טעות בספירה? רשויות המדינה בצ'ילה הודיעו הבוקר כי בניגוד לפרסומים קודמים, שדיברו על למעלה מ-800 הרוגים ברעש האדמה, מספר המתים ברעידה עומד למעשה על 279 אנשים "בלבד".

המקור לטעות, כך לפי שר הפנים של צ'ילה פטריסיו רוזנדה, הוא הכללת הנעדרים ברעידה במניין ההרוגים - למרות שחלקם אותרו מאז כשהם בין החיים. ככל הנראה, לא בוצעה בקרה קפדנית של הספירה בגלל הכאוס הגדול ששרר באזור הרעידה.

כדי להפחית את הבלבול, קרא רוזנדה בקול את שמותיהם של 279 ההרוגים שזוהו באופן ודאי על ידי גורמי הרפואה ורשויות החירום עד לאתמול בערב. הוא אמר שמעתה יעודכן מספר ההרוגים באופן מסודר ואחראי. עם זאת, גם המספר הנוכחי צפוי לגדול מאחר שיש עוד הרוגים נוספים שטרם זוהו ולכן לא נכללים במניין.

"מספר ההרוגים משתנה באופן תדיר", הסביר רוזנדה. "זה יכול לקחת חודשים עד שנסיים להרכיב את הרשימה בגלל שאחת הבעיות ממנה אנחנו סובלים כתוצאה מהאסון היא חוסר ודאות". נשיאת צ'ילה מישל בשלט הכריזה על שלושה ימי אבל בעקבות האסון שיתחילו ביום ראשון הקרוב.

הלילה הורגשה בצ'ילה רעידת אדמה נוספת בעוצמה של 6.3 דרגות בסולם ריכטר. מוקד הרעש היה כאלפיים קילומטרים מצפון למוקד הרעש שהתרחש בסוף השבוע שעבר. לא דווח על נפגעים או על נזק ברעש המשנה.

צ'ילה הייתה היחידה שלא הזהירה מפני צונאמי

מאז האסון נמצאים היישובים והכפרים מסביב לעיר הבירה סנטיאגו ולעיר קונספסיון תחת עוצר, על מנת להשלים את מלאכת פינוי ההריסות והחילוץ. אלפי חיילים מוצבים בערים השונות שנפגעו, ומנסים לחלק את הסיוע הממשלתי ולמנוע מהומות.

ככל שחולפים הימים מאז רעש האדמה, עולים לרשת עוד ועוד קטעי וידאו המתעדים את האסון. השבוע התפרסמו תמונות חדשות של הרגעים שלאחר רעידת האדמה, בהן נראית עיירת חוף בשם דיץ', במרכז צ'ילה, נשטפת כליל על ידי גל הצונאמי שנוצר בעקבות רעידת האדמה.

עוד התברר השבוע כי צ'ילה הייתה המדינה היחידה מבין 53 המדינות לחופי האוקיינוס השקט שלא הוציאה אזהרת צונאמי רשמית בשעות שלאחר רעידת האדמה, זאת כתוצאה מהכאוס המוחלט ששרר במדינה. זו הסיבה המרכזית לכך שתושבי החוף לא דאגו להתפנות מבתיהם למקומות יותר גבוהים. התוצאה: מאות הרוגים סמוך לחוף.

"הסיוע של הממשל מגיע באיחור רב, והחיילים לא מצליחים לשלוט במצב", אמרה קרוליין קונטררס, אחת המורות המתגוררת בבירה סנטיאגו. "בשכונה שלי אנשים החליטו להקים מליציות עצמאיות מפני שהאנשים כאן מבצעים מעשי שוד".

האסון בצ'ילה - סיקור מיוחד:

תיעוד: עיירת החוף נשטפה מול המצלמות

רעידת אדמה בעוצמה 8.8 בסולם ריכטר בצ'ילה

עדויות מרעידת האדמה: "המלון רעד והכל התחיל ליפול"

מצלמות האבטחה תיעדו את הרגע בו רעדה האדמה בצ'ילה