוגדרות בחוק, אותם צפוי נתניהו לעלות בבקשתו, היא שכתב האישום הוגש שלא בתום לב או תוך אפליה. עילה נוספת אותה צפוי נתניהו לטעון הוא כי ניהול הליך משפטי נגדו יגרום נזק של ממש לתפקוד הכנסת או ועדה מוועדותיה או לייצוג ציבור הבוחרים.

– הועדה המסדרת בכנסת בראשות ניסנקורן (כחול לבן), צפויה להתכנס ביום חמישי כדי לדון באפשרות להקמת ועדת כנסת בתקופת ממשלת מעבר, במטרה לדון בבקשת החסינות של ראש הממשלה נתניהו. * לבנתיים, יו"ר סיעת כחול לבן ח"כ אבי ניסנקורן פנה אתמול ליועץ המשפטי של הכנסת איל ינון, וביקש ממנו חוות דעת מחודשת בשאלה – האם ניתן להקים ועדת כנסת שתדון בחסינות ראש הממשלה. * בכחול לבן מבינים שחוות דעתו הקודמת של ינון, שקבעה כי ניתן להקים ועדת כנסת, ניתנה עוד לפני פיזור הכנסת, אולם כעת לאחר שהכנסת התפזרה והמדינה נכנסה לתקופת בחירות, כלל לא ברור אם חוות הדעת הקודמת עדיין תקפה, ואם בכלל ניתן להקים ועדת כנסת לצורך דיון בחסינות בזמן מערכת בחירות. * במקביל, מפעילים בכחול לבן מכבש לחצים על ישראל ביתנו שתסכים להצביע בעד הקמת הוועדה לצורך הדיון בחסינות, אם היועץ המשפטי של הכנסת אכן יאפשר זאת.

– במידה ולא תוקם ועדת כנסת קבועה שתדון בבקשת חסינותו של נתניהו, חסינותו תישמר עד להקמת הממשלה הבאה, אז תוקם ועדה קבועה שתדון בבקשת חסינות. כל זמן שחסינותו תישמר, הפרקליטות והיועמ"ש לא יוכלו להגיש בפועל כתב אישום נגדו.

אתמול (שני) ביקש ראש הממשלה מבג"ץ לדחות את העתירות שמבקשות להורות על הקמת ועדת כנסת, שתוכל לדון בבקשת החסינות של נתניהו, אם תוגש. בתשובה שהגישו באי כוחו של נתניהו נטען: "לא נכון ולא ראוי שייכפה על הכנסת, שלא הצליחה לגבש ממשלה ומערך כוחות ברור של קואליציה ואופוזיציה, לקבל החלטות בסוגיות כה חשובות".

בג"ץ דן הבוקר האם לדון בעתירה הדורשת שלא להטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה

הרכב של שלושה שופטים בבג"ץ דן הבוקר (שלישי) בשאלה האם לדון בעתירה שהוגשה בדרישה לקבוע, כי לא ניתן להטיל על ראש הממשלה נתניהו את המנדט להרכבת הממשלה לאחר הבחירות. * בפתח הדיון, תהו השופטים בפני נציגי העותרים על עיתוי הגשת העתירה, ועל עצם הבקשה לפסוק מראש בעוד שבית המשפט בוחן לרוב את הדברים רק לאחר מעשה. מצד שני, שאל השופט מלצר, האם אחרי הבחירות לא יהיה מאוחד מידי לדון בעתירה * על פי ההערכה, בית המשפט ידחה בשלב זה את העתירה, תוך שמירת הזכות לעותרים לעתור שוב, אם ראש הממשלה ינצח בבחירות – או בשלב אחר. אולם אם בכל אופן יוחלט לדון בעתירה לגופה, הרכב השופטים יורחב ובג"ץ יוציא צו על תנאי שיאלץ את היועמ"ש להגיש את עמדתו בסוגייה. במקרה כזה, הדיון יסתיים וייקבע למועד מאוחר יותר שיאפשר ליועמ"ש לגבש את חוו"ד. * במידה ובהמשך בית המשפט יפסול את נתניהו מלהרכיב ממשלה, יוכל נתניהו לבקש דיון בהרכב מורחב. בנוסף, אם תהיה מחלוקת בנוגע להחלטת ההרכב המורחב בעניינו, יוכל נתניהו, לבקש דיון נוסף. בכל מצב, נתניהו יוכל להמשיך ולהיות חבר כנסת מאחר ולא תישלל זכותו להיבחר לכנסת, אך מלאכת ההרכבה תוטל על מועמד אחר.

– נציגת היועמ"ש אמרה בדיון, כי כעת השאלה היא תיאורטית בלבד, וכי "לא כל בור ששמים בפני היועץ המשפטי לממשלה, הוא צריך ליפול בו. הוא אינו היועמ"ש של נשיא המדינה ולא של המפלגות. הוא נותן חוות דעת שמחייבות את הממשלה, ולכן חוות דעתו ניתנת כשיש לה נפקות".

– בפתח הדיון אמרה נשיאת בג"ץ חיות לעותרים כי "אין הוראת חוק שמונעת מנתניהו להתמודד בבחירות. אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיו תוצאות הבחירות. אחר כך הכדור עובר לנשיא המדינה. יש צומת שהנשיא יצטרך להחליט". ושאלה"למה לדון עכשיו ולא בצומת הבאה?". השופט עוזי פוגלמן שאל "האם יש תקדים שבית משפט זה ב-70 שנותיו קיבל החלטה מקדמית לפני הפעלת הסמכות של נשיא המדינה?" וענה כי הוא "חושב שלא".

– השופט מלצר שאל את נציגת היועמ"ש במהלך הדיון, "אבל אחרי הבחירות יש סיטואציה שאי אפשר לעתור נגד שיקול דעתו של הנשיא. אנחנו לא רוצים שניקלע לסיטואציה שעכשיו זה מוקדם מדי, ואחרי הבחירות זה יהיה מאוחר מדי". על כך השיבה נציגת היועמ"ש: "יש לזה תשובה בפסיקה – החלטת הנשיא היא חסינה, אבל יש מהלך משפטי בפסיקת בית המשפט הנכבד שמאפשר ביקורת. הבעיה שכל מה שאומר עכשיו יתפרש כאילו היועץ מזמין מהלך כזה, והוא אינו עושה זאת. העתירה מבקשת להכניס את המשפט למערכת הבחירות. זה שדה מוקשים, ולשדה מוקשים נכנסים רק כשאין ברירה"

– בעוד השופטים תהו על עיתוי העתירה, עו"ד מיכאל ראבילו, שמייצג את ראש הממשלה בנימין נתניהו, תמה על עצם הגשתה ועל הדברים בנוגע לחוסר הבהירות החוקית. "בחוק יסוד הממשלה נקבע שראש ממשלה, אפילו אם הורשע בבית משפט מחוזי, יכול להמשיך לכהן בתפקידו עד שיש פסק דין חלוט. זה חוק יסוד ממשלה. איזו הוראה חסרה פה? על איזה ודאות משפטית אנחנו מדברים?". "עוד נכתב בחוק שייקבעו הוראות לעניין כתב אישום שהוגש לפני שראש הממשלה החל לכהן", המשיך. "ואכן, באותה תקופה חוקק המחוקק את חוק הממשלה ובסעיף 4 כתוב שאם המשפט נגד ראש הממשלה החל להתנהל, אבל אנחנו לפני שלב שמיעת הראיות, יועבר התיק למחוזי בירושלים. אם הראיות כבר התחילו להישמע, בית המשפט ימשיך לשמוע אותן. אז על איזה לקונה אנחנו מדברים? מה שצריך לעשות פה הוא לא לומר שדוחים את העתירה כי היא תיאורטית, אלא לדחות אותה על הסף ולציין שאין סמכות לעשות זאת".

– עו"ד אבי הלוי, היועץ המשפטי של הליכוד, טען: "כל העתירה מבוססת על 'הלכת דרעי-פנחסי', הלכה מלפני 25 שנה שכבר אבדה מן העולם". הנשיאה חיות אמרה: "למה אדוני קובע שהיא אבדה מן העולם?". עו"ד הלוי: "משום שעבר חוק יסוד: הממשלה. גם אם היא מתקיימת – צריך לאבחן את הנושא הנוכחי מהנושא שלנו. שם דובר על שר ועל הסמכות של ראש הממשלה לפטרו. כאן מדובר על סמכות הנשיא למנדט להרכיב ממשלה. מדובר בהתערבות בשיקול דעתו של נשיא המדינה".

– היועץ המשפטי של הליכוד המשיך: "מי שעל פי החוק מחליט על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה זה העם. העם בוחר את הנציגים שלו לכנסת והם מביאים בפני נשיא המדינה את עמדת העם. ההתייעצות של חברי הכנסת עם הנשיא היא מעשה חוקתי. הנשיא חייב חובה מוחלטת לעם, ולכן הוא חייב לפי השיטה שלנו להגשים את רצון העם. בית המשפט אינו מתערב בשיקול דעת חוקתי".

– השופט מלצר העיר: "לנשיא המדינה יש שיקול דעת רחב, הוא ראשי לעשות לפי מיטב הבנתו ולהטיל את הרכבת הממשלה על כל אחד". הלוי: "לא על כל אחד, אלא לפי רצון העם". השופט מלצר: "הבחירות אצלנו הן בחירות לפי רשימות, זו לא בחירה ישירה. יש לנשיא הגנה על ההחלטה". הלוי: "בדמוקרטיה רצון העם הוא הקובע".

– הנשיאה חיות אמרה להלוי: "מה היקף סמכותו של הנשיא לא עומד בשלב זה על הפרק". הלוי השיב: "אנחנו מייצגים את העם". השופט פוגלמן נזף: "אדוני מייצג את הליכוד, הליכוד זה לא כל העם", וגם חיות הצטרפה לביקורת: "אתה אומר שהעותרים שאינם הליכוד אינם חלק מהעם?".

– עו"ד הלוי אמר בדיון כי אם יינתן פסק דין נגד נתניהו, המחוקק יכול לעקוף את פסק הדין. על כך הגיבה הנשיאה: "יש כל מיני סימולציות שאתם עושים ליום פקודה. אדוני מעלה טענות ללב העניין – ואיך אפשר, אם תתקבל החלטה כזו, לעקוף אותה. אני לא בטוחה שזה טיעון ראוי". לדבריה, "את התכסיסים האלה תשאיר כעצות למי שאתה מייצג, ולא לשופטים".

ריבלין רומז כי ייתכן לא יטיל את המנדט על נתניהו: "רצון העם הוא חשוב – אבל העם צריך לבחור נכון"

על רקע הדיון בבג"ץ הבוקר, בו רמזו השופטים כי "לנשיא המדינה יש שיקול דעת רחב, הוא ראשי לעשות לפי מיטב הבנתו ולהטיל את הרכבת הממשלה על כל אחד", וזאת בהתייחסות לכאורה גם לאופציה בו נתניהו ישיג רוב של 61 מנדטים. התייחס הבוקר ריבלין גם לנושא בכנס כלכליסט ואמר: "שמעתי מה קורה בבית המשפט העליון. הבנתי שיכולים לשאול אותי שאלות. הואיל ובית המשפט דן בדבר שיגיע אליי, ראוי שלא אומר כלום, אם כי אני חושב שיש לי דעה. יש כאן דברים שצריך לדון בהם בכובד ראש. רצון העם הוא חשוב – אבל העם צריך לבחור נכון". * כשנשאל האם אדם שמואשם בשוחד יכול להרכיב ממשלה, השיב רבלין: "אני חושב שצריך להגן על הנבחרים מפני אפשרות להדיח אותם בניגוד לרצון העם. יש כאלה שמשנים את דעתם לפי זהות ראש הממשלה והשייכות הפוליטית שלו, אני לא משנה את דעתי". רבלין הוסיף: "זו הפעם הראשונה שנגד ראש הממשלה מכהן מוגש כתב אישום. לצערנו הרב אנחנו נמצאים במצב שאנשים יכולים להשתמש בכוח בתמורה שלא מתקבלת על דעת המוסר ולא על החוק".

מדיני

דיווח: בכירי חמאס נפגשים עם גורמים אירופים ואמריקנים – בחלק מהפגישות נדונה האפשרות של הכרה עתידית בחמאס

חמאס הגביר לאחרונה את פגישותיו עם בכירים לשעבר באירופה ובארה"ב בניסיון לפרוץ את הבידוד הבין-לאומי ולפתוח ערוצי הידברות חדשים עם המערב. כך דווח ב'חדשות כאן'. ע"פ הדיווח, החודש התקיימה פגישה בדוחא בין חאלד משעל, לשעבר מנהיג חמאס, לרוברט מאלי, ששימש יועצו המיוחד לענייני המזרח התיכון של נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה. בנוסף, בכירי חמאס בקטר, ובראשם מוסא אבו מרזוק, קיימו בשבועות האחרונים פגישות עם אישים שונים ונושאי תפקיד לשעבר מאירופה, ובכלל זה גורמים משוויץ, צרפת ובריטניה. * מקורות פלסטינים אמרו לכאן חדשות כי באחת הפגישות השתתף שר חוץ צרפתי לשעבר. המקורות הוסיפו כי בחלק מהפגישות נדונה האפשרות של הכרה עתידית בחמאס, ואף הוצע להנהגת הארגון לשמר את הקשר עם אותם אישים כדי שישמשו ערוץ להעברת מסרים לגורמים הרשמיים, כל אחד במדינתו.

– בשבוע שעבר פורסם ב'כאן חדשות' כי משעל, שהנהיג את חמאס עד לפני שלוש שנים, נערך להתמודדות על ראשות ארגון הטרור בבחירות שיחלו בעוד כחצי שנה. המשמעות: מרכז הכובד של קבלת ההחלטות בחמאס יעבור מעזה לחוץ לארץ. המנוע מאחורי ההתמודדות שלו הן קטר וטורקיה, שרוצות באמצעותו להגביר את ההשפעה בתוך חמאס. על פי ההערכה, משעל יציע להנייה – המנהיג כיום – לעבור להיות מספר 2 שלו. כך הוא גם תופס את הבכורה וגם דוחק את סאלח עארורי שהוא מספר 2 כיום. * המשמעות מבחינת ישראל אם משעל חוזר להיות מנהיג חמאס היא שמרכז הכובד של קבלת ההחלטות בחמאס חוזר להנהגה בקטר, לחוץ לארץ. כלומר מי שיחליט לגבי עזה יישב רחוק ולא ישלם את מחיר החלטותיו. * בצוק איתן, כשחמאס-עזה רצה לסיים את המלחמה, משעל, שהיה המנהיג וישב בקטר, לחץ דווקא להמשיך, כיוון שמקטר – מבצע בעזה תמיד נראה יותר נוח. לכן בחירתו מחדש, אם אכן תקרה, היא לאו דווקא בשורה טובה לישראל.

חוץ

כנקמה על הפצצות בסיסים של גדודי החיזבאללה: המיליציות האיראניות פרצו למתחם השגרירות האמריקנית בבגדד ותלו במקום דגלים צהובים של "גדודי חיזבאללה"; טראמפ "איראן תישא במלוא האחריות"

לאחר ההלוויות שנערכו בבגדד לכמה מהרוגי המתקפה אמריקנית שלשום נגד גדודי החיזבאללה בעירק: אלפי מפגינים ולוחמי מיליציות צעדו הבוקר (שלישי) לעבר שגרירות ארצות הברית בבגדד, והביעו זעם על התקיפות האוויריות שפגעו בבסיסים השייכים לגדודי חיזבאללה, מיליציה הנתמכת על ידי איראן. * בין המפגינים שהתאספו מול השגרירות היו גם אבו מהדי אל-מוהנדס, ממנהיגי ארגון הגג של המיליציות הפרו-איראניות "אל-חשד א-שעבי", וכן קייס אל-חזלי, מנהיגה של המיליציה הפרו-איראנית "עסאיב אל-חק", ולצדו כמה מפקדים בארגונו. גם מנהיגים בכירים במיליציות אחרות הגיעו.

– המפגינים פרצו לתוך מתחם שגרירות ארה"ב בבגדאד לאחר שהפילו את השער המרכזי, וברקע נשמעו קולות ירי ואזעקה. כוחות מיוחדים עיראקיים שהתפרסו ליד השער הראשי של השגרירות ירו גז מדמיע לעבר המפגינים, ולפי הדיווחים לפחות 20 בני אדם נפצעו. * כתב של סוכנות הידיעות AP שנמצא באזור דיווח על אש בוערת במתחם ושהוא ראה לפחות שלושה חיילים אמריקאים עומדים על גג השגרירות. לפי שעה לא ברור מה גרם לשריפה. על פי דיווחים, כוחות אמריקאיים גם ירו גז מדמיע לעבר המפגינים בניסיון להרחיקם. סוכנות רויטרס דיווחה שמאבטחים בשגרירות השליכו רימוני הלם לעבר המפגינים שמוחים מחוץ למתחם.

– המפגינים יידו לעבר בניין השגרירות בקבוקים ואבנים ושברו מצלמות אבטחה מחוץ למקום. הם גם תלו על קירות השגרירות דגלים צהובים של "גדודי חיזבאללה", והשמיעו קריאות נגד נשיא ארה"ב טראמפ. * על חלונות וקירות במתחם השגרירות ריססו המפגינים כתובות גרפיטי עם מילות תמיכה ב"גדודי חיזבאללה", בין השאר: "סגוּר בשם ההתנגדות". *  כתבים של סוכנות הידיעות AP ראו את הפעילים מנסים להסתער על השגרירות ושמעו אותם צועקים "להפיל את ארה"ב!" ו"מוות לארה"ב, מוות לישראל!".

– כמה שעות אחרי תחילת ההפגנות, חלק מחברי המיליציות קראו למפגינים לעזוב באמצעות מגפונים. "העברנו את המסר שלנו, אנא עזבו את האזור כדי להימנע משפיכות דמים", נאמר באחת הכריזות. * ראש ממשלת עיראק, עאדיל עבד אל-מהדי, שגינה אתמול את התקיפה האמריקנית, הזהיר היום נגד כל מעשה תוקפנות כלפי שגרירויות ונציגים זרים בבגדאד, ודרש מהמפגינים לעזוב את המתחם. הוא אמר כי כוחות הביטחון יעצרו כל מעשה תוקפנות נגד שגרירויות זרות, והאחראים לכך ייענשו באופן חמור.

– גורמים במשרד החוץ העיראקי סיפרו שהשגריר האמריקני ודיפלומטים אחרים בצוות שלו פונו מהמקום, וכעת לא נשקפת להם סכנה. כמה אנשי אבטחה של השגרירות נותרו בבניין. עם זאת, על פי דיווח אמריקני, השגריר לא פונה כלל.

– נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ האשים בצהריים (יום ג') כי "איראן עומדת מאחורי התקפה על שגרירות ארה"ב בעיראק", הוסיף כי "הם (איראן) יישאו במלוא האחריות. בנוסף, אנחנו מצפים מעיראק להשתמש בכוחותיה כדי להגן על השגרירות".

– בתקיפה האמריקנית, שכללה חמישה יעדים, שלושה מהם בעיראק ועוד שניים בסוריה, נהרגו 25 לוחמי ארגון הטרור "גדודי חיזבאללה", שהוקם על ידי כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים. בין ההרוגים בתקיפה היה גם קייס אל חזאלי, בכיר בארגון גדודי חיזבאללה בעיראק, שנפגע בשעה ששהה במפקדה של הארגון סמוך לעיירה אל קאיים.

– אתמול דווח בכלי התקשורת בעיראק כי הממשלה הזמנית בבגדד מינתה את מקורבו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסים סולימאני, לאחראי על הביטחון ברובע הממשל בבגדד, דבר שהעלה דאגה לביטחונם של הזרים ברובע.

– אתמול (שני) הגיבה המועצה לביטחון לאומי בעיראק לתקיפה האמריקנית נגד מטרות של מיליציה פרו-איראניות בעיראק ובסוריה, ואמרה כי יאלצו אותה לשקול מחדש את מערכת היחסים ואת שיתוף הפעולה עם הקואליציה הבינלאומית בראשות ארצות הברית שהוצבה בשטחה, הפועלת נגד כוחות ארגון המדינה האסלאמית (דאעש). לטענת המועצה, התקיפות האוויריות הן הפרה של הריבונות העיראקית בגבולותיה, והצבא האמריקני פעל על סמך סדרי העדיפויות הפוליטיות שלו. עוד אמרה כי ההגנה על עיראק, על בסיסיה הצבאיים ועל כל הכוחות המוצבים בשטחה הינה באחריות כוחות הביטחון העיראקיים.

השריפות באוסטרליה: העיירה מלקוטה עלתה בלהבות; 4,000 תושבים נמלטו לחוף הים וממתינים לחילוצם

בשל אי התרעה מספקת: כ-4000 מתושבי מלקוטה שבדרום-מזרח אוסטרליה, נקלעו ללהבות ומצאו את עצמם לכודים בין העיירה הבוערת לאוקיינוס. לאחר שהאש כילתה את מרכז העיר ותושבים נאלצו בתיהם עולים באש. התושבים נאלצו לברוח לחוף הים בתקווה לחילוץ.  רבים נמלטו לחופים גם בעיירות סמוכות השוכנות לשפת הים. * ברשתות פורסמו תמונות של שמיים אדומים, והתושבים דיווחו על "חושך מוחלט", עשן וחנק. עוד דווח כי המונים עלו על סירות במים, או שהתבצרו בבתים, בזמן שהאש התפשטה ברחבי העיר. * ראש ממשלת מדינת המחוז ויקטוריה, הודיע כי הרשויות גיבשו תוכנית לפינוי הלכודים דרך הים, ונערכות לאפשרות להוציאה אל הפועל. ובנוסף אף ביקש סיוע של 70 כבאים מארה"ב ומקנדה. * חיל האוויר והצי האוסטרלי הודיעו כי כלי שיט וכלי טיס יחלו בפינוי וחילוץ של תושבי האזור

קוריאה הדרומית: "מצפון ואמונות דתיות – סיבה מוצדקת לאי שירות בצבא"

קוריאה הדרומית הודיעה אתמול (שני) כי תעניק חנינה ל-1,879 גברים שסירבו להתגייס מסיבות דתיות או אישיות. הצעד הזה מגיע בהמשך לפסיקת בית המשפט העליון אשתקד, שהכירה ב"מצפון או באמונות דתיות" כסיבה מוצדקת לדחות את השירות הצבאי. * המדינה, שעדיין נמצאת בסכסוך עם שכנתה מצפון, מחייבת את כל הגברים הבריאים במדינה לשרת לפחות 24 חודשים בטרם הגיעו לגיל 28. * עד לאחרונה, סרבני מצפון רבים היו נשלחים ל-18 חודשי מאסר, והתקשו למצוא עבודה לאחר שחרורם בשל סטיגמה חברתית. החנינה תאפשר לכל אסירי המצפון לנקות את רישומיהם הפליליים.

סודאן: 27 סוכני מודיעין נידונו למוות אחרי שעינו למוות מפגין

בית משפט בסודאן דן אתמול (שני) למוות 27 מחברי שירות המודיעין הלאומי של המדינה באשמת עינוי והרג מורה שהיה נתון במעצר במהלך המחאות שפרצו השנה במדינה. המחאות החלו בעקבות משבר כלכלי חריף ובמהרה לבשו אופי פוליטי נגד הרודן עומאר אל-בשיר, והובילו לבסוף להדחתו, אחרי 30 שנה בשלטון. בנוסף לכך, 13 נאשים נידונו לעונשי מאסר וארבעה אחרים זוכו. הם עדיין יכולים לערער על העונש. * גזר הדין הוא הראשון של בתי המשפט במדינה נגד גורמים ממשלתיים שפשעו בעת דיכוי המהומות.

צרכנות

הלילה בחצות: הדלק יוזל בשתי אגורות לליטר; 3.96 ש"ח לליטר נגבים כמס לקופת המדינה

הלילה (בין יום שלישי לרביעי) מחיר הדלק יירד בשתי אגורות בחצות, וזאת לאחר עלייה של 4 אגורות בחודש הקודש. מחירו של ליטר בנזין אוקטן 95 בשירות עצמי יעמוד על 6.14 שקלים, ובשירות מלא כולל עמלת מתדלק ירד ל-6.35 שקלים – חיסכון של שקל אחד בתדלוק מיכל דלק מלא של 50 ליטר. כך עולה מנתונים שפרסם מינהל הדלק במשרד האנרגיה * הירידה הזעומה במחירי הדלק מיוחסת לירידה של 0.97% במחירו של הבנזין הבינלאומי באגן הים התיכון, ולהיחלשות הדולר * מתוך 6.14 שקלים לליטר בנזין, 3.96 שקלים, 59%, מהמחיר הסופי לצרכן הולכים לקופת האוצר – 3.07 שקלים מס בלו על הדלק, 0.89 שקל מע"מ.

בריאות

במשרד הבריאות שוקלים לחוקק חוק שישלול זכויות ממי שיסרב להתחסן

שר הבריאות ליצמן אמר היום (שלישי) כי ישקול להעביר חוק לשלילת זכויות למי שיסרב להתחסן. לדבריו, "יש קבוצות באוכלוסייה שמסרבות להתחסן. נודע לי בימים האחרונים על רופאים שממליצים לא לחסן. אנחנו לא נעבור על זה על סדר היום. מי שלא יסכים להתחסן אז יכול להיות שנצטרך בחוק לשלול לו כל מיני זכויות". למרות הדברים, השר הודה כי קידום חוק כזה אינו אפשרי כעת "כי כרגע אין ממשלה ואין כנסת".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן