ביטול האירוע של הרב פירר - הצלת היהדות • פרשנות

אם היה נערך מופע ההתרמה, קיום האירוע ללא שירת נשים היה עלול להוות תקדים - כל חרדי ימנע מנשים, בהכרח, לשיר באירוע שהוא מקיים. נורמה זו נמנעה בזכות האיזון שמעניקה המדינה לדת

זמן צפייה: 02:59

סערת הרב פירר: האם היהדות עמדה בפני צומת דרכים שהיה משנה את פניה לרעה, ובחרה בדרך הנכונה? אם היה נערך מופע ההתרמה, קיום האירוע ללא שירת נשים היה עלול היה להוות תקדים - כל חרדי היה מוכרח למנוע מנשים לשיר באירוע שהוא מקיים.

לכאן נכנסה הנורמה ההלכתית שאותה מאזן כל עם ישראל, החילוני והמסורתי, משום שהיא לא שייכת רק לחרדים. אם עם ישראל החליט שאין דבר כזה אירועים ציבוריים שאין בהם שירת נשים, אז נוצר מצב שרבנים היום נמצאים באירועים שיש בהם שירת נשים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

פרשת העצורים נפתרה – אך המשבר עם ירדן עדיין עמוק • פרשנות

ניסיונות הפורענות של הג'יהאד האסלאמי – נוחים לחמאס • פרשנות

ביקורת נתניהו על טראמפ – לאחר חודשים של דאגה גוברת • פרשנות

הרב פירר
הרב פירר | צילום: חדשות 13

לציבור החילוני והמסורתי יש אחריות על פניה של היהדות. לדוגמא, אם מוותרים על לימודים אקדמאיים ללא הפרדה, הנורמה לא הייתה נשארת רק אצל החרדים, היא הייתה עוברת לציונים דתיים ודתיים לאומיים, ולבסוף הנורמה הייתה פרצופה של היהדות. נורמה כזו הייתה עלולה להכריח את האדם הדתי ללכת להחמרה, כי אם אפשר - מחמירים.

כדי להסביר את התופעה של הנורמה שמתפשטת ומכחריחה החמרה ניתן להסביר באמצעות חוקי ניוטון, שטען כי אם יש גוף שמתקדם בהתמדה - הוא לא יעצור לבד. על כן, בעניין זה יש תפקיד למדינת ישראל החילונית והמסורתית - מטרתה לעצוראת ההחמרה ולשמור על איזון.

הרב פירר
הרב פירר | צילום: החדשות 13

תחנת הרדיו החרדית "קול הרמה" החליטה לא לשדר נשים מדברות, על אף שזו הייתה התחנה של הרב עובדיה יוסף, שהיה מקשיב לשירת נשים. אם לא הייתה התערבות מבחוץ של פמיניסטיות, הגישה הייתה הופכת לנורמה וגולשת לתחנות אחרות. לכן, בראי דוגמאות אלו, ניתן לסכם את הסערה כהצלה של היהדות. כעת, אישה יכולה להיות שוות זכויות ביהדות של המאה ה-21.

לאחר הביקורות: הרב פירר ביטל את מופע המחווה לשלמה ארצי

אמש ביקש הרב אלימלך פירר, העומד בראש אגודת "עזרא למרפא" מיו"ר האגודה לא לקיים את מופע המחווה לשלמה ארצי. זאת, בעקבות הסערה שפרצה בשבוע שעבר בעקבות הערב שתוכנן להתקיים בחודש הבא ללא השתתפות זמרות. במכתב הביטול כתב הרב: "מעולם לא היינו ולא נסכים להיגרר לשיח של שנאת חינם. השקפתינו, מטרותינו, ועצם קיומנו שואבים את כוחם מההלכה היהודית, והם מסמלים את ההפך הגמור".

הרב פירר, שלמה ארצי
הרב פירר, שלמה ארצי | צילום: סער יעקב, לעמ

כזכור, לאחר שהתבשרו כי נשים לא יורשו לשיר במופע, זמרים רבים, בהם מוש בן ארי, אבי סינגולדה, עילי בוטנר ואלון עדר ביטלו את השתתפותם באירוע בטענה שלא ידעו שמדובר באירוע בהפרדה וכי אינם יכולים לחתור תחת מטרה חשובה כמו שיוויון נשים למען המטרה החשובה לשמה מתקיים האירוע. עם זאת, הרב פירר הודיע אז כי האירוע יתקיים וכי אנשים כבר קנו כרטיסים ולא מתכוונים להחזיר להם את הכסף, המיועד לתרומות.

על מנת לכפר על העובדה שנשים לא יוכלו לשיר במופע, המארגנים גייסו את אורלי וילנאי בתור מנחת האירוע אך גם היא ביטלה השתתפותה. זאת, בנוסף לתזמורת הפילהרמונית שביטלה אף היא את הופעתה.