שתף קטע נבחר

הכוח העולה: הנסיקה של פדריקו ואלוורדה בריאל מדריד

הקשר הצעיר (21) סבל מנחיתות פיזית לפני כמה שנים, אבל הוסיף מסת שריר והפך לשחקן הרכב קבוע אצל זידאן, שהבין שאפשר גם בלי פוגבה. הערב (21:15) ישחק "אל פחריטו" (הציפור הקטנה) עם נבחרת אורוגוואי בבלומפילד נגד ארגנטינה, המדינה ממנה מגיעה בת זוגו העיתונאית

 

לפני ארבע שנים הגיע למבחנים בארסנל קשר בן 17, פדריקו ואלוורדה שמו. ארסן ונגר קיבל המון המלצות לגבי הכישרון, אבל הביט בנער הרזה והגבוה והחליט לא לצרף אותו. הוא לא חשב שהבחור הצנום יהיה מסוגל להתמודד במשחקי הפרמייר ליג הקשוחים.

 

טירוף מסי בישראל

 

חלפו להם ארבע שנים, ואלוורדה כבר בן 21 ומהווה שחקן הרכב קבוע בקבוצה קצת יותר גדולה מארסנל, ריאל מדריד. ובכל זאת, השחקן שגדל בפניארול בה הרשים כבר בילדותו ונרכש על ידי הבלאנקוס תמורת 4 מיליון אירו בקיץ 2006, צריך היה לעבור דרך ארוכה.

 

פדריקו ואלוורדה (צילום: EPA)
הכוכב החדש של ריאל מדריד. פדריקו ואלוורדה(צילום: EPA)
 

היכולת הפנומנלית של ואלוורדה הייתה ידועה במולדתו עוד הרבה לפני כן והוא זומן לנבחרת הנערים (עד גיל 15) כבר כשהיה בן 13, אחרי שנכנס כמחליף במשחק של הנערים של פניארול מול אתנאס שהתנהל בבוץ וגשם שוטף ומיד חולל שינוי.  

 

הבעיה הגדולה הייתה הנחיתות הפיזית שלו לעומת בני גילו ושחקנים מבוגרים יותר, אותה סיבה בגללה החליט ונגר לוותר עליו. כשהיה בן 15 טענו רבים שהסיכוי שלו להפוך לכדורגלן מקצועני ברמות הגבוהות נמוכים. למרות היכולת להוביל כדור הוא הפסיד כמעט בכל התיקולים, הרבה ליפול על הדשא ובשל כך קיבל את הכינוי אל פחריטו" (הציפור הקטנה). רופא הנבחרות של אורוגוואי, דוקטור אדגרדו ברבוסה, החליט לקחת אותו תחת חסותו ולדאוג לחיזוקו הפיזי.

 

פדריקו ואלוורדה (צילום: AP)
פדריקו ואלוורדה במדי אורוגוואי (צילום: AP)

 

 

העבודה הקשה הניבה תוצאות. אם בגיל 16, כשנבחרת אורוגוואי התכוננה לאליפות דרום אמריקה עד גיל 17, ואלוורדה שקל 64.5 קילו (גובהו היה 1.78 מ'), כעבור שנתיים וחצי, כשהוא עלה לנבחרת הבוגרת הוא כבר הגיע לגובה של 1.82 מ' ושקל 76 ק"ג. "כשפדה היה בן 14 הוא היה גבוה ורזה, אז עבדנו איתו על הגדלת מסת שריר",סיפר ד"ר ברבוסה. "בתוך שלוש שנים הוא עלה 11 ק"ג ובעיקר הוסיף מסת שריר. הוא התפתח מהבחינה הפיזית וזה טוב מאוד".

 

ואלוורדה ערך את הופעת הבכורה בבוגרים של פניארול ב-2015/16 ואחרי שהופיע בשורותיה ב-24 משחקים החל לשחק בריאל מדריד ב'. כבר אז שיבח אותו סנטיאגו סולארי שאימן אותו וטען שמדובר בפוטנציאל גדול. ביוני 2017 הושאל לדפורטיבו לה קורוניה והופיע ב-24 משחקים בעונת הירידה שלה לליגה השנייה. כשחזר מההשאלה הרשים את המאמן דאז ג'ולן לופטגי, אבל מיעט לשחק.

 

פדריקו ואלוורדה (צילום: AFP)
זידאן נהנה ממנו. ואלוורדה(צילום: AFP)

 

העצה של פרס לזידאן השתלמה

המאמן הנוכחי זינדין זידאן היה מודע היטב ליכולתו, אבל לא חשב לתת לו את ההזדמנות בקיץ האחרון. באותה תקופה עשה הצרפתי את כל המאמצים לרכוש את פול פוגבה, אבל הדבר לא עלה בידיו בשל דרישת השדים האדומים לתשלום של 200 מיליון אירו. בספטמבר האחרון, כשחלון ההעברות עמד להיסגר ופלורנטינו פרס הבין שהמהלך לא ייצא אל הפועל, הוא נפגש עם זידאן ואמר לו "למה שלא תיתן הזדמנות לפדריקו ואלוורדה".

 

זידאן החליט להיענות להצעה של פרס במקום לרכוש את דוני ואן דה ביק מאיאקס או להחזיר מהשאלה את דני סבאיוס מארסנל והמהלך השתלם לו. ואלוורדה השתלב בהרכב, הוכיח את עצמו ולאחרונה כבש את שערו הראשון ב"לה ליגה" בניצחון 0:4 על אייבאר. בכך הפך לאורוגוואי הראשון שכובש במדי ריאל מדריד אחרי 60 שנה.

 

פדריקו ואלוורדה (צילום: EPA)
האורוגוואי הראשון שכבש במדי ריאל אחרי 60 שנה(צילום: EPA)

 

ואלוורדה הצטיין בעיקר ב-0:6 על גלאטסראיי בליגת האלופות, ניצחון שהיה קריטי עבור ריאל במשחק בו מעידה הייתה מחסלת את סיכוייה במפעל. בעיתון "אס" בו ציינו שהוא היה השחקן היחיד שמסר לכל חבריו לקבוצה (דייק ב-64 מתוך 70 מסירות, 91 אחוז), נכתבה הכותרת "השותף הטוב ביותר".

 

בספרד גילו שחקן אלגנטי, שלא רק מוליך היטב כדור ומציג כישרון טכני משובח, אלא גם רעב, משקיע המון אנרגיה וכוח ומכסה שטחים נרחבים. כיום אף אחד לא מדבר על נחיתות פיזית כשמזכירים אותו, אלא על בחור תחרותי וצנוע שכל הזמן רוצה ללמוד. הוא קיבל מחמאות ותשואות ביציע אחרי שהוסיף מגוון למשחק של ריאל מדריד ואיפשר לזידאן לתת אוויר לקאסמירו ולהחליף את הברזילאי בעת הצורך. "זה בדיוק מה שהיינו צריכים", נכתב בבלוג של אוהדי הקבוצה.  

 

זינדין זידאן (צילום: AP)
זידאן רצה לשלם מאות מיליונים ובסו, מצא חיזוק בבית(צילום: AP)

 

זידאן אמר אחרי הניצחון בטורקיה: "אנחנו יודעים שיש לפדה איכות ושצריך לתת לו לשחק. הוא עושה עבודה טובה כשהוא על המגרש, משחק מרחבה לרחבה ומצא חן בעיני שהוא עשה עבודה הגנתית כאשר הוצאנו את קאסמירו, כי בדרך כלל הוא משחק בעמדה קדמית יותר".

 

העריץ את קרוס ומודריץ'

עבור ואלוורדה מדובר בתקופה אדירה בה הוא נהנה לשתף פעולה עם שחקנים כמו טוני קרוס ולוקה מודריץ', אותם העריץ לפני כמה שנים כשהיה עדיין נער. קרוס, שקיבל ממנו 11 מסירות מול גלאטסראיי, אמר: "פדה שחקן יוצא מהכלל שנותן את הכל באימונים. בחור נהדר שנלחם בשביל כולם בהגנה. וחוץ מזה, הוא גם טוב מאוד עם הכדור. זה ממש לא קל לבוא אלינו בגיל צעיר ולשחק כך. עכשיו אני מעריץ שלו". 

 

טוני קרוס ריאל מדריד (צילום: רויטרס)
"עכשיו אני מעריץ של ואלוורדה". טוני קרוס(צילום: רויטרס)

 

ואלוורדה הסביר: "כשהמאמן ושחקנים כמו טוני, לוקה, איסקו וקאסמירו נותנים לך ביטחון אתה צריך להראות את זה. עכשיו אני מרגיש כמו השחקן שבשבילו הביאו אותי לריאל".

 

וכשנשאל אם הוא מסוגל לתרום למועדון כפי שציפה זידאן שפול פוגבה יעשה השיב האורוגוואי: "פוגבה הוא פוגבה וברור שהוא כוכב עולמי. תמיד הוא מראה את זה ובגלל זה הוא זכה במונדיאל, אבל אני פדריקו ואלוורדה ונלחם כדי להשתפר כשחקן ואדם, אז אני משתדל לא להתייחס לזה אלא רק לעשות את העבודה שלי".

 

ארסן ונגר (צילום: AFP)
פיספס את ואלוורדה. ארסן ונגר(צילום: AFP)

 

היום ישחק ואלוורדה בבלומפילד מול ארגנטינה (21:15) אחרי שביום שישי האחרון פתח בהרכב בניצחון 1:2 בהונגריה. הוא שיחק בנבחרות הצעירות של אורוגוואי וב-2017 הצטיין כשהיא הגיעה

למקום הרביעי במונדיאל עד גיל 20 שנערך בדרום קוריאה.

 

באותו טורניר הוא היה מעורב ברגע של מחלוקת כאשר חגג שער שכבש ברבע הגמר מול פורטוגל (2:2, אורוגוואי ניצחה בפנדלים) בתנועה שהמקומיים החשיבו כגזענית. הוא מתח את עיניו עם אצבעות וסימן עיניים מלוכסנות.

 

לאחר שעורר גל של תגובות נזעמות ברשתות החברתיות התנצל והסביר שאותה תנועה הייתה מכוונת לסוכנו אדגרדו "אל צ'ינו" (הסיני) לסלביה: "זו הייתה חגיגה פרטית בין חברים". בספטמבר 2017 ערך הופעת בכורה בנבחרת הבוגרת במשחק מול פרגוואי ולאחר שכבש את שער הבכורה במדים הלאומים קיעקע סוכנו על רגלו את דמותו מבצע את החגיגה השנויה במחלוקת.

 

העובדה שואלוורדה נחשב לבחור שקט ונחבא אל הכלים קיבלה ביטוי לאחר שהוא כבש את שערו הראשון בריאל מול אייבאר. הוא חגג במציצת אצבע לנוכח הלידה הקרובה של בנו ובמועדון הופתעו, מאחר שאיש לא ידע שחברתו בהריון, למרות שהיא כבר בחודש השישי.

 

אותה בת זוג היא נינה בונינו, עיתונאית ספורט ארגנטינאית הפעילה מאוד ברשתות החברתיות וגם אוהדת ריבר פלייט ומעריצה של דייגו מראדונה. עכשיו מעניין יהיה לראות את מי תעודד בונינו במשחק בבלומפילד, את הנבחרת שלה או את החבר שלה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים