שתף קטע נבחר

שר החקלאות יתמוך בפתיחת שוק החמאה לחצי שנה בלבד

על רקע משבר מחסור החמאה, הודיע אורי אריאל לשר הכלכלה אלי כהן שהוא תומך במהלך שהציע - לפתוח את השוק ליבוא חופשי, אך לתקופה מוגבלת במהלכה תיבחן השפעת המהלך. אלא שלא סביר שזה יעזור

  

 

לאחר המלצת הממונה על ההיטלים במשרד הכלכלה דני טל לפתוח את יבוא החמאה ללא מכסים ומכסות - שר החקלאות אורי אריאל הודיע שהוא תומך במהלך, אבל לחצי שנה בלבד. עם זאת, הסיכוי לכך אפסי מאחר שלא ניתן לבטל מכסים או מכסות בתקופה של ממשלת מעבר. הדבר היחיד שניתן לעשות הוא להגדיל את מכסות היבוא. רק לאחרונה נתן משרד החקלאות את הסכמתו ליבוא 5,000 טונות חמאה ללא מכס בניסיון לפתור את המחסור.

 

משבר החמאה: משרד הכלכלה ממליץ לפתוח את השוק ליבוא חופשי

האם משבר החמאה יחזיר לתחייה את המרגרינה?

מבחן החמאה הגדול: מי הטעימה ביותר?

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 

 

אריאל שלח אתמול מכתב לאלי כהן שר הכלכלה, שבו הביע את תמיכתו במהלך: "לאור המחסור החמור בחמאה שצפוי גם בשנה הבאה הנני תומך בהצעתך. במהלך חצי שנה תיבחן השפעת המהלך על המשק ותתקבל החלטה להמשך".

חמאה בחצי חינם   (צילום: ירדנה אזולאי)
חמאה. שר החקלאות יתמוך בפתיחת שוק החמאה לחצי שנה בלבד(צילום: ירדנה אזולאי)

גורמים במשרד החקלאות אמרו שדעתו של השר היא בניגוד לעמדת בעלי המקצוע במשרד, שכן ההמלצות סותרות את מדיניות תכנון משק החלב. אין די בהמלצת שני השרים משום שגם אם תתקבל, טוענים בענף, היא לא תעמוד בבג"ץ או בעתירה מנהלית כי המדינה התחייבה לרפתנים על מתווה של משק חלב מתוכנן, במסגרתו סוכם על כמות מוגבלת של מכסות יבוא פטורות ממכס למוצרי חלב ולא הותר יבוא חופשי פטור ממכס. ייתכן שממשלה חדשה שתקום תצליח להגיע להסכם עם הרפתנים, אבל תידרש לפצותם משמעותית.

שר החקלאות, אורי אריאל  ושר האוצר, אלי כהן (צילום: מארק ישראל סמם ואבי מועלם)
שר האוצר אלי כהן, ושר החקלאות אורי אריאל(צילום: מארק ישראל סמם ואבי מועלם)
 

למהלך מתנגדות מועצת החלב והמחלבות הגדולות, בהן תנובה, שחוששות שאם בעתיד ירדו מחירי החמאה בחו"ל, שכעת הם גבוהים, הארץ תוצף בחמאות זולות וייווצרו עודפי שומן ללא ביקוש. גורם בכיר בענף הזהיר כי "ייווצר אבסורד שהחלבון בחלב בפיקוח והשומן לא".

 

"לא נותר רווח כדאי"

ביקורת נוספת שהושמעה על ההצעה היא העובדה שלא מצוין בהצעה מחיר שבו תימכר החמאה בישראל, והוא נתון לשיקול דעת היבואן בתוספת הרווח שלוקחות לעצמן רשתות השיווק. יחד עם זאת, הסיבה לחלק מהמחסור הנוכחי נובעת מכך שלא השתלם ליבואנים לנצל את מכסות החמאה הפטורות ממכס מאחר שמשרד הכלכלה דרש שהחמאה המיובאת תימכר במחיר זהה לחמאה המפוקחת.

 

אחד היבואנים הגדולים אמר כי "כל זמן שהמכסות המוצעות מגבילות את מחיר המכירה של החמאה לא כדאי לי לייבא, כי המחיר באירופה גבוה ובתוספת עלות הכשרות הגבוהה, לא נותר לי רווח כדאי".

 

היות שמחירי החמאה באירופה גבוהים בימים אלה, משום שגם שם יש עלייה בביקושים ופחות שומן, הרי שגם אם יתבצע יבוא חופשי של חמאה המחיר לצרכן יהיה גבוה ממחיר החמאה המפוקחת. עם זאת, יש שיעדיפו חמאה יקרה על פני בלי חמאה בכלל.

 

אביתר דותן, יו"ר איגוד מגדלי הבקר שמייצג את הרפתנים: "זה מהלך פופליסטי שאין בו היתכנות חוץ מכותרות. אנחנו בתקופת בחירות ובהסכם עם המדינה על ענף החלב. גם אם רוצים לבצע מהלך, יש לפנות להליך הסכמות מסודר כולל תקנות בכנסת. יש 7,000 טונות מכסות חמאה באפס מכס - שיממשו אותן תחילה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים