4% עלייה בהכנסה למשק בית; פערים גדולים בין עשירים לעניים

מנתוני הלמ"ס על הוצאות משק הבית הישראלי ב-2018 עולה כי חלה עלייה בשיעור ההכנסה וכי שלושת העשירונים התחתונים מוציאים יותר ממה שמכניסים. וגם - על מה אנחנו מבזבזים הכי הרבה כסף?

זמן צפייה: 01:22

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (שלישי) את נתוני ההוצאות, ההכנסות והבעלות על מוצרים של משקי הבית בישראל בשנת 2018. על פי המדדים, ההכנסה הכספית הממוצעת נטו לחודש למשק בית היא כ-17 אלף שקלים לחודש - עלייה של 4.3% לעומת השנה הקודמת, בעוד ההוצאה הכספית הממוצעת עומדת על כ-13 אלף שקלים לחודש. 78.2% מהכנסות משקי הבית מקורן בעבודה, 10.5% - בקצבאות ותמיכות, והיתר - בהון, פנסיות וקופות גמל.

עוד עולה מהנתונים כי הפערים בין העשירון העליון לתחתון נטו להיות גבוהים, כאשר העשירון העליון מכניס פי 8.4 יותר מהתחתון, ומוציא פי 2.4 יותר. בנוסף על כך, בשלושת העשירונים התחתונים, ההוצאה הכספית של משקי הבית גבוהה מההכנסה נטו שלהם.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

עד כמה אחוז האבטלה הנמוך מעיד באמת על שוק העבודה הישראלי?

הרב הראשי של בריטניה תוקף את הלייבור: "קורבין לא כשיר"

"אמצעי מציל חיים": יתרונות השימוש באקדחי הטייזר ע"י המשטרה

תרשים הכנסה כספית והוצאה כספית
תרשים הכנסה כספית והוצאה כספית | צילום: הלמ''ס

נתוני הלשכה מראים כי ההוצאה על שירותי דיור, הסתכמה בכ-16 אלף שקלים בממוצע לחודש, כאשר סעיף זה מייצג את ההוצאה הגדולה של משק בית ועומד על 24.8% מההוצאה הכוללת כאשר ההוצאה על תחזוקת הדירה ומשק הבית עומדת על כ-9%. אחריו היו סעיף התחבורה והתקשורת עם 20.4% וסעיף המזון, שכולל ירקות ופירות עם 17.2%.

כמו כן, על פי הממצאים, יותר מרבע מסך ההוצאה של החמישון התחתון היה על מזון, הלבשה והנעלה, לעומת כ-17.3% בחמישון העליון. בתוך כך, מהנתונים על רכוש בני-קיימה, כמו מוצרי חשמל ואלקטרוניקה שונים, עולה כי ל-97.9% ממשקי הבית בישראל יש לפחות טלפון נייד אחד, ל-76.9% ממשקי הבית יש מחשב,  ו-74.9% מחוברים לאינטרנט, ל-5.7% ממשקי הבית יש אופניים חשמליים ול-3.3% מממשקי הבית יש קורקינט חשמלי.

ארנק ריק
ארנק ריק | צילום: Shutterstock

אתמול פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים, לפיהם אחוז האבטלה בארץ ירד בחודש אוקטובר לשפל חדש של 3.4% - הנתון הנמוך ביותר זה 40 שנה. שר האוצר משה כחלון אמר בתגובה כי "אבטלה נמוכה מצביעה על כלכלה חזקה ולא פחות חשוב - על חברה חזקה. כל בן אדם רוצה לקום בבוקר, ללכת לעבודה ולפרנס את משפחתו בכבוד. אני מאוד שמח וגאה בנתון החשוב הזה, שיש בו גם אלמנט כלכלי וגם אלמנט חברתי".