יום שלישי, 16.04.2024 שעה 14:43
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6622-5829מכבי ת"א1
5921-5829מכבי חיפה2
5521-4829הפועל ב"ש3
5036-4229הפועל חיפה4
4029-3029מכבי בני ריינה5
3635-2829בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3733-3228הפועל ירושלים1
3239-2328הפועל חדרה2
3051-3128מכבי פ"ת3
2944-2928מכבי נתניה4
2835-3728בית"ר ירושלים5
2740-3028הפועל ת"א6
2642-2128מ.ס אשדוד7
2141-2228הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • שבת, 20/04, 17:00
  • הפועל חיפה
  • בני סכנין
  • שבת, 20/04, 18:00
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 20/04, 20:00
  • הפועל ב"ש
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 27/04, 17:30
  • הפועל חדרה
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 27/04, 18:00
  • מכבי נתניה
  • הפועל ת"א
  • שבת, 27/04, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 27/04, 20:00
  • הפועל פ"ת

בהשקעת ענק: יוקם מוזיאון לספורט היהודי

פריטים היסטוריים, אופנוע שהציל יהודים והגלשן של גל פרידמן: תנועת מכבי עומדת מאחורי הפרויקט, שייבנה בהשקעה של כ-2 מיליון דולר. כך הוא ייראה

|
מוזיאון הספורט היהודי. הדמייה (יח
מוזיאון הספורט היהודי. הדמייה (יח"צ)

קשה לדמיין תרבות ספורט אמיתית בלי מקום שיביא את סיפורי העבר שלה - את ההתחלה, הקשיים, הזכרונות והאנשים שעמדו שם והביאו את מדינת ישראל ואת העם היהודי לרגעי שיא. בקרוב יוקם בכפר המכביה אחד מהמוזיאונים החשובים והגדולים ביותר בתולדות הספורט הישראלי, בהשקעה חסרת תקדים, שם יסופר סיפורו של הספורט היהודי על כל רבדיו. זה יהיה מוזיאון טכנולוגי, רחב, נגיש ויוצא דופן שכמוהו טרם נראה בישראל. כעת ONE מספק הצצה בלעדית ליוזמה הענקית שקורמת עור וגידים.

בשנות ה-70 הוקם מוזיאון מכבי בכפר המכביה שברמת גן, על השטח שנמצא בבעלות תנועת מכבי העולמית מאז שנות ה-60 של המאה הקודמת. המטרה שלו הייתה לספר את סיפור המכביה למשלחות שהגיעו להתארח במקום. השנים חלפו, והמוזיאון שהוצב בבניין הישן ששימש בתור הבית של תנועת מכבי העולמית, נזנח עם השנים. הוא ממוקם בחלל קטן והכניסה אליו לא הייתה מזמינה במיוחד.

לפני כשלוש שנים הוחלט בתנועת מכבי לשפץ את הבניין המתפורר, לטובת הקמת המטה החדש של התנועה. בנוסף למשרדים חדשים שיהיו בו, בתנועת מכבי העולמית תיכננו גם לשדרג את המוזיאון הקיים - ולהקים במקומו מוזיאון יחיד מסוגו בעולם לספורט היהודי. אומנם בישראל קיימים כמה וכמה מוזיאונים שעוסקים בספורט ישראלי, אבל המשימה של אנשי מכבי הייתה לאגד כל פריט מידע שנוגע לספורט היהודי מכל קצוות  תבל. צוותים רבים התגייסו למשימה והחלו באיסוף חומרים ובקרוב הכל יוצג תחת קורת גג אחת.

הכניסה למוזיאון, שנבנה בימים אלה בבית מכבי החדש (יח"צ)הכניסה למוזיאון, שנבנה בימים אלה בבית מכבי החדש (יח"צ)

בניגוד לעבר, המוזיאון שייבנה בכפר המכביה לא יעסוק רק בעברה של תנועת מכבי, אלא גם בסיפוריהם האישיים של הספורטאים היהודיים הגדולים ביותר בעולם - במיוחד בקרב אלה שהשפיעו על התרבות הספורטיבית של העם היהודי. "אין לנו מה להתבייש בעובדה שאנחנו ארגון ספורט יהודי עולמי, ולאחרונה החלטנו שאנחנו רוצים להתייחס לכל הספורטאים היהודים מרחבי העולם ולא רק לאלה שהופיעו במשחקי המכביה", אמר יורם אייל, יו"ר מכבי ישראל, שניהל את כפר המכביה במשך 35 השנים האחרונות ולאחר שיצא לפנסיה לקח על עצמו את פרויקט הקמת המוזיאון.

טכנולוגי ומתקדם. המוזיאון לספורט היהודי כפי שעוצב אדריכלית (יח"צ)טכנולוגי ומתקדם. המוזיאון לספורט היהודי כפי שעוצב אדריכלית (יח"צ)

"המטרה שלנו היא למתג את כל כפר המכביה כבסיס ההיסטוריה של הספורט היהודי לדורותיו", הוסיף אייל. "השיפוץ הקרוב הוביל אותנו בסופו של דבר לפיתוח של כל הסביבה, כך שמלבד המוזיאון נסלול ברחבי כפר המכביה גם את 'שבילי האלופים'. מדובר בפרויקט שצץ לנו תוך כדי העבודה על המוזיאון. הרצון שלנו הוא שמהכניסה לכפר ועד למבנה האחרון, בכל כמה מטרים יהיה משהו שקשור בספורט היהודי, עם פסלים, פריטים וסימבולים של אלופי הספורט היהודי בכל הדורות, שידברו אל המבקרים בסאונד ויכניסו את כל באי הכפר לתוך נבכי ההיסטוריה".

יורם אייל. האיש שעומד מאחורי הקמת המוזיאון (יח"צ)יורם אייל. האיש שעומד מאחורי הקמת המוזיאון (יח"צ)

מלבד פיתוח השבילים המיוחדים, בלב הפרויקט יוקם כאמור מוזיאון גדול, שיהיה חלק מבניין בן ארבע קומות. הקומה הראשונה תהיה קומת הכניסה עם מבואה מרשימה וגבוהה, בקומה השנייה יהיו משרדי מכבי עולמי ומכבי ישראל והקומה השלישית תחולק כך שחצי ממנה יכיל את משרדי המכביה ובחצי הנוסף יעמוד ארכיון הספורט היהודי עם עמדות מחשב שדרכן יוכלו המבקרים לשוטט בהיסטוריה ולהיחשף לפיסות מידע היסטוריות ומיוחדות בצורה מעמיקה. המוזיאון עצמו יהיה בקומה הרביעית והאחרונה בבניין, והוקדשו לו כ-900 מ"ר. ללא ספק הקומה הזו תהיה העניין המרכזי במבנה.

המוזיאון נבנה בהשקעה חסרת תקדים והוא יהיה אינטראקטיבי וטכנולוגי. בכניסה למוזיאון יוצב קיר ענק שיכיל את כל המועדונים היהודיים שהיו ועדיין קיימים בעולם, והם יהיו פרוסים על גבי מפה אלקטרונית אדירה, כך שכל לחיצה על אחד מהסמלים של המועדונים הללו תספר את הסיפור שעומד מאחוריהם. מדובר בעבודת מיפוי מיוחדת שלא נעשתה מעולם.

המועדונים היהודים על מפת העולם בכניסה למוזיאון (יח"צ)המועדונים היהודים על מפת העולם בכניסה למוזיאון (יח"צ)

לפי המתכננים שלו, הקונספט של המוזיאון יהיה של תנועה, כך שההליכה בתוך המוזיאון תהיה זורמת ובצורה מעגלית, והמבקרים יחלפו על פני השנים והתקופות הבולטות לאורך ההיסטוריה של הספורט היהודי - החל מהקמת הקהילות הספורטיביות בתחילת המאה הקודמת, דרך הספורט היהודי בשואה, אירועי המכביה השונים וכמובן התייחסות נרחבת לרגעי השיא של הספורטאים היהודים הגדולים. במוזיאון תהיה התייחסות לכל יהודי באשר הוא שעסק בספורט, כאשר בין היתר יוצגו במוזיאון הישגיהם של מארק ספיץ וקרי סטרוג, כמו גם של יעל ארד, אורן סמדג'ה ואורי ששון.

המוזיאון כפי שצפוי להיות מבפנים (יח"צ)המוזיאון כפי שצפוי להיות מבפנים (יח"צ)

בסיום הסיור הזה, המבקרים ייכנסו לחלל מיוחד שיוצב במרכזו של המוזיאון. מדובר בחלל דמוי ארנה עם יציעים, שבו המבקרים יוכלו להרגיש כאילו הם נמצאים בטקס הפתיחה של המכביה. התחושה תהיה כמו של ישיבה ביציע בזמן שהמשלחות השונות חולפות באצטדיון. הרעיון הזה, אגב, נלקח ממוזיאון פיפ"א בציריך, כאשר גם שם קיים במרכז שלו חלל גדול שמדמה ישיבה באצטדיון כדורגל רועש.

הארנה שתהיה במרכז הסיור (יח"צ)הארנה שתהיה במרכז הסיור (יח"צ)

המוזיאון יהיה מודרני ומשוכלל מאוד, אבל יכיל גם הרבה עדויות ופריטים היסטוריים עתיקים. לדוגמה, ניתן יהיה להקשיב לסיפור של אירועי המכביה ב-1935, בזכותם ניצלו כ-300 יהודים מאימת הנאצים באירופה מעצם עלייתם לארץ ישראל לרגל השתתפותם במשחקים, כאשר בסמוך יוצב האופנוע המקורי שבאמצעותו ב-1933 אנשי תנועת מכבי הפיצו את הבשורה על משחקי המכביה, ממדינה למדינה בכל רחבי אירופה, הרבה לפני עידן האינטרנט. האופנוע הזה, שבדיעבד הציל כל כך הרבה יהודים בתקופת השואה, נרכש ב-80 אלף יורו ושופץ.

האופנוע שהציל את הספורטאים היהודים מהנאצים והגיע לארץ (אסי ממן)האופנוע שהציל את הספורטאים היהודים מהנאצים והגיע לארץ (אסי ממן)

כמו כן, בכפר יוצב גם הגלשן איתו זכה גל פרידמן במדליית הזהב האולימפית היחידה בהיסטוריה של ישראל באולימפיאדת אתונה 2004, אחרי שנרכש ממנו באופן אישי ושופץ. בינתיים הוא נמצא בכניסה למלון כפר המכביה, כאשר בקרוב יוצבו מאחורי הגלשן מסכים אלקטרוניים שמדמים תנועת גלים ויהיה גם רמקול עם סאונד שיגולל את סיפור זכייתו של פרידמן.

הגלשן של גל פרידמן בכפר המכביה (אסי ממן)הגלשן של גל פרידמן בכפר המכביה (אסי ממן)

לצד זאת, במרכז המוזיאון יהיה אזור זיכרון מיוחד שיוקדש בעיקר לזכרם של י"א חללי מינכן וספורטאים נוספים שהלכו לעולמם. בנוסף, מטעם תנועת מכבי יצא קול קורא לכל הקהילות היהודיות בעולם כדי לגייסן להביא חפצים משמעותיים של ספורטאים שהלכו לעולמם, על מנת להציגם במוזיאון.

בעקבות זאת, אגב, הגיעו אנשי מכבי עד לחנות עתיקה ברומא, שם מצאו את ג'ובאני די ורולי, כדורגלן עבר ששיחק במדי לאציו בשנות ה-50 שלאחר מלחמת העולם השנייה. די ורולי התחתן עם יהודיה וכאשר שמע הערה אנטישמית מצידו של שחקן איטלקי יריב באחד מהמשחקים בהם שיחק, הוא הכה אותו במגרש לעיני כולם, ודרך על גופו עד שזה הבטיח להפסיק לעשות זאת. זה היה אירוע שסוקר בהרחבה באיטליה ונצרב בזכרונם של יהודי איטליה, כך שגם די ורולי יזכה להכרה. באותו מפגש בחנות ההיא ברומא, הכדורגלן העניק לטובת המוזיאון תמונה שבה הוא מצולם במהלך העימות עם השחקן היריב בעודו דורך עליו. כמה שבועות לאחר מכן, הוא הלך לעולמו וכעת בתנועה מנסים לגייס ממשפחתו גם את החולצה שלבש במדי לאציו.

ספורטאים גדולים, לצד פינת הזיכרון. המוזיאון על פי התכנון (יח"צ)ספורטאים גדולים, לצד פינת הזיכרון. המוזיאון על פי התכנון (יח"צ)

המוזיאון ברובו נבנה בזכות תרומות של יהודים חובבי ספורט מכל העולם, כמו ליאו דיוויד, יהודי שחי בלוס אנג'לס, אבל לחם במלחמת השחרור בארץ והפך לחובב מושבע של ספורט ישראלי. בית מכבי הישן פורק וכך גם המוזיאון הקודם, ועל בסיס היסודות שלהם יוקם הבניין החדש עם המוזיאון החדש. עלות כל הפרויקט נעה בין שבעה לשמונה מיליון דולר, בעוד שההשקעה במוזיאון עצמו תהיה בגובה של כשני מיליון דולר לפחות.

התוכניות של המוזיאון היהודי (אסי ממן)התוכניות של המוזיאון היהודי (אסי ממן)

מאחורי הפרויקט עומדים האדריכל סמי טיטו וחברת "בריז קריאייטיב" שעוסקת בתכנון והקמה של מוזיאונים ומרכזי מבקרים בכל העולם. הם הקימו את פרויקט החיזיון האורקולי במצדה, מוזיאון הילדים בחולון, מוזיאון הכנסת והמרכז החינוכי של יד ושם, כאשר הפרויקט של הקמת מוזיאון הספורט היהודי הוא אחד מהגדולים ביותר. הבניין החדש כבר נמצא בשלבי בנייה מתקדמים - והמטרה היא כי המוזיאון ייפתח ב-2021, שנת המכביה הבאה.

אסור לפספס
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
נגןאיראן: השוער ספג מכות רק כי חיבק אוהדת
איראן: השוער ספג מכות בגלל שחיבק אוהדת
נגןמתאו מסי כובש חמישייה לזכותה של מיאמי
מתאו מסי כובש חמישייה לזכותה של מיאמי
נגןחכו לסוף: ג'ורדי אלבה עם דיוק אדיר מרחוק
חכו לסוף: ג'ורדי אלבה עם דיוק אדיר מרחוק
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */