לפני כחצי שנה הגיעה ו' לבית קפה באחד הקניונים במרכז הארץ והזמינה סלט ניסואז שהכיל זיתים. לדבריה, בעוד שהיא אוכלת את הסלט להנאתה, נגסה בזית שהכיל גלעין, ונשברה לה שן.

ו' ניגשה לרופא שיניים, ולאחר שנאלצה לבצע טיפול סתימה וכתר, החליטה להגיש תביעה נגד בית הקפה לבית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב, ולדרוש פיצוי של 11,300 שקל. "באמצע אכילת הסלט השן נשברה לי מגלעין של הזית", טענה ו', "הפסדתי ימי עבודה ונגרמה לי עוגמת נפש בטיפול בשן".

בית הקפה טען בכתב ההגנה כי בתפריט כתוב בפירוש שהסלט לא מכיל זיתים מגולענים, וכי הפיצוי שמגיע ל-ו' נמוך בהרבה מזה שתבעה.

השופטת מי-טל אל-עד קרביס קיבלה את תביעתה של ו' וקבעה בפסק הדין כי השן שלה אכן נשברה כתוצאה מאכילת זית לא מגולען, וכי האירוע דווח בזמן אמת למנהל בית הקפה. לדברי השופטת, הזיתים שהוגשו ל-ו' נרכשים על ידי ספק כשהם כבר מגולענים, אבל צוות המטבח הוא זה שחוצה אותם ומוסיף אותם למנת הסלט, ולכן האחריות על כך חלה על בית הקפה ועובדיו.

"ניתן לצפות כי במידה ומוגשים זיתים הנחזים להיות מגולענים והם אינם כאלה, עלול הסועד לנגוס בגלעין ולשבור שן", ציינה השופטת בפסק הדין, ופסקה כי בית הקפה ישלם ללקוחה ו' פיצוי של 9,500 שקל.

"ירקתי דם. הקאתי את כל הסלט"

במקרה דומה, תקבל תושבת נצרת פיצוי של 2,500 שקל, לאחר שמצאה חתיכת זכוכית בתוך סלט שאכלה במסעדה בצפון הארץ.

המקרה התרחש לפני כחמישה חודשים. במהלך ארוחה במסעדה בצפון הארץ נחרדה ב' לגלות שאכלה זכוכית שהייתה בתוך הסלט שהזמינה. "ירקתי דם. הרגשתי בחילה. הקאתי את כל הסלט", שחזרה ב' בתביעה שהגישה נגד המסעדה לבית המשפט לתביעות קטנות בנצרת, שבה תבעה פיצוי של 6,000 שקל בגין עוגמת הנפש שנגרמה לה. לדבריה, היא שהתה במשך כמה שעות בבית חולים לצורך בדיקות בעקבות החוויה הקשה שעברה.

בעל המסעדה טען כי לא ייתכן שמדובר בזכוכית, אלא לכל היותר בחתיכת פלסטיק. "בעקבות המקרה התובעת ובעלה לא שילמו על הארוחה. אני משוכנע שאין לי אחריות על מה שקרה", טען בעל המסעדה בכתב ההגנה שהגיש לבית המשפט.

השופט יובל שדמי, שדן בתביעה, קבע בפסק הדין שעדותה של ב' אמינה בעיניו, וגם אם מדובר בחתיכת פלסטיק ולא זכוכית כפי שטען בעל המסעדה, היא ראויה לפיצוי שכן סבלה מבחילות והקאות, ולכן קבע השופט כי ב' תקבל פיצוי של 2,500 שקל.