פורדו? דווקא ממצאי המחסן בטהראן עלולים להביא להסלמה • פרשנות

בארה"ב מחמירים את הטון לאחר תחילת הליך העשרת האורניום בצנטריפוגות המתקדמות, וגם באירופה גוברת הפסימיות. אלא שהאירוע המשמעותי לא היה בפורדו אלא דווקא ממצאים שעלו בדיון במטה סבא"א

זמן צפייה: 02:20

האיום האיראני: אתמול (חמישי) אמר שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפיאו, כי "איראן נערכת לפריצת דרך גרעינית". זאת, על רקע הודעת טהראן על הזרמת גז להעשרת אורניום לצנטריפוגות בכור בפורדו, ההפרה הרביעית והבוטה ביותר של הסכם הגרעין, כחלק ממהלך איראני כולל ללחוץ על מעצמות אירופה במטרה להשיג תנאים כלכליים טובים יותר.

אלא שלמרות ההצהרה האמריקנית, לאיראנים אין אפשרות להגיע לפצצה כבר מחר בבוקר אם ירצו. איראן רחוקה בערך שנה מלהשיג כמות אורניום מועשר מספקת כדי לייצר פצצה גרעינית אחת. עם זאת ההצהרה של שר החוץ האמריקני בהחלט יכולה לשקף את המצב המתוח.

"זה נראה כמו סופו של הסכם הגרעין", המשפט הזה נאמר לא מעט פעמים בצמתים שבהן נראה היה שאכן זה סופו של ההסכם שנחתם ב-2015, בפרט מול שורת ההפרות האיראניות; והוא נאמר גם כעת. אתמול נשאל על כך נשיא צרפת עמנואל מקרון, המתווך הלא רשמי בין הצדדים בהסכם, והשיב כי "שתי המדינות המרכזיות שחתומות על ההסכם, ארה"ב ואיראן, נוטשות אותו, ורק האירופים נשארו".

מייק פומפיאו נואם בשוויץ
התקדמות לפצצה. שר החוץ האמריקני, מייק פומפיאו | צילום: רויטרס

ההתפתחויות האחרונות משפיעות גם על ישראל. אתמול נערך דיון חירום במטה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, סבא"א, בווינה, שמסתמן כאירוע המשמעותי ביותר בין שורת ההתפתחויות האחרונות ביחס להסכם הגרעין. במהלך הדיון אמר מנכ"ל הסוכנות לנציגי המדינות שפקחי האו"ם איתרו באתר הגרעין החשוד בטהראן, שבאיראן טענו כי הוא "מחסן לניקוי שטיחים", שאריות של אורניום.

זו אינה הפרה של הסכם הגרעין, אלא של האמנה להפצת נשק גרעיני, וזה נחשב לחמור הרבה יותר. עד עתה האיראנים לא הצליחו לתת תשובות טובות לשאלות הרבות שעולות ממציאת שאריות האורניום, שמציאתם נחשפה בחדשות 13. אם יש משהו שעלול להוביל להסלמה – הוא האירוע הזה.