לאחר מינוי בנט: תרחיש ממשלת האחדות נראה כמדע בדיוני • פרשנות

החלטת נתניהו להעניק ליו"ר הימין החדש את תיק הביטחון מהווה צעד נוסף לקראת בחירות שלישיות, אבל את המילה האחרונה בעניין יגיד ליברמן. הוא טרם התייחס למינוי - וקשה לצפות את צעדיו

זמן צפייה: 02:28

החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו למנות את יו"ר הימין החדש נפתלי בנט לשר הביטחון היא ככל הנראה צעד נוסף לקראת בחירות שלישיות.

עם זאת, את המילה האחרונה בעניין יגיד יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן - שטרם התייחס להתפתחויות. מדובר בדמות פוליטית בלתי צפויה וקשה לנבא כיצד יפעל, אך נראה כי הוא יחכה לרגע האחרון על מנת להכריע.

האפשרויות העומדת כעת על הפרק הן שליברמן יסכים לשתף פעולה עם אפשרות של ממשלה צרה של מרכז-שמאל, או שיחבור לנתניהו ברגע האחרון. אם אף אחת מהאופציות הללו לא תקרום עור וגידים - קרוב לוודאי שנגיע לבחירות.

עוד בחדשות 13:

רה"מ החליט: בנט ימונה לשר הביטחון, הליכוד והימין החדש יתאחדו

נתניהו שוחח עם דרעי ונתן לו אישור לקדם יוזמת הבחירה הישירה

אחת מהצעות כחול לבן לבנט ושקד: תמיכה בסיפוח בקעת הירדן

נתניהו, ליברמן ובנט
נתניהו, ליברמן ובנט | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום (שישי) קיבל בנט את הצעתו של נתניהו להתמנות לשר הביטחון, בכפוף לאישור הממשלה. בנט הסכים כי במידה שתוקם ממשלה חדשה, כגון ממשלת אחדות רחבה או ממשלה צרה, ימונה אדם אחר לתפקיד שר הביטחון. עוד סיכמו השניים כי מפלגות הליכוד והימין החדש יקימו באופן מיידי סיעה משותפת בכנסת ה-22, והודיעו כי הם מתחייבים לפעול ביחד כסיעה משותפת לאורך כהונת הכנסת הנוכחית.

מינוי של בנט לתפקיד מגיע לאחר שבשבוע האחרון פעלו בכחול לבן להקים ממשלה בהשתתפות העבודה, ישראל ביתנו והימין החדש, בתמיכת המחנה הדמוקרטי והרשימה המשותפת מבחוץ. נתניהו זיהה את המגעים המתקדמים - ומיהר לסגור עם בנט כדי לסכל את המהלך.

מכחול לבן נמסר בתגובה: "במקום לקדם את הממשלה שהעם בחר ורוצה - נתניהו ממשיך לבצר את בלוק החסינות ולהתבצר בו. מינוי 'חניך תורן' לתפקיד שר הביטחון הוא מעשה לא ראוי למערכת הכי רגישה במדינה ולמדינת ישראל. אבל כרגיל אצל נתניהו המינוי הציני של בנט נעשה מתוך אינטרס פוליטי צר ואישי ולא מתוך הסתכלות על טובת מערכת הביטחון ומדינת ישראל. למדינה מגיע ראש ממשלה ששם את ישראל לפני הכול".

נתניהו ובנט בכנסת
נתניהו ובנט בכנסת | צילום: רויטרס

יו"ר הימין החדש איילת שקד התייחסה להחלטה בחשבון הטוויטר שלה: "בהחלטה משותפת סיכמנו שבנט ימונה לשר ביטחון עד שתוקם הממשלה. אני משוכנעת שזה נכון לטובת מדינת ישראל".