איראן: הפלנו כלי טיס בלתי מאויש בדרום המדינה

על פי דיווחים מקומיים, מערכות ההגנה האווירית של משמרות המהפכה הפילו מל"ט מעל נמל מאשהר שבדרום המדינה. בכיר איראני טען כי כלי הטיס שייך למדינה זרה, וכי חלק משרידיו נמצאו

זמן צפייה: 01:41

המתיחות במפרץ: איראן טענה כי הפילה הבוקר (שישי) כלי טיס בלתי מאויש מעל נמל מאשהר שבדרום המדינה, סמוך למפרץ הפרסי. על פי דיווחים בכלי תקשורת איראניים, מערכות ההגנה האווירית של משמרות המהפכה הפילו את המל"ט. בכיר איראני טען שהמל"ט שייך למדינה זרה, וכי חלק משרידיו נמצאו. עוד דווח, כי תושבים באזור שמעו את קולות הירי.

מפיקוד המרכז של צבא ארצות הברית נמסר כי הדיווחים על כך שהמל"ט שהופל שייך לארה"ב - אינם נכונים. גם מהפנטגון נמסר כי לא ידוע להם על מל"ט שהופל.

הדיווח על התקרית הזאת מתווסף למתיחות ההולכת וגוברת גם כך במפרץ, בפרט לאחר הפרסום אתמול על טענות איראן על פגיעה בשלושה כלי שיט במפרץ, וכן על רקע חידוש הפעילות הגרעינית בכור בפורדו, במסגרת ההפרות האיראניות המכוונות של הסכם הגרעין. זו אינה הפעם הראשונה שבה טוענים האיראנים כי הפילו מל"ט. בחודש יוני האחרון יירטו מערכות ההגנה של איראן מל"ט אמריקני, אירוע שאיים להביא להסלמה משמעותית באזור.

שלשום פרסמה איראן אזהרה לארגון הספנות הבין-לאומי לפיה השיט במסלולים מסחריים בים האדום הוא לא בטוח, וטענה שמלבד למכלית שהותקפה בחודש שעבר, שתי מכליות נוספות שלה הותקפו סמוך לסעודיה בחצי שנה האחרונה.איראן לא הטילה אשמה במכתב ששיגרה לארגון, אך ציינה כי במדינה "מאמינים שזו מתקפה שאורגנה על ידי מדינה אחת או יותר, כיוון ששתי מכליות שנשאו דגל איראני הותקפו באופן דומה באותו אזור ונזק דומה נגרם להן"."דאגה מרכזית היא שהדפוס של המתקפות האלה בתוך זמן קצר במיקומים דומים מיצב את הים האדום כמסלול לא בטוח עבור ספינות במסלול שלהן", נכתב.

פיצוץ במכלית האיראנית
פיצוץ במכלית האיראנית במפרץ | צילום: חדשות 13

אתמול התייחס שר החוץ האמריקני מייק פומפאו לחידוש הפעילות בפורדו, ואמר כי "יש חשש שאיראן מכינה אפשרות לפריצה מהירה לכיוון פצצה גרעינית - יש להגביר את הלחץ". עוד הוסיף כי  "על העולם להתמודד עם ההסלמה הגרעינית של איראן, ולהבין כי היא משקפת את כוונת המשטר האיראני לאורך כל הדרך - לסחוט את הקהילה הבין-לאומית לקבל את האלימות והטרור שהיא מפיצה. זאת, תוך הפרת הריבונות של שכנותיה".

במקביל, רשת בלומברג פרסמה כי מפקח בכיר בסבא"א, מאסימו אפארו, אמר בדיון סגור של הוועדה לאנרגיה אטומית שאיראן מתחמקת משאלות על שרידי האורניום שנמצאו במחסן בטהראן שחשף ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו באו"ם. על ממצאי הפקחים דווח לראשונה בחדשות 13.

השליח האמריקני לפקחי האו"ם אמר כי "הגיע הזמן שאיראן תתייחס לשאלות של סבא"א על שרידי אורניום שנמצאו במחסן", ושר החוץ האמריקני מייק פומפאו התייחס ואמר כי "פעולותיה של איראן דורשות שכל המדינות יתנגדו לסחיטה הזו וייקחו חלק בהגברת הלחץ על טהראן".