תעשייה שמגלגלת מיליארדים: האם הפורנו הרג את האהבה?

אתרי הפורנו נהנים מתנועת צרכנים גדולה יותר מנטפליקס, אמזון וטוויטר ביחד, כל חודש • איך המוח שלנו מגיב לפורנו?

צילום: Getty Images // עולם לא אמיתי. תעשיית הפורנו

תעשיית הפורנו מגלגלת כ-97 מיליארד דולר בשנה ואתרי הפורנו ברחבי הרשת נהנים מתנועת צרכנים גדולה יותר מנטפליקס, אמזון וטוויטר ביחד, כל חודש. מחקרים מראים כי 64 אחוזים מהצעירים בגילאי 13-24 מחפשים פורנו על בסיס שבועי או תכוף מכך. 

בנוסף, מחקר בריטי מצא כי בני נוער בגילאי 11-16 שצפו בפורנו, דיווחו שצפייה בתכנים הפורנוגרפיים באינטרנט נתנה להם רעיונות איזה סוג סקס הם היו רוצים. מחקר חוצה יבשות נוסף מצא כי צריכה של פורנו באינטרנט הגבירה באופן משמעותי אצל גברים ונשים את רמת האלימות המילולית והפיזית, לצד לחץ נפשי, דיכאון ובדידות. 

איך המוח שלנו מגיב לפורנו? כשאנו צופים בתכנים הפורנוגרפיים על גבי צג המחשב או הנייד, המוח שלנו מקשר את סצנות ותמונות העירום עם מצבים אינטימיים של אהבה, זוגיות, רגשות חיבה ומשיכה פיזית. הרגשות הללו גורמים לצופים להתמכר לתחושה, לגירויים הוויזואליים והפיזיים ולפורקן המיידי בצורה הולכת וגוברת, ממש כמו סם ממכר.

ככל שהצופה נחשף לתכנים הללו, הביקוש לתוכן אלים וקיצוני יותר גובר, לצד שינויים בהעדפות המיניות. לכאורה, אין צורך להתאמץ בכדי למצוא חן בעיניי בן או בת הזוג ולבנות מהתחלה מערכת יחסים בכדי להגיע לסקס. אפשר פשוט לשבת בפיג'מה, לא מגולחים, עם הגוף ה"לא מושלם" שלנו מול המסך ולספק עצמנו מול איזה סקס שרק עולה בדמיונות הכי רחוקים שיש, עם בן זוג הכי מושלם.

פורנו לכשעצמו אינו קשור כלל לאהבה, אין בו ולו ביטוי אחד של אהבה, לא חיבוק, לא ליטוף, לא אצבעות שלובות, לא נשיקות אמיתיות, לא מילות אהבה ומחמאות שנאמרות ומעצימות, שום חיבור ברמה האישית, אלא אהבת בשרים נטולת שיוך.

עולם האידיאל של הפורנו רחוק מאד מן העולם האמיתי היומיומי בו אנו חיים. פער זה מביא לתסכול במציאת בת או בן זוג שיעמדו בסטנדרטים של כוכבי הסרט הפורנוגרפי, רוב הגברים אינם "מצוידים" בגוף שרירי, בפין שמתפקד לאורך זמן רב מבלי להתעייף ורוב הנשים אינן נראות כדוגמניות שמעדיפות תנוחות בלתי אפשריות (כדי לאפשר זווית צילום עבור הסרט) או יחס משפיל ומכאיב. מחקרים גילו כי גברים או נשים שצפו בפורנו מצאו את בני זוגם פחות ופחות מושכים, וכי פורנו הוא הגורם השני הכי חזק לאי יציבות הנישואין. 

האם תתנו לפורנו להרוג לכם את מושג האהבה?

אין ספק שמשהו מהתום נעלם, אנשים חיפשו דרכים יצירתיות לחזר, כתבו שירי אהבה ובנו יחסי אמון כדי להגיע לשלב האינטימי. היום אנשים מכירים דרך אפליקציה בהחלקת אצבע זריזה על תמונות במקום להסתמך על קישורים חברתיים וצ'ארם אישי. 

נסו לשמור על הגחלת בתוך הזוגיות לאורך השנים. יש לכם את זה, את היכולת לזקק את האהבה מתוך כל הרעש מן המדיה הסובבת כדי להיות נאהבים ואוהבים באופן שבריא לכם ולנו כחברה.

הכותבת היא בעלת חנות הסקס "סיסטרס", יועצת ומנחה סדנאות בנושא מין ומיניות מעל 15 שנים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר