בעוד קצת יותר משבועיים יידרש בני גנץ להחזיר את המנדט לנשיא - ובמערכת הפוליטית מנסים לפתור את המשבר עם רעיונות יצירתיים במיוחד. יו"ר ש"ס אריה דרעי הציע אתמול לקדם חוק לבחירה ישירה בין נתניהו לגנץ ובכך לפתור את הקיפאון במשא והמתן להרכבת הממשלה, הצעה שזכתה היום לחיזוק מכיוון מפתיע: איילת שקד שטענה שבמערכת הפוליטית כבר החלו לקדם את החוק. נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה יוחנן פלסנר דוחה את הניסיון לשינוי שיטת הבחירות והסביר בשיחה עם חדשות 12 שמדובר ב"רעיון גרוע ושיטה הרסנית".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

"הרעיון של תיקון נקודתי של חוק יסוד זה רעיון רע, גרוע ופסול - לא עושים שינויים בחוקה". אמר פלסנר והסביר שהבחירה הישירה לראשות הממשלה בשנות ה-90 גרמה נזק אדיר לפוליטיקה: "זה הוביל לפיצול הכנסת ולריסוק הפוליטיקה הישראלית. לא בכדי הרעיון הזה נגנז".

למרות הדברים החד משמעיים, פלסנר טוען שהוא מסכים שצריך לשנות את שיטת הבחירה בישראל, אך הוא מתנגד לתיקון הנקודתי המוצע. "יש לקבוע שראש הסיעה הגדולה ביותר הוא ראש הממשלה ולהוסיף כמה מנגנונים שעוזרים לזה", אמר. "כך מצליחים להרכיב ממשלה בשיטה שהיא לא בהוראת שעה, ולא מכניסה את הבחירות הישירות לא בדלת האחורית ולא בדלת הקדמית".

 

יוחנן פלסנר (צילום: דוד וינוקור,  יחסי ציבור )
יו"ר המכון הישראלי לדמוקרטיה, יוחנן פלסנר | צילום: דוד וינוקור, יחסי ציבור

פלסנר הסביר כי בשיטה של בחירות ישירות עדיין יש צורך להשיג רוב בכנסת, מה שיחזיר את המדינה לאותו פלונטר פוליטי. "אם אנחנו אומרים שראש הסיעה הוא ראש הממשלה זה יגרום לחיבורים וגושים גדולים של מפלגות", טען. "כך ראש הממשלה יציג את ממשלתו זמן קצר לאחר הבחירות".

בדבריו הדגיש פלסנר כי ההצעה של דרעי לא פותרת את הבעיה אלא משאירה את ישראל באותו המקום ויכולה אף להאריך את חוסר הוודאות. "עם בחירות ישירות אנחנו יכולים להגיע אפילו למערכת בחירות רביעית", אמר. "אם גנץ ייבחר לדוגמה, החרדים עדיין ילכו עם נתניהו והוא עדיין לא יגיע לרוב - ונהיה באותה הנקודה בדיוק".

"בחירה ישירה היא שיטה הרסנית ולא מתאימה לפוליטיקה הישראלית", סיכם פלסנר. "הרעיון של ליצור שינוי חוקתי זה רעיון פסול מהיסוד ולכן אני חושב שהספין הזה צריך לחלוף מן העולם. לייצר ספינים לא עולה כסף וחברי הכנסת שנבחרו הרגע לא רוצים ללכת לבחירות שוב".