"לחצו עלינו לסדר את המספרים": קצין באכ"א על בלוף גיוס החרדים

מעדות של קצין באגף עולה כי מדובר במדיניות מוגדרת מלמעלה: "קראנו לזה אמנות הצגת הנתונים". בדיקה ראשונית חשפה כי לפחות 10% מהחרדים הרשומים בצה"ל - לא מנהלים אורח חיים חרדי

זמן צפייה: 02:15

בהמשך לסערה אודות הטעויות בדיווחי נתוני גיוס החרדים, קצין באגף כוח אדם סיפר היום (רביעי) לחדשות 13 כי מדובר במדיניות מוגדרת מלמעלה: "היה עלינו לחץ מלמעלה מהמפקדים לאורך שנים, לעמוד ביעדים ולסדר את המספרים. הינו קוראים לזה אמנות הצגת הנתונים, וכך היינו מעלים במצגות את מספר החרדים שהתגייסו".

הממצאים הראשונים של בדיקת צה"ל מעלים שלפחות 10% מ-3,000 החרדים שרשומים בצה"ל הגיעו בטעות. כלומר, 300 מהם לא ניתן להגדיר כחיים אורח חיים חרדי. בתוך כך, ראש אכ"א מוטי אלמוז אמר מוקדם יותר בשיחות סגורות שהוא לא חושש מהבדיקה החיצונית שתתרחש בנושא.

לכתבות נוספות בנושא >> 

ראש אכ"א על בלוף גיוס החרדים: "יתכן ששגינו, אין כוונת זדון"

צה"ל מכחיש שזויפו נתוני גיוס חרדים; הרמטכ"ל הנחה לבחון המקרה

דיווח: צה"ל זייף מספר המתגייסים החרדים כדי לעמוד ביעדי הגיוס

חיילים דתיים מתפללים
חיילים דתיים מתפללים | צילום: רויטרס

מוקדם יותר אלמוז התייחס לפרסומים ואמר לחדשות 13 כי "זה חשוב מאוד לבדוק את כולנו, יכול להיות ששגינו ושהמערכת טעתה. אין כאן כוונות זדון, אני אומר את זה באחריות מלאה. אני מכיר את אנשינו, אנחנו מדווחים אמת ומקפידים על כך. יש כאן תקלה שצריכה להיבדק, מכאן רק נשתפר".

עוד ציין אלמוז כי "אם אנחנו עשינו טעות, נגיד שעשינו טעות ונתקן. כשבדקתי גיליתי שהמספרים לא תואמים את מה שדיווחנו ומיד עצרנו ואמרנו רגע, יש כאן משהו שהוא לא בסדר, צריך לעצור ולדווח. זה כל הסיפור".

אלמוז התייחס גם למינוי של אלוף במילואים רוני נומה לבדיקת הטעות ואמר כי "בדרך כלל כשצה"ל בודק את עצמו ומוצא תקלות הוא מחליט מעת לעת להביא אנשים חיצוניים וזה בסדר גמור. יכול להיות שיש כאן מוטיבציית יתר שהיא לא נכונה והיא לא במקום, אנחנו נתקן אותה. אני לא חושב שזה יותר מזה, ואם זה יותר מזה, הבדיקה שלנו תעלה על זה ואנחנו נתקן גם את זה".

אלוף מוטי אלמוז, ראש אכ''א
אלוף מוטי אלמוז, ראש אכ''א | צילום: חדשות 13

כאמור, הבוקר פורסם ב"כאן חדשות" דיווח לפיו צה"ל זייף בשנים האחרונות את מספר החרדים שהתגייסו לצבא. על פי החשיפה, בצבא נהגו לדווח על מספר כפול ואף משולש של גיוס חרדים ושיקרו לכל הגופים הממשלתיים – לשר הביטחון, לרמטכ"ל ולוועדת חוץ וביטחון. זאת, על מנת לעמוד ביעדי הגיוס ועל מנת להנמיך את קולות הביקורת בעקבות חוק טל.