התחברות שבועית • צפו

הרבנית חדוה לוריא: האם אפשר לנצח את הפחד?

אנחנו בורחים מהתמודדות, וכשזו נכפית עלינו אנחנו בורחים ל'ביטחון מדומה': מחפשים סגולות, קמעות, קיצורי דרך • יעקב אבינו מלמד אותנו מה מטרת הפחדים ואיך נצמח מהם (יהדות)

(ניהול אולפן: אריאל ליבא)

כולנו פוחדים גם יעקב אבינו מגלה שהוא מפחד. זה טבעי. פוחדים מהעתיד, פוחדים מהבלתי נודע, יש גם הרבה פחדים ראשוניים שמשותפים לכולנו בזמנים שונים בחיים כמו חרדת מוות, פחד מנטישה, פחד מחוסר אונים, מאיבוד שליטה, פחד מכישלון. יש אנשים שמגיעים למצבים שהפחדים שולטים בחיים שלהם. כמו שכתוב בפרשת וישלח :"וירא יעקב מאוד וייצר לו". הפחד מהפגישה עם עשיו שרוצה להרוג אותו, מעשיו שעדיין מלא כעס בא אליו עם ארבע מאות שכירי חרב, כמעט משתק את יעקב. "ויצר לו", המציאות מצטמצמת לנקודת הפחד.

יש מצבים בחיים שאנחנו מרגישים מרוכזים באותה נקודה שחורה, באותו קושי, שאנחנו נושמים, אוכלים, טועמים, מריחים רק את הפחד והאיום. שדה הראיה שלנו מצטמצם ,נעשה צר, אנחנו מתמקדים בפחד הזה בנקודה השחורה. והעולם מצטמצם לשדה פחד, שדה מוקשים. תדעו, כמה שננסה לא לפחד כך נפחד יותר. הפחד הוא חלק בלתי נפרד מהחיים. וזה מה שיעקב מלמד אותנו. איך להתמודד עם הפחד שהוא חלק בשליחות של כל אחד מאתנו. אני באופן אישי כשקראתי את הפרשה אני מצפה שיעקב אבינו קודם יתפלל ויצעק לקב"ה: הצילני נא. מה עשיתי? למה אני אשם? אתה ביקשת ממני לחזור לארץ. זה מה שמגיע לי?

עם כל היכולת הרוחנית של יעקב אבינו לשלוח מלאכים הוא לא משתמש בידע רוחני, בקמיעות, בסגולות כדי לפתור את ההתמודדות שלו. הוא מלמד אותנו פרק בלתי נשכח.

מה יעקב אבינו עושה כשהוא מפחד כ"כ? הוא מתפלל אבל גם משתדל בדרך הטבע. מסביר מיישב אצלנו את הקונפליקט הנצחי בין כמה השתדלות לכמה בטחון?

כמה השתדלות? הרבה מאוד השתדלות באמונה, אנחנו צריכים להתפלל לא על הצרות הגשמיות אלא על הצרה הרוחנית שלנו! על חסרון האמונה שלנו! כי הצרה קשורה ללב שלנו שהוא במיצר. הוא , הלב, חי את הפחדים את הנקודות השחורות.

"ויוותר יעקב לבדו" – דווקא בנקודה שאנחנו נשארים לבד אז בנקודה הזו מתגלה האפשרות לבחור נכון ב "ונשגב ה' לבדו". איך זה מתחבר? כשאנחנו מרגישים לבד רואים שרק הקב"ה יכול לעזור.

צפייה מהנה!
שבת של שלום ושליחות!
מחכה לשיתופים שלכם.

הרבנית חדוה לוריא - פסיכותרפיסטית, שדרנית ומגישת תכנית 'התחברות שבועית' ברדיו קול ברמה.

רוצות לשמור על קשר עם הרבנית לוריא? לשליחת משוב, הערות והארות: ‎mhithabrut@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר