"שגריר ארה"ב באיחוד האירופי לחץ על אוקראינה לחקור את ביידן"

בכיר במועצה לביטחון לאומי העיד בפני הקונגרס במסגרת הליך ההדחה של טראמפ, כי שמע את הדיפלומט הבכיר מתנה פתיחה בחקירה נגד סגן הנשיא לשעבר ובנו, תמורת פגישה עם נשיא ארה"ב בחדר הסגלגל

זמן צפייה: 00:16

בכיר במועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן אמר בעדותו בקונגרס כי הוא שמע ששגריר ארה"ב באיחוד האירופי לחץ על בכירים אוקראינים לחקור את ג'ו ביידן ובנו – כך לפי תמלול שפרסמו אמש (שישי) חברי המפלגה הדמוקרטית המובילים את החקירה, שבוחנת האם יש להדיח את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בשל פרשת אוקראינה-גייט.

אלכסנדר וינדמן, קולונל בצבא האמריקני ומומחה לאוקראינה במועצה לביטחון לאומי, אמר שהשגריר גורדון סונדלנד הבהיר בפגישה שנערכה ב-10 ביולי בבית הלבן כי כדי נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי יקבל אישור להגיע לפגישה עם טראמפ בחדר הסגלגל, יש לפתוח את חקירת ביידן ובנו בקשר לחברת הגז האוקראינית.

אלכסנדר וידנדמן, קצין אמריקני ובכיר במועצה לביטחון לאומי | צילום: רויטרס

"הוא ביקש משהו, הוא קרא לפתוח בחקירה נגד הביידנים ובוריסמה", אמר וינדמן בעדותו. "זה הרגיש ישיר, לא הייתה עמימות". שבועיים לאחר מכן, ב-25 ביולי, נערכה שיחת הטלפון בין זלנסקי לטראמפ, שהביאה לפתיחת החקירה.

וינדמן אמר כי לדעתו הקשר בין ארה"ב לאוקראינה נפגע בעקבות פעולות הממשל האמריקני. "זה חותר תחת הניסיונות לסייע לאוקראינה, וגורם להם לתהות בנוגע לנכונותנו לתמוך בהם", הסביר.

עדותו של וינדמן אומתה על ידי פיונה היל, מי שהייתה ממונה על ענייני אירופה ורוסיה במועצה לביטחון לאומי בתקופה המדוברת. היל העידה ששמעה את השגריר סונדלנד העלה את נושא חברת הגז בפגישה.

שגריר ארה''ב לאיחוד האירופי, גורדון סונדלנד | צילום: רויטרס

בתוך כך, עורך דינו של היועץ המפוטר לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, שלח נציג לחברי בית הנבחרים שעוסקים בחקירה, שאמר שבולטון ידע על "פגישות רלוונטיות ושיחות רבות" הקשורות לפעולות טראמפ בנוגע לאוקראינה.

עדותו של הקצין הבכיר מצטרפת לשורה של עדויות בועדה המנהלת את הליך ההדחה. לפני כשבועיים, שגריר ארצות הברית באוקראינה לשעבר, ביל טיילור, העיד בפני הקונגרס האמריקני כי טראמפ השהה את הסיוע הכלכלי לאוקראינה בטרם שיחתו עם הנשיא זלנסקי. זאת, במטרה להפעיל עליו לחצים להצהיר כי יחקור את חברת הגז הטבעי בוריסימה, בה עבד האנטר ביידן, בנו של סגן הנשיא לשעבר ויריבו של טראמפ - כך דיווח אתר אקסיוס.

עדותו של טיילור, שהתבססה על שיחותיו עם השגריר לאיחוד האירופי, גורדון סונדלנד, ששמו נקשר בפרשה, למעשה מותחת קו ישיר בין הסיוע הכלכלי שאושר על ידי הקונגרס – לבין בקשתו של טראמפ לחקור את החברה בה היה מעורב ביידן. "אמרתי לסונדלנד שזה 'משוגע'", נכתב בתצהיר שכתב, והיה לידי אקסיוס. "האמנתי בזה אז ואני מאמין בזה היום".

יועציה של מרקל ניק טימותי ופיונה היל
יועציה של מרקל ניק טימותי ופיונה היל | צילום: רויטרס

לפני כחודש, מארי יובנוביץ', שגרירת ארה"ב באוקראינה לשעבר, העידה בפני הקונגרס כי עזיבתה את תפקידה בחודש מאי קשורה ישירות ללחץ שהפעיל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על משרד החוץ האמריקני – כך דיווח ה"וושינגטון פוסט".

לפי הדיווח, יובנוביץ' אמרה לחברי בית הנבחרים במסגרת הליך ההדחה של טראמפ, כי עורך דינו של הנשיא, רודי ג'וליאני, וכמה בכירים אוקראינים לשעבר, ראו בה איום לאינטרסים הפוליטיים והכלכליים שלהם.

פגישתם של נשיא ארה''ב טראמפ ונשיא אוקראינה זלנסקי בניו יורק
פגישתם של נשיא ארה''ב טראמפ ונשיא אוקראינה זלנסקי בניו יורק | צילום: רויטרס

בעדותה אמרה השגרירה לשעבר כי באביב האחרון הכריחו אותה "לעלות על המטוס הבא" ולעזוב את קייב. לטענתה, האדם השני בחשיבותו במשרד החוץ אמר לה שלמרות שלא עשתה דבר רע, הנשיא איבד אמון בה וכי ישנו לחץ משמעותי להעבירה מהתפקיד מאז קיץ 2018.

ב"וושינגטון פוסט" דווח כי לפי עדותה, יובנוביץ' ספגה במשך חודשים ביקורת מג'וליאני, שהאשים אותה בכך שמתחה ביקורת על הנשיא בחדרים סגורים ובכך שניסתה להגן על האינטרסים של סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן ועל בנו, שכזכור עבד בדירקטוריון של חברת אנרגיה מקומית.

מארי יובנוביץ', שגרירת ארה''ב באוקראינה לשעבר, לאחר שהעידה בפני הקונגרס | צילום: רויטרס

יובנוביץ' דחתה את הטענות על הסף, ואמרה שהיא "מביעה ספק" בכך שהממונים עליה החליטו להדיחה בשל "טענות שקריות ובלתי מבוססות של אנשים עם מניעים מפוקפקים". השגרירה לשעבר התייחס באופן ישיר למקורביו של ג'וליאני, שלטענתה ייתכן שאוימו כלכלית מפעילותה נגד שחיתות באוקראינה.