נוכח מצבו האישי, מיד עלה החשד כי מדובר במוות כתוצאה משימוש בסם. בן כהן // צילום ארכיון: גדעון מרקוביץ'

המחסל הוורוד: על סם המסיבות "טוסיבי"

הסם הצית מאבק בין משפחות הפשע, שזיהו פוטנציאל רווחים • דווקא עבריינים מאותן משפחות מצאו את מותם לאחר שימוש בו, ובמשטרה מדברים על מגיפה

ההמונים שהתאספו מחוץ למגדל הגימנסיה בצפון הישן של תל אביב לפני כשבועיים, לא הגיעו כדי לצפות בדיירים המפורסמים בבניין. היה מדובר באטרקציה מסוג אחר לגמרי. האמבולנס של זק"א, שחסם את הרחוב בצוותא עם ניידות משטרה רבות, עורר את סקרנותם של עובדי בניין ההסתדרות הסמוך וכן גם את השמיניסטים מהתיכון הסמוך. 

גופתו של בן כהן, אחד העבריינים הבכירים והמסוכנים שידעה ישראל במילניום הנוכחי, ומי שהוגדר כיעד מודיעיני וראש משפחת פשע, הוצאה מהבניין בדרך למנוחת עולמים. עד מהרה עלה החשד שהמחסל הבכיר של העולם התחתון בישראל בשנה האחרונה - שאינו אדם מן השורה, או אינו אדם כלל - שוב עשה את העבודה. 

עבריין מוכר נמצא מת בדירתו בתל אביב // צילום: אבי כהן

אותו מחסל הוא ה־2cb, שנמכר בישראל בשם "טוסי" או "טוסיבי", או בשיבוש הישראלי "דוסה". מדובר בסם מסונתז, פרי מוחו הקודח של הכימאי אלכסנדר שולגין, האיש שהביא לעולם גם את האקסטזי המפורסם. הסם מגיע בצורת אבקה (להסנפה), קפסולה או כדור (לבליעה), בצבעים לבן, ורוד וחום. הוא נחשב ל"סם מסיבות" אבל השפעתו היא שילוב של אקסטזי וקוקאין, כזה שהוגדר: "הנפילה בו רגועה יותר ופחות כואבת מאשר בכל סם אחר".

 הסיבה הזו בדיוק תהפוך אותו לסם המסוכן הפופולרי ביותר בישראל בעת האחרונה, תגרום למותם של לפחות ארבעה עבריינים בכירים ותביא לאשפוזם של ישראלים רבים נוספים שנחשפו אליו.

היורש של האקסטזי

"פסלנו מייד אפשרות של חיסול", אמר לנו השבוע קצין בכיר כשהתבקש לענות על השאלה מה בעצם הביא לסיום חייו של כהן. "ידענו שבן כהן עובר תקופה קשה ובודדה, נוכח השינויים בעולם הפשע הישראלי, וחשדנו מייד שהסם החדש גבה גם כאן קורבן". 

בסוף השבוע שעבר הצטרף שם נוסף לרשימה הזו, כאשר אייל אדרי, המזוהה עם ארגון הפשע של האחים לביא מרחובות, נמצא מת בבית בשדרות כתוצאה משימוש בסם ה"טוסיבי". שני עבריינים נוספים מצאו את מותם בחודש האחרון במה שעתה, במשטרה כבר מבינים, הפך ל"מגיפה הוורודה" (על שם הצבע של הסם הקטלני).

"אין ספק שבשנה האחרונה אנחנו עדים לכניסה חזקה של הסם מצד משפחות הפשע לישראל, ובמקביל גם ביבוא אישי של אנשים", מסביר גורם בכיר בכוח מיוחד של משטרת ישראל שהחל לעסוק בעניין בעת האחרונה, "על פי גורמי אכיפה בעולם בשנה שעברה, החל מינואר 2018 ביצע הסם קאמבק בדרום אמריקה, ומשם הגיע במהירות לאירופה. החדירה שלו לישראל באה בעקבות דרישה של בליינים ובלייניות, והחוש העסקי כמובן של ראשי ארגוני הפשע".

עשרות אלפי טבליות של הסם הוברחו לישראל על ידי ארגוני פשע שונים מאז חורף 2018. אל זה צריך להוסיף כמובן את מאות הקילוגרמים שהגיעו לישראל בצורת אבקה ועורבבו עם חומרים כימיים אחרים קטלניים לא פחות, כדי להעצים את השפעתו ולהעלות את מחירו בשוק. ה"טוסיבי" הוא סם שנחשב זול יותר מקוקאין, ולכן מושך אליו את משפחות הפשע אשר, קונות אותו במחיר של מספר דולרים, ובישראל המחיר יכול להגיע למאות שקלים.

סם ה"טוסיבי" // צילום: משטרת ישראל

משפחות הפשע שמו את משטרת ישראל במצב חדש. הפעילות העבריינית הובילה לכך שהתחרות העזה ביניהן הולידה עבורן שווקים חדשים ובלתי מוכרים. סוכנים חשאיים הופתעו לגלות שבמהלך אירועי האירוויזיון שנערכו בתל אביב בוצעה חדירה של משפחות הפשע לאירועים, כולל מצעדי הגאווה ואירועים נוספים. 

סוכנים שפעלו באירועים הללו דיברו על פעילות רחבה של סוחרי סמים שהתרכזו בעיקר בסם המדובר. משפחות הפשע מצידן הבינו שהמשטרה החלה לעסוק בכוחות מוגברים בנושא, ולכן החליטו להעביר חלק ממרכז הכובד שלהן ליצרנים הישראלים: בני טובים המומחים בכימיה ויכולים לספק את הסם הממכר במהירות ובאיכות גבוהה. 

מוכרים עצמאית

א', מפעיל סוכנים של מרחב יפתח, סיפר ל"ישראל השבוע" שכאשר במשטרה החלו לחבר את הנקודות, גילו קו ישיר בין מסיבות הטבע שגבו אף הן מחיר יקר בגוף ובנפש בשנה האחרונה, לבין משפחות הפשע. המשותף היה ייצור הסם והשימוש הגובר בו בקרב הישראלים. 

תחילה פשטה המשטרה על מסיבות הטבע שחזרו לאופנה במקביל לפופולריות של הסם. "הצגנו את עצמנו כסוחרים", סיפר לנו השבוע א'. "גרם קוקאין עולה במסיבה 1,200 שקלים, אבל שם זה לפי שורות ועבור הבליינים במסיבות הטבע זה מחיר גבוה מדי. מחירו של ה'דוסה' זול הרבה יותר, ולכן הפך מהר מאוד ללהיט במסיבות בישראל. הוא נותן תחושה של שילוב של סמים ומגיע בטעמים כמו טוטי־פרוטי, בשל הצבע הוורוד שלו".

במשטרה יודעים לתאר את המפגש בין משפחות פשע לכימאים צעירים, אשר בעיתונות נוהגים לקרוא להם "בני טובים": "היצרנים הישראלים לא עונים על הקריטריון של עבריין טיפוסי שהיית מצפה לראות שמייצר את הסמים מהסוג הזה. מדובר בדרך כלל באנשים בשנות ה־20 לחייהם, חלקם הגדול בוגרי יחידות קרביות בצה"ל. לעיתים הם מדלגים על התיווך של משפחות הפשע, ובעצמם יוצאים למכור

אחד מהם אמר לסוכנת שלנו (שהפילה לאחרונה 17 סוחרים; א"כ וע"ר): 'זה כסף קל. תתחילי למכור את זה ומשם נתקדם'. ההתקדמות של הסוכנת היתה מהירה, עד שהגענו למי שאחראי על היצוא והיבוא".

אז העולם התחתון הישראלי משתנה מול עינינו, כאשר מאז משלוחי האקסטזי של שנות התשעים במאה הקודמת, לא היה קרב שכזה על מקור הכנסה של עשרות מילוני שקלים מדי שנה. גורמים בעולם הפשיעה הישראלי אמרו לנו השבוע שהם לא פוסלים אפשרות שכל העבריינים שמצאו את מותם לאחרונה בשל השימוש בסם, השתמשו באותו משלוח מורעל שהגיע מעבר לים והתחלק בין המשפחות השונות. 

מנגד, במשטרה פסלו השבוע את האפשרות שהסם המדובר היה מורעל, מהסיבה הפשוטה שהקורבנות הרבים שהוא גובה ברחבי העולם מעידים על סוד עוצמתו ואכזריותו: הוא פוגע בתפקוד הלב במהירות ובאפקטיביות, ולא מביא עימו סימנים מוקדמים כמו אלו של שימוש מופרז בקוקאין, אשר מאותתים למשתמש להפסיק בטרם יהיה מאוחר מדי.

השאלה במשטרת ישראל היא לא מי מעולם הפשע יהיה הקורבן הבא של הסם המסוכן, אלא מתי הם יוזעקו לזירה חדשה ויזהו שם פרצוף מוכר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו