בחזרה לריאיון עם המטיף הבכיר - ומורו של המחבל מלונדון

עות'מן חאן, שדקר למוות שני אזרחים בריטים בגשר לונדון, היה תלמידו של השייח אנג'ם חודרי - שלא פחד לדבר בתקשורת המערבית: "נחיל את הקוראן באירופה ונניף את דגל אללה מעל הבית הלבן"

זמן צפייה: 05:05

עות'מן חאן, המחבל שדקר למוות שני אזרחים בריטים ביום שישי בגשר לונדון, היה תלמידו של השייח אנג'ם חודרי, מטיף בכיר של דאע"ש בבריטניה ובאירופה כולה, שאחראי על גיוסם של מאות לוחמי הארגון ושליחתם לסוריה. חאן צולם בתוכנית "אללה אסלאם" ששודרה בערוץ 10 ב-2012, ושוחח עם צבי יחזקאלי. "אנחנו ניישם את הקוראן בבריסל ובאירופה", אמר בנאום לתומכים בלונדון שתועד. "ביום מן הימים תעלה קבוצה שתיישם את השריעה ותניף את דגל אללה מעל הבית הלבן".

"אתה יכול לשבת בפריז, להוריד חומר ולהרכיב פצצה במטבח של אמא שלך. אין מספיק מקומות לאותם אנשים שרוצים למות כשאהידים בעיראק ובאפגניסטן", אמר בריאיון לתוכנית ששודר ב-2012. "מוסלמים, פשוטו כמשמעו עומדים בתור כדי להצטרף למאבק".

עוד בחדשות 13:

דאע"ש קיבל אחריות על הפיגוע בלונדון: "הדוקר אחד מלוחמינו"

בריטניה: גבר ואישה נהרגו בפיגוע הדקירה בלונדון ושלושה נפצעו

פיגוע דקירה בלונדון: לפחות 5 פצועים; התוקף נהרג • תיעוד

השייח אנג'ם חודרי - מטיף דאע''ש
השייח אנג'ם חודרי - מטיף דאע''ש | צילום: חדשות 13

למרות פעילותו הבולטת, והצהרותיו גם בתקשורת המערבית, לא מצאו הרשויות הבריטיות סיבה להעמידו לדין. דבריו נחשבו על פי החוק הבריטי למוגנים תחת חוקי חופש הביטוי. ב-2014, עם הקמת דאע"ש, הפך חודרי למטיף גלוי להצטרפות למדינה האסלאמית.

בהמשך, לאחר שלוחמי דאע"ש שחזרו לבריטניה העידו כי חודרי גייס אותם והיה מעורה בפרטי הפיגועים שביצעו, הוא נשפט ונכלא – אך כמו עות'מן חאן – שוחרר בטרם נגמרה התקופה שנגזרה עליו. לאחר שחרורו חזר לפעול באופן גלוי וללא חשש. "לקחו לי את הדרכון כי יש כמה האשמות נגדי, אם ישאירו אותי כאן אני אהיה כמו משה בארמון פרעה", אמר בסדרה "היג'רה" ששודרה בערוץ 13 ב-2014. "אני אעיף אותם מבפנים".

שוטרים מגיעים אל זירת התקרית בלונדון
שוטרים מגיעים אל זירת התקרית בלונדון | צילום: רויטרס

אתמול הודיע דאע"ש כי קיבל אחריות על פיגוע הדקירה בלונדון, שבו נרצחו שני בני אדם: "מבצע פיגוע הדקירה בלונדון אמש הוא מלוחמי המדינה האסלאמית ומדובר בתגובה על הקריאות לתקיפת דאע"ש מצד מדינות הקואליציה".

מפקד היחידה הבריטית נגד טרור הכריז כי חאן בן ה-28, שביצע את הפיגוע – פעל לבדו. לטענתו, לא נמצאה שום הוכחה לכך שגורם נוסף מעורב באירוע.