בחירות ישירות בין נתניהו לגנץ לא יפתרו את הפלונטר • פרשנות

רבים במערכת הפוליטית התייחסו להצעה לשינוי שיטת הבחירות בישראל, אך נראה כי גם אם המהלך ייצא לפועל - הוא ייגמר באותו מבוי סתום, ויועיל בעיקר למפלגות הקטנות

זמן צפייה: 02:27

שיטת הבחירות הישירות שעלתה היום (שלישי) לכותרות לא תפתור את הפלונטר הפוליטי שבו אנו מצויים. אם נתניהו ייבחר - סביר שייווכח כי יש לו רק 55 תומכים, ואם גנץ ייבחר - סביר שיראה כי 55 לא הולכים איתו, ונחזור בדיוק לאותה הנקודה.

יתר כל כן, אם הבחירות האחרונות היו בגדר משאל עם על השאלה "כן או לא נתניהו" אין סיבה ללכת שוב למשאל עם כזה, ולא ברור מה האינטרס של נתניהו עצמו בכך. מדובר בצעד שיכול להועיל בעיקר למפלגות הקטנות.

עוד בחדשות 13:

ברקע יוזמת דרעי: מתי נערכו בחירות ישירות – ומדוע בוטלו?

שקד: נתמוך בבחירה ישירה בין רה"מ לגנץ; הליכוד: החוק לא מקודם

בנט קרא לנתניהו ולגנץ להקים ממשלת אחדות; רה"מ: "בני, שמעת?"

רה''מ נתניהו ובני גנץ
רה''מ נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום אמרה יו"ר הימין החדש איילת שקד כי מפלגתה תתמוך בהצעת חוק שתאפשר לקיים בחירות ישירות לראשות הממשלה בין יו"ר הליכוד בנימין נתניהו ליו"ר כחול לבן בני גנץ. את הדברים אמרה בוועידת ישראל ללכידות חברתית של הליגה נגד השמצה. יש לציין כי אם יעלה להצבעה, חוק זה זקוק לרוב בכנסת, מה שאומר שמפלגה שאינה חלק מבלוק הימין תצטרך לתמוך בו כדי שתעבור. בד בבד, הליכוד הודיע כי נתניהו אינו מקדם את החוק.

"יש עוד זמן, יש את תקופת המנדט של גנץ ואז עוד 21 יום, אבל אני חושבת שזה הפתרון", אמרה שקד. "היוזמה של דרעי לבחירה ישירה במצב הנוכחי היא נכונה, אני תומכת בה. אפשר לעשות הליך בזק של בחירות ישירות תוך חודש, באמצעות תיקון חקיקה רלוונטי". יו"ר הימין החדש הבהירה כי מדובר בעמדת מפלגתה, אך טענה כי "גם כמה אנשים מהליכוד אמרו לי שזה רעיון לא רע".

איילת שקד בוועידת ישראל ללכידות חברתית של הליגה נגד השמצה
איילת שקד בוועידת ישראל ללכידות חברתית של הליגה נגד השמצה | צילום: ועידת ישראל ללכידות חברתית של הליגה נגד השמצה

עוד אמרה שקד כי "אף אחד לא יודע אם תהיה ממשלה. אני חושבת שממשלת אחדות זה דבר טוב אבל אני לא חושבת שיש סיכויים גבוהים שהיא תוקם. אני חושבת שהדבר הנכון שיקרה זה ממשלת ימין עם ליברמן והחרדים. אין סיבה שאי אפשר לשבת יחד. כמובן שכל צד מבין שהוא צריך להתפשר".

לאחר דבריה, נמסר מטעם הליכוד כי "ראש הממשלה נתניהו לא מקדם את חוק הבחירה הישירה, אלא את הקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה - הממשלה היחידה שאפשר להקים ושמדינת ישראל זקוקה לה בעת הזאת".