העליון ביטל את זיכוי אלון חסן: הורשע במרמה והפרת אמונים

ביהמ"ש העליון קיבל את ערעור המדינה נגד זיכויו של יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד לשעבר, והחליט להרשיעו ב-4 סעיפים של מרמה והפרת אמונים. "הלך על חבל דק המפריד בין התנהגות פלילית לזו שאינה"

זמן צפייה: 02:20

פרסום ראשון: שופטי בית המשפט העליון קיבלו היום (שלישי) את הערעור של פרקליט המדינה והרשיעו את אלון חסן, לשעבר יו"ר ועד העובדים של נמל אשדוד, בעבירות של מרמה והפרת אמונים. חסן זוכה בבית המשפט המחוזי מכל האישומים שייוחסו לו והשופט יואל עדן אף מתח ביקורת חריפה על התנהלות הפרקליטות בתיק.

בית המשפט הרשיע את חסן פה אחד בעבירות של מרמה והפרת אמונה בידי עובד ציבור, וכן מרמה והפרת אמונים בתאגיד. זאת, משום שבכובעו כיו"ר ועד העובדים הוציא פרוטוקלים של דירקטוריון נמל אשדוד ודו"ח ביקורת פנימי של הנמל ומסר אותם לחברת "דנה לוגיסטיקה", שבה שימש דוד חסן, בן דודו, כמנהל בכיר בעת ביצוע העבירות. בפסק הדין נכתב כי חסן עשה זאת "תוך כדי שהוא שם את עצמו בניגוד עניינים מובהק בין האינטרס של הנמל לבין האינטרס של חברת 'דנה' והאינטרס האישי שלו בתוצאות הליך משפטי שנקטה החברה נגד הנמל".

נוסף לכך, חסן הורשע בדעת רב בעבירות נוספות של מרמה והפרה אמונים בידי עובד ציבור, וכן בעבירה של הפרת אמונים בתאגיד. זאת, בשל מעורבתו בפרשת "יצואני הגרוטאות". על פי פסק הדין, הוא השתתף בכובעו כיו"ר ועד עובדים בישיבה שמטרתה הייתה למצוא פתרון לשביתת עובדי הנמל שנערכה ב-2011, שבמהלכה הופסקה העמסת הגרוטאות על אוניות. באותה הישיבה נכח נציג של חברת "דנה", ובין השופטים נפלה מחלוקת - האם בשלב זה כבר הוצעו שירותיה בפיקוח על ההעמסה, על מנת שאפשר יהיה לחדש את העבודה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

תיעוד: חשוד בסחר בנשק דורס לוחמת מג"ב – ונמלט במהירות מהזירה

הפסיכולוג החשוד בעבירות מין במטופליו בדרום – נעצר שוב בצפון

"אובדן גדול לקולנוע": משפחתו של ארי נשר תובעת את הדורס

בית המשפט הדגיש שעל אף שזוכה חסן מחלק מהאישומים, נפל פגם במעשיו. "התמונה הכוללת מלמדת כי לא פעם נהג חסן בנמל אשדוד במידה מסוימת כבשלו, ולא חשש מלערב את ידיו בנושאים רבים, אף אם נושאים אלו לא מעניינו - או חמור מכך, אם ההתערבות עשויה להיחזות כהתנהגות בלתי הולמת", נכתב. "חסן, כך נקבע, הילך על החבל הדק המפריד בין התנהגות פלילית לבין זו שאינה, ואף שלא נמצא שיש להרשיעו בחלק מהאישומים בדין הפלילי, אין בכך כדי להביע עמדה ביחס לתקינותם במישור המנהלי משמעתי".

אלון חסן, יו''ר ועד עובדי נמל אשדוד לשעבר
אלון חסן, יו''ר ועד עובדי נמל אשדוד לשעבר | צילום: חדשות 13

כזכור, המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה, על דעת פרקליט המדינה, הגישה בחודש מאי האחרון לבית המשפט העליון ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בבאר שבע, בו זיכה את חסן ואת בן דודו, דוד חסן, מכל העבירות אשר יוחסו להם בכתב האישום. על פי עמדת המדינה יש מקום להביא את ההכרעה לפתחו של בית המשפט העליון. מספר חודשים לאחר מכן, חסן עתר לבג"ץ נגד פרקליט המדינה, היועמ"ש ועו"ד עמיחי חביביאן - התובע בתיק בעניינו מטעם פרקליטות מחוז דרום. בעתירה טען חסן כי המניעים להגשת הערעור לבית המשפט העליון על זיכויו במחוזי נגועים בשיקולים זרים וכי הפרקליטות גורמת לו עוול אדיר.

המדינה הדגישה כי עיקרו של הערעור הוא בטענה לפיה המעשים שבית המשפט המחוזי קבע כי בוצעו על ידי אלון ודוד חסן מקיימים עבירות של מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור וכן מרמה והפרת אמונים בתאגיד.

יו"ר ועד העובדים לשעבר בנמל אשדוד, אלון חסן, לאחר זיכויו בבית המשפט
יו"ר ועד העובדים לשעבר בנמל אשדוד, אלון חסן, לאחר זיכויו בבית המשפט | צילום: חדשות עשר

במסגרת זו נטען כי חסן שימש במועד ביצוע העבירות כיו"ר ועד עובדי ציוד מכני בנמל אשדוד, תפקיד שהקנה לו מעמד מיוחד וכוח והשפעה עצומים בנמל ובקרב עובדי הנמל. דוד חסן, בן דודו הקרוב, ששימש כאמור במועד ביצוע העבירות כמנהל בכיר בחברת "דנה לוגיסטיקה", חברה שפעלה בתחומי הנמל. המדינה טוענת, כי על אף הקשר ההדוק בין השניים, העמיד עצמו אלון חסן, פעם אחר פעם, במצב של ניגוד עניינים בין חובותיו כלפי הנמל ועובדיו לבין האינטרס האישי שהיה לו בשגשוגה של חברת דנה בנמל. בכך, סייע אלון חסן לדוד חסן ולחברת דנה בהשגת התקשרויות רווחיות ביותר אל מול לקוחות הנמל, באופן שאפשר לה לצבור הון עתק בתוך פרק זמן קצר יחסית.

בנוסף נטען כי אלון חסן, שהיה בעל אינטרס כלכלי ממשי בהצלחתה של חברת קליר, אשר מכרה לנמל מוצרים שרכשה מחברת "הופס" שבבעלותו, פעל לקידום רכישת מוצריה של חברת קליר על ידי הנמל, זאת, תוך שהוא פועל בניגוד עניינים בוטה. עוד נטען כי אלון חסן פעל בהפרת אמונים כלפי הציבור וכלפי חברת הנמל עת הוציא פרוטוקולים ודו"ח ביקורת פנימיים של הנמל והעבירם לחברת דנה.

הטענה המרכזית שעולה בערעור היא שמעמדו, עוצמתו וכוחו החריגים של אלון חסן בנמל, והשפעתו בעניינים הנוגעים לחברת דנה, חברה שהיה לו בה אינטרס מובהק - גם לאור קרבתו לבן דודו דוד חסן וגם לאור קרבתו לחברו הטוב, יניב בלטר, שהיה מנהל בחברה, סייעו לצבירת הון עתק לחברת דנה, תוך פרק זמן קצר מאוד, הון שאף איפשר לה זמן מה לאחר מכן להעביר כספים בסכומים של מעל מיליון שח לאלון חסן, ומכאן נלמדת חומרת העבירות המיוחסות לשניים.