שתף קטע נבחר

פיטורי מנכ"ל בואינג: האיש שהקריב את הבטיחות למען המזומנים

דניס מילנברג הגיע לחברת התעופה ב-2013, ועד להתרסקות הראשונה של ה-737 רשמה המניה זינוק של 200%. כעת הוא עוזב חברה חלשה מתמיד, שאיבדה לא רק את אמון הנוסעים אלא גם הרגולטורים. פרשנות

כשדניס מילנברג קיבל לידיו את בואינג ב-2013, היה פרויקט פיתוח הדור הבא של ה-737, מטוס הנוסעים הסילוני הנמכר ביותר בהיסטוריה, בעיצומו. תוך זמן קצר צבר המטוס 5,000 הזמנות, והחברה נערכה לייצר אותו בקצב חסר תקדים של שני מטוסים ביום.

 

אחרי ההתרסקויות: בואינג מחליפה את המנכ"ל‏

שוב סערה בבואינג: המניה נופלת לשפל של חודשיים 

 התרסקויות ה-737 מקס: בואינג מציעה 144,500 דולר לכל משפחה

הפסד עצום לבואינג ברבעון השני של 2019

 

עד להתרסקות הראשונה של המטוס, רשמה מניית בואינג זינוק של 200% מהרגע שבו נכנס מילנברג לתפקידו כיו"ר החברה, כאשר סימני ההצלחה הביאו לו גם את תפקיד המנכ"ל ב-2015.

דניס מוילנברג (צילום: אי פי איי)
דניס מוילנברג, מנכ"ל בואינג שפוטר(צילום: אי פי איי)

מילנברג עוזב חברה שונה לחלוטין. לכאורה, היא ממשיכה כמעט כרגיל, עובדת על תיקון ה-737 מקס, וממשיכה לייצר להיטים מסחריים כמו ה-787 דרימליינר. אבל בפועל, בואינג חלשה מתמיד - לא רק בגלל נזקים של מיליארדי דולרים בגלל פיצויים שתצטרך לשלם ליורשי 346 קורבנות המטוס; לחברות התעופה שמטוסיהן קורקעו; ולהזמנות, שמאז התאונות מגיעות לאיירבוס המתחרה במקום לבואינג.

 

בואינג איבדה את אמון הרגולטורים, ונוסעים רבים הבהירו כי לעולם לא יעלו על סיפון ה-737 מקס, גם אם וכאשר יחזור לשירות. במאמציה להגדיל את רווחיה, חצתה בואינג של מילנברג שוב ושוב קווים אדומים. היא הסתירה מחברות התעופה את קיומה של מערכת ה-MCAS, שנועדה לייצב את ה-737 מקס בגלל פשרה אחרת שעשתה - שימוש בגוף הדגם הקודם, יחד עם מנועים חדשים ששינו את מרכז הכובד שלו.

 

 

תחום שאסור להתפשר בו - בטיחות בטיסה

היא לחצה על מינהל התעופה האמריקני, ה-FAA, להעניק למטוס אישור להטסת נוסעים ולהתעלם מפגמים שזיהה בו, כמו תכנון לקוי של הלהבים של מדחסי המנועים. גם אחרי ההתרסקות הראשונה, פעלה בואינג להרגיע את חברות התעופה והרגולטורים, במקום להציג בבירור ובפשטות את משמעות השינויים שביצעה, ולתקנם לפני שהמשבר מחמיר. התאונה הבאה הייתה רק עניין של זמן.

 

סטטיסטית, תעופה אזרחית היא אמצעי התחבורה הבטוח ביותר בעולם. ועדיין, כל התרסקות מטוס מזעזעת אותנו ופורטת על הפחדים הכי גדולים שלנו. אם יש תחום שבו יצרניות המטוסים יודעות שאסור להן להתפשר בו, זו בטיחות הטיסה. בואינג של מילנברג הקריבה את הבטיחות לטובת מזומנים.

 

מעבר ל-346 הנוסעים ואנשי הצוות שאיבדו את חייהם בגלל מחדליה, בואינג תתקשה כעת לקבל אישורי בטיחות עבור מטוסיה, החל מה-737 מקס המתוקן, ועד ל-777X החדש. הנזקים של הפרשה ישפיעו על הכלכלה האמריקנית כולה, שבואינג היא היצואנית הגדולה ביותר בה.

 

החברה אמנם טענה כי הפסקת ייצור ה-737 מקס מהשבוע הבא לא תביא לפיטורי 12 אלף עובדיה שבונים את המטוס; אבל ספקי המשנה הרבים של החברה ייאלצו להתחיל לפטר בקרוב מספר גדול יותר של עובדים, ועוד בשנת בחירות בארה"ב. הם לא יזכו לתנאי הפרישה של מילנברג.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אי פי איי
דניס מוילנברג, מנכ"ל בואינג שפוטר
צילום: אי פי איי
מומלצים