"חג הגאולה"

ההפצה והניצחון: המהות החסידית בתאריך י"ט בכסלו

המוני יהודים וחסידים בכל העולם מציינים היום את י"ט כסלו, בשלל אירועים, התוועדויות ו'טישים', כאשר אין כמעט חסידות שלא מציינת את היום הזה כיום ההיווסדות שלה (חסידים)

שימי שפר | כיכר השבת |
טיש, ארכיון (צילום: אהרן גרבר)

המוני יהודים וחסידים בכל העולם מציינים היום את י"ט כסלו, בשלל ארועים, התוועדויות ו'טישים', כאשר אין כמעט חסידות שלא מציינת את היום הזה כיום ההיווסדות שלה. בחלק מהחסידויות היום הזה קיבל את הכינוי 'ראש השנה לחסידות', אך לא כולם מבינים את המהות של י"ט בכסלו ואת הסיבה לקיומם של ה'טישים' וההתוועדויות.

כפי הידוע, מי שייסד את תנועת החסידות הוא הרה"ק רבי ישראל בעל שם טוב זיע"א, שיום הסתלקותו חל בחג השבועות, אך מי שהפיץ בפועל את תנועת החסידות, וגרם לכך שהיא תגבר בסופו של דבר על מתנגדיה, היה תלמידו המובהק של הבעל שם טוב, הלוא הוא רבי דוב בער ממעזריטש - 'המגיד ממעזריטש', שהיום חל תאריך הסתלקותו, של גדול מפיצי תורת החסידות מאז ומעולם, ומי שתחתיו גדלו וצמחו גדולי התלמידים ששימשו במשך השנים כמייסדי הקהילות והחסידויות השונות ברחבי העולם.

בפועל יוצא, מרגיש כל אחד ואחד בעולם החסידות, בין אם מדובר באדמו"ר, ובין אם מדובר בחסידים שתורת החסידות היא נר לרגליהם, כמי שהיום הזה הוא יום ההילולא של מי שייסד את השיטה, ואת הדרך בה הולכים אדמו"רים וחסידים לאורך כל שנות החסידות, מתוכם שנים קשות של מסירות נפש של ממש על מנת לקיים את המנהגים והדרך החסידית מדור דור.

יצוין, כי הסיבה לכך שישנם חסידויות שונות ומנהגים שונים נעוצה בכך שבמשך 12 שנה במשך שתים עשרה שנה, משנת תק"ך עד שנת תקל"ג, הניח 'המגיד ממעזריטש', את היסודות לשיטות השונות של החסידות, וכאשר הגיעו לבית מדרשו מבחר תלמידים מכל רחבי מזרח אירופה, כל אחד הבין ושמע בצורה שונה את יסודות החסידות, וכל אחד ביסס את דרכו הייחודית, ואת דרכם של החסידים בשיטות שחלקם קיימות עד עצם היום הזה.

בחצרות החסידים נוהגים לערוך ביום זה מעמד סיום הש"ס, במסגרתו מסיימים את לימוד מסכתות הש"ס שחולקו לפי הסדר לחסידים, וביום זה אף מתחילים מחד את מסלול לימוד הש"ס על לי"ט כסלו בשנה שלאחר מכן.

סיבה נוספת לציונו של י"ט בכסליו כיום מכונן ומהותי, וכחג של ממש, נעוצה בכך שביום זה שוחרר האדמו"ר רבי שניאור זלמן מלאדי, 'בעל התניא' ומייסד חסידות חב"ד, ממאסרו בבית הכלא הרוסי לאחר שבמסגרת מאבקם של המתנגדים לחסידים והחרמתם, הלשינו מספר מתנגדים לשלטונות הרוסיים, כי רבי שניאור זלמן מלאדי מעביר כספים לחסידיו שעלו לארץ ישראל, ובכך הוא מסייע ליריבי רוסיה שהתגוררו באותה תקופה בארץ ישראל.

כאמור בי"ט בכסליו, בהשתדלותם של חסידי חב"ד, שוחרר רבם ממעצר וחזר להפיץ את תורת החסידות, מה שהיווה ניצחון מוחץ על המתנגדים.

בחסידות חב"ד מכנים את י"ט בכסלו כ'חג הגאולה' וביום זה נוהגים בחסידות לברך איש את רעהו בברכת "לשנה טובה בלימוד החסידות ובדרכי החסידות, תכתבו ותחתמו", בנוסף בי"ט כסלו מתחילים החסידים בסדר לימוד ספר התניא מחדש, אותו יסיימו בי"ט כסלו בשנה שלאחר מכן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר