Skip to content

"פולחן האביב" של סטרווינסקי לצלילי מוסיקה טיבטית

יאנג ליפינג הכוריאוגרפית הסינית מפתיעה בפרשנות עוצרת נשימה ליצירה הנודעת. במחול סוער ומדיטטיבי חושני ואירוטי כאחד היא רוקחת דימויים מיסטיים יחד עם פולחן דתי. בתנועת הרקדנים על הבמה היא מערבבת בין עולמות, ומלהטטת ביצירה סוחפת ומלאת אנרגיה. מזרח ומערב נפגשים בבית האופרה תל אביב החל מ- 5/2/2020 .
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יאנג ליפינג הכוריאוגרפית הסינית המפתיעה חוזרת לישראל עם "פולחן האביב".  זוהי הפקה מרהיבה של להקת המחול המודרני "פיקוק" במסגרת סדרת המחול בבית האופרה בתל אביב.

מופע מלא תשוקה, ארוטיקה ויופי נדיר. פולחן האביב של יאנג ליפינג צילום יח"צ באדיבות תיאטרון מחול פיקוק ובית האופרה תל אביב

 לפני שנתיים גילה הקהל הישראלי את הכוריאוגרפית והיוצרת הסינית יאנג לִיפִּינג. עם המופע  המכשף "תחת מצור" שהציגה היא עוררה עניין רב. היא ולהקתה זכו לביקורות נלהבות ואלפי צופים יצאו נפעמים מהמופע.  עכשיו היא חוזרת אלינו עם יצירה חדשה. גרסתה המיוחדת ל"פולחן האביב".

ביצירה זו שבכורתה התקיימה בשנחאי בשנת 2018 מציעה ליפינג גרסה משלה לאחת מהיצירות המוכרות והאהובות שנכתבו למחול במאה העשרים, "פולחן האביב", למוסיקה של איגור סטרווינסקי.

יצירתה זו של ליפינג מושפעת מסמלים טיבטיים וסיניים של טבע, אמונה במחזוריות החיים והמוות, כמו גם לידה מחדש.  על במה מרשימה ועוצרת נשימה שעצב טים ייפ (המעצב זוכה האוסקר על הסרט "נמר דרקון") מקבלות את הקהל רקדניות הלהקה בבגדים צבעוניים בטקס מדיטציה, נזיר טיבטי מסדר על הבמה מילים סיניות מובלטות בזהב, חמש מילים החוזרות על עצמן ומשמעותן מיסטית.

החיבור בין המוסיקה של סטרווינסקי למוסיקה הטיבטית יוצר שילוב מופלא כשהצלילים הכל כך מוכרים של "פולחן האביב" מתערבבים עם המוסיקה המיוחדת, לעיתים מדיטטיבית לעיתים סוערת ותמיד לוכדת את האוזן.   לאורך כל המופע הנזיר הטיבטי, כבטקס פולחני, ממשיך להרכיב ולפרק את המילים המוזהבות,  מגדיר את הנושא המרכזי של היצירה התחדשות ולידה מחדש.

הקטעים הראשון והשלישי של המחול מלווה במוסיקה המושפעת ממוסיקה טיבטית מקורית, ואילו בקטע השני היא שביניהם, משתמשת במוסיקה של איגור סטרווינסקי ל"פולחן האביב".

סמלים טיבטיים וסיניים של טבע, מחזוריות החיים והמוות, ולידה מחדש. צילום יח"צ

יצירתה של יאנג ליפינג פותחת צוהר לתרבות הסינית/טיבטית ומערבת אלמנטים מערביים למופע מלא תשוקה, ארוטיקה ויופי נדיר.  מאז הצגת הבכורה בשנחאי, הוצג "פולחן האביב" ברחבי העולם, בלונדון, בפסטיבל אדינבורו, במוסקבה, באוסטרליה, ובכל רחבי סין וזכה לביקורות נלהבות

על המשמעויות של הסמלים הבודהיסטיים ביצירה

אוֹם מַאנִי פּאדמה הוּם  מנטרה
(Om Mani Padme Hum Mantra)

עם כניסת הקהל לאולם יושבות רקדניות הלהקה במדיטציה, בצד הבמה ערימה של מילים סיניות, ועל הבמה מסביב לרקדניות מסודרות בעיגול אותן מילים, אלה שש מילים החוזרות על עצמן. למנטרה זו יש משמעות מיסטית הלקוחה מן העולם הבודהיסטי. במקור לכל מילה יש צבע משלה, אבל על הבמה כולן מוזהבות.

המנטרה הזו ידועה גם כמנטרה עם שש הברות מנטרה של שש מילים ברורות, מאני מנטרה ומנטרה של בודהיסוטווה של חמלה (בתורה הבודהיסטית זו הדרך שמובילה אל אחוות הבודהיזם).

זו אחת המנטרות הידועות ביותר בתורת הבודהיזם. זו מנטרה שתרגולה מביא לשיחרורו של אושר עילאי. שש המילים הללו מתכתבות עם שש המילים הבאות לבטא סבל אנושי בפילוסופיה הבודהיסטית וזו גם דרך להגיע להבנה עמוקה יותר של טבע האדם בבודהיזם.

אונג  (ōng) – לבן, סמל לחוכמה, המאפשר להפטר מגאוותנות ואנוכיות ומסייע להקל על הסבל מהשפלה ושינוי.

מה (ma)  – ירוק סמל לחמלה, מסייע להפטר מכאב הקנאה, ומכאב המאבק.

ני  (nī) – צהוב, סמל של בודהה, מסייע להפטר מחוסר ידע והחמדנות ולהעלים את כאבי הלידה, מוות, חולי, זקנה ועוני.

ביי  (bēi) – כחול סמל לתבונה, להצלה מכאב הטיפשות והריקנות.

מיי  (mēi) – אדום סמל להצלה, מסייע להקל על כאבי הרעב והצמא.

הונג  (hōng) – שחור סמל של לידה מחדש מסייע להעלים את הכעס והעוינות, והצלה מכאב אסונות טבע.

 

יאנג ליפינג כשרון טבעי והצלחה עולמית

היוצרת והרקדנית שייכת לבני המיעוט האתני באי ומגיעה מן העיר דאלי שבמחוז יונן. היא רקדנית מן השורה הראשונה ומכהנת גם כסגנית נשיא איגוד הרקדנים הסיניים.

מילדות אהבה ליפינג לרקוד אך מעולם לא הוכשרה באופן מקצועי. עם כישרונה הטבעי המדהים היא הפכה לאחת הרקדניות המיוחדות והמעוטרות בסין. ליפינג הצטרפה ללהקת רקדנים שנדדה בחרי סין והגיע למקומות המרוחקים והמבודדות ביותר כדי לשמר את המסורת ואת התרבות הסינית על כל גווניה. בשנת 1986 החלה לעבוד על ריקוד הסולו שלה  יצירתה המקורית "רוחו של הטווס", יצירה אלגנטית וחלומית. ליפינג השקיעה מכספה ונאלצה ללוות כספים כדי לצור את הבגד המיוחד ליצירה. להפקת: "רוחו של הטווס", השקיעה שוב מכספה שלה, ואחריו יצרה מבחר גדול של עבודות. "אור הירח", "שני עצים", "אהבתו של הטווס" ועוד רבות אחרות.

יצירותיה של ליפינג זכו בפרסים רבים בהם: פרס הזהב למחול סיני קלאסי במאה העשרים הפרסים הבולטים במכון המחול באוסקה. ליפינג זכתה בפרסים הבאים: הריקוד הלירי הטוב ביותר, הרקדנית הטובה ביותר, הכוריאוגרפיה הטבה ביותר, עיצוב התלבושות הטוב ביותר, וההופעה הטובה ביותר פרס שהוענק לה  בטקס פרסי הלוטוס הרביעי. כאמנית רב תחומית היא כתבה, ביימה והופיעה בסרט "ציפור השמש” שזכה בפרס הגדול של חבר השופטים בפסטיבל הקולנוע של מונטריאול. יאנג ליפינג הופיעה לבדה ועם הלהקות השונות שלה מעל ל- 4000 פעמים בסין וברחבי העולם.

 עיצוב חזותי מפעים

טים ייפ המעצב החזותי של המופע הואאמן רב פעלים העובד בתחומים שונים של עיצוב תלבושות, עיצוב אמנותי, עיצוב תפאורה לסרטים ואמנות בת זמננו. הוא זכה באוסקר ובפרס הבאפטה על עיצוב התלבושות לסרטו של אנג לי "נמר / דרקון". בשנת 2001 שיתף פעולה עם היוצר הבריטי אקרם קאן, ביצירתו "דש" שזכתה בפרס האולייביה ליצירת המחול הטובה ביותר. ייפ אחראי גם לעיצוב בהפקת "תחת מצור" שזכה לשבחים רבים

"פולחן האביב" בביצוע תיאטרון המחול פיקוק ביצירתה של יאנג ליפינג הוא אירוע מחול סוחף שעושה שימוש וירטואוזי בתאורה, תפאורה, מוסיקה שיחד עם הריקוד ותנועות הרקדנים על הבמה יוצרים חווייה פולחנית מיוחדת.  על הניהול האמנותי והכוריאוגרפיה: יאנג ליפינג. את התפאורה והתלבושות עיצב  טים ייפ. בנוסף למוסיקה של איגור סטרווינסקי, כתב מוסיקה מקורית ממקורות טיבטיים שוטיין הי. על הדרמטורגיה הופקד גלו ליאנג. את התאורה עיצבה פאביאנה פיקולי. עיצוב הקרנות: טוביאס גרמלרהוא האחראי לעיצוב ההקנות. על ההפקה נמצחים נתן וונג וג'ין יאנק. והמפיק האמנותי הוא פארוק צ'אדורי.

 מועדי ההופעות בבית האופרה בתל אביב:

 5/2/2020 בשעה 20:00

6/2/2020 בשעה 20:00

 7/2/2020 בשעה 13:00

שבת 8/2/2020 בשעה 12:00 – נוסף עוד מופע בעקבות הביקוש

8/2/2020 בשעה 21:00

 בין הביקורות שנכתבו על המופע בעולם

– "עוצר נשימה, יפה, נוגע ללב וחדשני, היצירה מערבת בצורה מבריקה בין היצירה הרוסית המודרנית לבין התרבות הטיבטית והמחול ממחוז יונן" . קתרין סדג'וויק  The Upcoming.

 – "הדימויים והעיצוב של טים ייפ יפים התאורה של פביארה פיקולי עוצרת נשימה, זו גרסה רדיקלית של פולחן האביב, תערובת של מחול מודרני עם פולחן דתי, תערובת של תרבות סינית וטיבטית". רוברט טניץ' .Mature times

  – "ההפקה של יאנג ליפינג מעלה את היצירה לעולמות אחרים, לסגנון חדש, ההפקה כולה רוטטת מאנרגיה מן הרגע שאתה נכנס לאולם ומביט לבמה ועד התמונה האחרונה". לוסי אש Plays To See

 

לצפייה בטריילר:  https://youtu.be/hXhjbsC9tGc

היוצרת יאנג ליפינג מספרת על המופע: https://youtu.be/Hgv34hZMcP8

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן