שתף קטע נבחר

הסכם הסחר מתרחק והבורסות בעולם מאבדות גובה

טראמפ הודיע כי ייתכן שיעדיף לדחות את הסכם הסחר עם סין עד לאחר הבחירות של 2020, והבורסות הגיבו בירידות שערים. בתוך כך, הדולר רושם ירידה מול האירו והפאונד לאחר נתוני הייצור בארה"ב שפספסו את התחזיות, והצהרת טראמפ על השבת מכסים מול ברזיל וארגנטינה

המסחר בבורסות העולם התנהל בירידות שערים בצל החשש מהסלמה במלחמת הסחר בין וושינגטון לבייג'ינג. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הטיל היום (ג') פצצה במלחמת הסחר, כשאמר כי ייתכן שעדיף לחכות עם ההסכם בין ארצות הברית וסין עד לאחר הבחירות של 2020: "במובנים מסויימים, אני אוהב את הרעיון של לחכות עם ההסכם עם סין עד אחרי הבחירות, אבל הם רוצים לערוך את ההסכם עכשיו ונראה אם העסקה הולכת להיות כראוי או לא", אמר טראמפ לכתבים בלונדון. עוד הוסיף הנשיא כי "אין לי דדליין לעסקה עם סין".

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

דיווח: סין רוצה "עוד שיחות" לפני חתימה על הסכם סחר עם טראמפ

ארה"ב וסין הגיעו להסכם סחר חלקי; המכסים על סין לא יועלו בשבוע הבא

מלחמת הסחר: טראמפ ידחה בשבועיים את העלאת המכסים

 

בתוך כך, המסחר בוול סטריט ננעל במסכים אדומים, כאשר מדד דאו ג'ונס ירד ב-1%, S&P 500 נחלש ב-0.7%, נאסד"ק איבד 0.6%. בנעילת המסחר בבורסה בתל אביב, המדדים המובילים עברו לירידות חדות, גם כן על רקע הודעתו של טראמפ: מדד ת"א 35 מחק 0.8% ומדד ת"א 125 איבד 1.1%.

וול סטריט  (צילום: AP)
וול סטריט (צילום: AP)

מוקדם יותר היום, נחלש הדולר מול האירו והפאונד: האירו התחזק ב-0.1% עד ל-1.108 דולר והפאונד טיפס ב-0.5% ל-1.299. הדולר האוסטרלי אף הוא זינק ב-0.6% ל-0.685 דולר, לאחר שהבנק המרכזי באוסטרליה הודיע כי הוא דובק בתחזית האופטימית שלו לכלכלה המקומית והשאיר את הריבית כפי שהיא.

 

היחלשות המטבע האמריקני נמדדת בין היתר על רקע ירידה רביעית רצופה במדד הייצור בארה"ב, שנסוג ל-48.1% בנובמבר מ-48.3% באוקטובר, לאחר שצפי האנליסטים דווקא עמד על עלייה ל-49.2%. הזמנות מוצרים בשפל שיא מאז אפריל 2009 והמלאים אף הם בשפל שלא נראה מזה 42 חודשים.

 

זאת ועוד, נשיא ארה"ב טראמפ צייץ אמש כי ישיב את המכסים על ייבוא פלדה ואלומיניום מארגנטינה וברזיל, לאחר הודעתה של סין כי ביטול המכסים עליה, הקיימים והעתידיים, הם תנאי להסכם סחר ראשוני.

 

בשוק המקומי, גם השקל איבד היום מערכו: הדולר היציג עלה ב-0.2% מול המטבע המקומי ונקבע על 3.481 שקלים, האירו טיפס ב-0.8% ושערו היציג נקבע על 3.855 שקלים, הפאונד היציג הוסיף 0.9% ונקבע על 4.522 שקלים. 

 

 

החזיתות של טראמפ

באוקטובר אישר טראמפ כי שתי המעצמות הגיעו ל"מיני-הסכם" שצפוי להביא לרגיעה במלחמת הסחר ולהניח את הקרקע לעסקה רחבה יותר בהמשך השנה. במסגרת ההסכם, סין תרכוש מוצרים חקלאיים מארה"ב ב-50-40 מיליארד דולר. ארה"ב עתידה לוותר על חלק מהמכסים המוטלים על סין ותשקול לבטל את הגדרת סין כ"מניפולטורית מטבע". בתחילת נובמבר אמר טראמפ כי וושינגטון ובייג'ינג יודיעו בקרוב על האתר בו יחתום יחד עם עמיתו הסיני שי ג'ינפינג והוא על "השלב הראשון" של הסכם הסחר.

נשיא ארה
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ(צילום: AP)
    

בין השאר, עוד אמר טראמפ היום בלונדון כי האיחוד האירופי נוהג בארה"ב בחוסר הגינות רב בכל הקשור לענייני הסחר. הוא הזהיר את בריסל שאם תמשיך כך - הדברים עלולים להיעשות "קשוחים". הוא הזכיר גם את המכסים שמתכננת וושינגטון להטיל על מוצרים מצרפת, בהם גבינות ויין: "אני לא מתכוון לאפשר לצרפת לנצל את החברות האמריקניות".

 

אתמול הודיעה ארה"ב שהיא מתכננת להטיל מכסים בשיעור של עד 100% על מוצרים צרפתיים שונים. התוכנית הוכרזה בתגובה על מיסים שהטילה צרפת על ענקיות טכנולוגיה, בהן גוגל, אמזון ופייסבוק.

 

טראמפ התייחס בצהריים גם להצהרתו של נשיא צרפת מקרון בחודש שעבר שלפיה "נאט"ו נמצאת במצב של מוות מוחי". ההצהרה ההיא לוותה גם בטרוניות על התנהלות וושינגטון כלפי בעלות בריתה באירופה. היום אמר טראמפ שמדובר בהצהרה "נבזית", מסוכנת ומעליבה מאוד: "פשוט אי אפשר לדבר ככה על נאט"ו". טראמפ טען שהוא רואה את צרפת הולכת ומתרחקת מנאט"ו, והביע פליאה על כך, משום שלדבריו שמקרון זקוק לברית יותר מכל אחד אחר. לדברי הנשיא האמריקני, ארה"ב היא זו שמפיקה את התועלת הפחותה ביותר מהברית. הוא הוסיף שיש לו מערכת יחסים טובה עם מקרון, "אבל לפעמים הוא אומר דברים שהוא לא צריך להגיד".

 

אתמול הודיע הנשיא על החזרה מיידית של המכסים על יבוא הפלדה והאלומיניום מברזיל וארגנטינה - שנה וחצי לאחר ההחלטה שהעניקה פטור לשתי הענקיות מדרום אמריקה.

 

ההחלטה מוסברת כצעד תגובה על היוזמות כביכול של ברזיל וארגנטינה לפיחות המטבעות שלהן על חשבון הדולר והיצואן האמריקני, אך היא נתפסת גם כמסר עקיף לסין - לפיו הנשיא לא יימנע מלהטיל מכסים נוספים על מוצרים מסין, אם זו לא תתרצה ותחתום על הסכם סחר ראשוני עם ארה"ב (לפי דיווחים, ההתעקשות של סין על ביטול כולל של המכסים שהוטלו בעבר ומחלוקת על מנגנוני האכיפה של ההסכם מונעים את החתימה).

 


פורסם לראשונה 03/12/2019 17:15

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
מסכים אדומים בבורסות העולם
צילום: AP
מומלצים