י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ביקורת נוקבת

הח"כ החרדי תקף במליאה: "צביעות אחת גדולה ואפס סובלנות"

"אצל פוליטיקאים רבים וארגוני זכויות למיניהם אשר מנסים להיות יפיי נפש כלפי סוגיי אוכלוסיות שונות וכשזה מגיע לאג'נדה שלא עולה בקנה מידה עם השקפת עולמם, או שהם חושבים שהם יכולים לעשות רווח פוליטי הם מאבדים את הסובלנות (שכנראה כלל לא הייתה להם) ומסיתים ופוגעים במגזר שלם ובפרט בנושאי דת", כך ח"כ טסלר בנאום היום במליאה • צפו בדבריו הנוקבים

הח"כ החרדי תקף במליאה: "צביעות אחת גדולה ואפס סובלנות"
יעקב טסלר צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90

"אי אפשר מצד אחד להטיף מוסר, עד כמה צריכים להיות סובלניים כלפי מסתננים, עובדים זרים, או להבדיל כלפיי חיות וכד' ומצד שני להיות אפס סובלניים כלפי נושאי דת והלכה, כלפיי אמונתם ואורח חייהם של אחרים ולנסות לעשות קריירה פוליטית משנאה למגזר שלם המבקשים לחיות על פי השקפת עולמם", כך חבר הכנסת בנאום שנשא הערב (שני) במליאת הכנסת.


 
במסגרת ציון יום הסובלנות הבינלאומי אמר חבר הכנסת טסלר מ'יהדות התורה', "חכמינו ז"ל אומרים במסכת ברכות- כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות", הטיב להסביר זאת הרבי מקוצק זצ"ל, כפי שאין אדם כועס או מתלהם על חברו בגין זה שפרצופיהם שונים, כך אל לו לאדם להתלהם ולכעוס על חברו כשדעותיהם שונות, אלא להיות סובלני ולכבד את דעתו של האחר גם אם היא שונה לחלוטין מדעתו".

"אנחנו מציינים היום את 'יום הסובלנות הבינלאומי', אז מהי בעצם סובלנות? סובלנות היא משורש המילה ס-ב-ל – ופירושה נכונות להכיר בזכות קיומן של דעות שונות ולסבול אותן. אנו חווים לעתים קרובות קושי לקבל התנהגות חריגה או עמדה קיצונית או אפילו כוחנית".

לדברי הנציג הויז'ניצאי, "לעיתים קרובות מגיעים הדברים למתחים ואפילו לאלימות בין פרטיים וקבוצות חברתיות ופוליטיות. אחד התנאים החשובים לקיומה של חברה דמוקרטית, היא הסובלנות; היכולת של קבוצות שונות לחיות זו לצד זו למרות אי-ההסכמה השוררת ביניהן. סובלנות היא הדרך של אדם או קבוצה להתייחס בכבוד ובהבנה כלפי השונים ממנו מבחינה חברתית, תרבותית או דתית, ומאפשרת לקיים חיים של דו קיום, גם בתנאים של חילוקי דעות קשים ואי הסכמות עם השקפתם, התנהגותם או אמונתם".

"עד כמה הדברים אקטואליים ועד כמה חשובה הסובלנות, נוכל לראות במיוחד במצב הפוליטי הרגיש בו אנו נמצאים. החברה הישראלית מפולגת לצערנו ומתאפיינת בקיטובים רבים. קבוצות רבות בישראל סובלות מתיוג, אפליה, הדרה ושנאה ואף מגילויי אלימות מילולית ופיזית, הסתה ושיסוע על רקע לאומי, דתי ועוד. להיות כביכול סבלן כשנוח או בגלל שזה טרנד זו אינה סובלנות!".

"כפי שאנחנו רואים אצל פוליטיקאים רבים וארגוני זכויות למיניהם אשר מנסים להיות יפיי נפש כלפי סוגיי אוכלוסיות שונות וכשזה מגיע לאג'נדה שלא עולה בקנה מידה עם השקפת עולמם, או שהם חושבים שהם יכולים לעשות רווח פוליטי הם מאבדים את הסובלנות (שכנראה כלל לא הייתה להם) ומסיתים ופוגעים במגזר שלם ובפרט בנושאי דת", אמר ח"כ טסלר לחבריו שישבו במליאה.

"הנה לכם דוגמא קלאסית של העדר סובלנות" והסביר, "בהרבה ערים בארץ, קמה התנגדות חריפה להפעלת צופרי השבת המבשרים על כניסת השבת. מדובר בסך הכל בהשמעת מוזיקה נעימה למספר רגעים. הצופר, מהווה תזכורת לא רק לחרדים ודתיים, אלא גם לרבבות משפחות מסורתיות שנוהגות להדליק נרות שבת. אז למה ההתנגדות הזו? למה אי אפשר לגלות טיפה סובלנות לנורמה המבורכת הזו שנמשכת בין שלש לחמש דקות בשבוע? רק בגלל שיש לזה ניחוח יהודי?", תהה חבר הכנסת.

"כמו"כ, רק בקיץ האחרון, כולנו שמענו וחווינו את הסאגה של אירועי תרבות בהפרדה למגזר החרדי, שארגונים הדואגים לזכויות האדם כביכול, נלחמו נגדם, ופוליטיקאים רבים קפצו על העגלה כדי להסית נגד מגזר שלם, שביקש בסך הכל ליהנות מאירועי תרבות המותאמים לאורח חייו. למה האפליה הזו? היכן נעלמה הסובלנות?".

"האם הכלה והבנה לערכים של הזולת, הם מונחים סובייקטיביים? מנסים לכפות על המגזר החרדי, ועוד באמצעים משפטיים שיפעל בניגוד להלכה, מורשתו ומצפונו?".

לדבריו, "אי אפשר מצד אחד לבוא ולהטיף מוסר, עד כמה צריכים להיות סובלניים כלפי מסתננים, עובדים זרים, או להבדיל כלפיי חיות וכדומה, - ומצד שני להיות אפס סובלניים כלפי נושאי דת והלכה, כלפיי אמונתם ואורח חייהם של אחרים ולנסות לעשות קריירה פוליטית משנאה למגזר שלם המבקשים לחיות על פי השקפת עולמם".
 
"אין זו אלא צביעות אחת גדולה ואפס סובלנות כלפי האחר!", כך חבר הכנסת בנאומו במליאת הכנסת.

יעקב טסלר שנאת חרדים הדרת חרדים סובלנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד