חדשות טובות לישראל מאיר עמיר, הצעיר הישראלי שתועד בתכנית האחרונה של "עובדה", במסע הבריחה המצמרר שלו מכת "לב טהור" בגואטמלה. משרד הקליטה החליט להעניק לו מיידית סל הטבות של קטין חוזר, שיסייעו בקליטה שלו בארץ.

את היוזמה הובילה בכירה במשרד הקליטה, דוריס קריאף, מנהל תחום תיעוד וזכאות. קריאף מספרת שכבר כשצפתה בסרטה של לימור פנחסוב ששודר בתכנית "עובדה" ביום חמישי שעבר, התחילו להגיע אליה טלפונים מעובדים במשרד. "הם אמרו 'וואו, אנחנו יכולים לעזור לו'. לי עצמי היה נורא קשה לראות את הנער, ישראל, בסרט. כל השישי-שבת הייתי עם מועקה, חיכיתי שיגיע יום ראשון לראות איך אנחנו יכולים לעזור".

ישראל חולץ מהמתחם הסגור של הכת בגואטמלה בעזרת דודיו, אורית ואבי, אחרי שהוברח לשם לפני ארבע שנים עם כל אחיו. הוריו הצטרפו לכת לב טהור לפני שמונה שנים, ומצייתים בקפדנות לפקודות הנהגת הכת החרדית הקיצונית, שייסד שלמה הלברנץ. ב"לב טהור" מונהג משטר ברזל, שכולל עונשי מכות אכזריים ומעקב צמוד אחר כל פעולה של חבריה, ובפרט של הילדים כדי לשבור כל זכר לרצון חופשי. ילדות נאלצות להינשא שם בגיל 13. בכת מכחישים את הטענות על מכות, וטוענים שאיש אינו מוחק שם בניגוד לרצונו, כולל הילדים.

כשברח מלב טהור, נאלץ ישראל להשאיר מאחור את כל משפחתו, ובפרט את ילדו בן השנה, שעל חזקתו הוא נאבק כעת. רכוש פרטי מעולם לא היה לו, כך שלארץ הוא הגיע חסר כול כמעט.

אחרי שנוצר קשר בין דוריס קריאף לבין ישראל ודודיו, הבינו במשרד הקליטה שבגלל נסיבות היציאה של ישראל מהארץ, אין לו מסמכים, ואפילו לו חותמת יציאה מישראל בדרכון. אנשי המשרד העבירו את המקרה בדחיפות לוועדת חריגים ושם הוחלט להעניק לו מעמד של קטין חוזר גם בלי התיעוד הנחוץ. שר העלייה והקליטה יואב גלנט אימץ את היוזמה. "אני מברך את דוריס קריאף ואת כל העובדים שפעלו למיצוי זכויותיו של ישראל, תוך התחשבות במקרה הרגיש", אמר גלנט.

בסוף השבוע האחרון כבר קיבל ישראל את תעודת העולה שלו, ואיתה את סל הזכויות שמגיעות לקטינים חוזרים, ובכלל זה סיוע בדיור ובלימודים אקדמיים. אורית כהן, דודתו של ישראל, שנאבקה במשך שנים על השבתו, אומרת שהופתעה מהטלפון של דוריס ומהיחס של משרד הקליטה, אחרי שנים ארוכות בהן נתקלה בדחייה מהרשויות בישראל. "הלוואי וזה היה המצב גם בלי תכנית בטלוויזיה", היא אומרת.

כ-200 ילדים, שרובם הוברחו מישראל, עדיין מוחזקים בתנאים קשים במתחם הכת המגודר, בלב הג'ונגל בגואטמלה. עדויות הנמלטים מהכת מתארים מצב הולך ומידרדר של עוני, רעב ותנאים סניטריים איומים, שמגיע עד לסכנת חיים.

לפני כשלוש שנים פסק בית המשפט לענייני משפחה בישראל כי כת לב טהור פוגעת קשות בנפשם ובגופם של ילדי הקהילה. השופטת רבקה מקייס אף קבעה, כי כל אדם שרוצה להצטרף לקהילה מצדיק את הוצאתם המיידית של ילדיו מידו. "לפי העדויות שהיו בפניי", כתבה השופטת בהכרעת דינה, "ישנה הצדקה מלאה להתערבות המדינה באוטונומיה המשפחתית של כל משפחה שבכוונתה להצטרף לקהילת לב טהור ולמנוע את נסיעתם של ילדי המשפחה באמצעות צו נזקקות, המוציא את ילדיהם ממשמורתם לאלתר, לאחר שאמצעים אחרים שננקטו בעבר לא מנעו את בריחת המשפחות אל חיק קהילה זו, שהינה כת פוגענית".

השופטת הדגישה כי את המסקנות האופרטיביות שנובעות מהקביעות שלה בנוגע לכת - היא משאירה בידי משרד הרווחה ומשרד החוץ. מאז ועד היום לא עשו המשרדים האלו דבר כדי להציל את הילדים מהג'ונגל בגואטמלה. "אני מבינה שיש עוד ילדים כמו ישראל שם בכת", אומרת דוריס קריאף, "ומקווה שנוכל לעזור לכולם בעתיד".