סגן נשיא ארצות הברית לקח הפוגה מסבב הפגישות המדיניות באזור, ונואם בפני סטודנטים ישראלים באוניבסיטת תל אביב. כאן בערוץ החדשות, תוכלו לצפות בשידור חי בנאומו של ביידן בתל אביב.  

ביידן פתח את הנאום בדברים חמים על קשריה של ארצות הברית עם ישראל. תחילה ציין סגן הנשיא את יחסיו החמים עם ראש הממשלה לשעבר גולדה מאיר. "לישראל יש היסטוריה מפוארת אבל גם רדופת מכות כואבות, שחלקן צפויות להגיע בהמשך", אמר הנשיא. "חשוב שתדעו שארצות הברית עומדת לצדה של ישראל לאורך כל הדרך".

"מדינת ישראל מותירה רשמים עזים במבקר בה", אמר ביידן. "יש אנשים רבים שהגיעו לכאן לטיול קצר ונשארו לגור בישראל בקיבוץ או בעיר". בהמשך סיפר ביידן כיצד הפך ידיד אישי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בשלושים השנים האחרונות.

ביידן התייחס לצעירים החיים בארץ, שמקיימים את חזונו של בנימין זאב הרצל. "60 שנים אחרי שהוקמה מדינת ישראל, היא הפכה להרבה יותר מחלקת אדמה", אמר ביידן והוסיף "לא ניתן לנתק את הקשר של העם היהודי מהמדינה הזו".

"לא נפקיר את בטחון ישראל"

"היחסים העמוקים בין ארצות הברית לישראל באים לידי ביטוי בתחומים רבים, בטכנולוגיה בכלכלה ובבריאות. ארצות הברית עומדת לצד ישראל, מנהיגי ארצות הברית לאורך השנים הבינו את הצורך של ישראל בביטחון והנשיא ברק אובמה בעצמו ציין שלעולם לא יפקיר את ביטחונה של ישראל".

בהמשך נאומו ציין ביידן שאובמה עשה מספר צעדים בשנה הראשונה לכהונתו, שחלקם הגדול אינו ידוע לציבור. "אל תשגו בנחישותה של ארה"ב, אנחנו מקצים זמן וכסף כדי להילחם בטרור בכל העולם".

את הפרק השני בנאום הקדיש ליחסים עם מדינות האיסלאם ברחבי העולם, בהמשך לנאומו של נשיא ארצות הברית בקהיר לפני כשנה. "אם נוכל להחזיר את הגלגל האחור ולשנות תפיסות עולם בעולם המוסלמי, נוכל לשנות את המצב הביטחוני לא רק בישראל, אלא בכל מדינות העולם", אמר ביידן. "חשוב לממשל האמריקני להוכיח שאין לו דבר נגד העם המוסלמי".

"ישראל פוגעת באמון"

הנאום מתקיים על רקע המתיחות שנוצרה אתמול עם הגינוי החריף של הממשל האמריקני על החלטת הממשל הישראלי להמשיך את הבנייה במזרח ירושלים. "ההחלטה של הממשל הישראלי להמשיך בתכנית לבניית יחידות דיור במזרח ירושלים פוגעת באמון", כך אמר אתמול ביידן, במסיבת עיתונאים משותפת עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן.

כאמור, תגובתו של ביידן מגיעה היום בעקבות האישור של ממשלת ישראל לבניית יחידות דיור חדשות במזרח ירושלים. לדברי ביידן, החלטה זו, דווקא בעיתוי רגיש בו אנו נמצאים כעת, פוגעת באמון של הפלסטינים ביוזמת השלום החדשה שנרקמת. "זו אחריותם של הנהגת שני הצדדים ליצור אווירה של תמיכה בדיונים על השלום ולא לסבך אותם", אמר במסיבת העיתונאים ברמאללה.

"גם ארה"ב מצפה לשובו של גלעד שליט"

"גלעד שליט עדיין בשבי, אנחנו מחכים ליום שבו ישוב ויוכל להיפגש עם משפחתו,.וההסתה בשטחים נגד ישראל נמשכת והאיום המתמשך מצד חיזבאללה וחמאס מזכירים לנו כל הזמן שתהליך השלום רחוק מלהיות מושלם", ציין ביידן.

"קשה להיות אור לגויים ומודל לחיקוי כשאתה נמצא במלחמה מתמדת. אם לא תנהגו באומץ ותפתרו את הסכסוך הזה – הוא יכול להימשך לנצח. אני רוצה שלום, כיוון שאני רואה את המציאות כפי שהיא". בשלב זה, חזר ביידן על דבריה של גולדה מאיר שאמרה: "הנשק החזק ביותר של העם היהודי הוא שאין לו מדינה אחרת". לסיום, בירך ביידן את ישראל והצהיר שהצלחה של תהליך כזה תביא פירות רבים לאזור.