חוות הדעת שהוגשו בשבועות האחרונים לבית המשפט בתיק התביעה של הוריה של ענבל עמרם ז"ל נגד המשטרה – דרמטיות.

תזכורת: ענבל נרצחה לפני 4 שנים בפתח תקווה בידי גנב רכב. הוא דקר אותה כבר בשלב ההשתלטות על הרכב שבו נהגה במהלך הלילה, אבל את גופתה מצאו חוקרי המשטרה בתוך הרכב רק למחרת בבוקר. בתווך, ניסו הוריה של ענבל להאיץ בחוקרי המשטרה לפעול והתחננו בפניהם שההיעדרות של בתם חשודה ומטרידה.

הדוח קבע: ענבל מתה רק בשעות הבוקר

"הם בכלל לא טיפלו בפנייה שלנו", אומר חנניה עמרם, אביה של ענבל. "המשטרה ניערה אותי, שלחה אותי מפה".

חוות הדעת של המכון לרפואה משפטית קבע כי ענבל מתה כמעט מיד מחתך עמוק בצוואר, שגרם לה הרוצח בסביבות השעה 1 בלילה. אלא שחוות דעת שהגיעו לידינו, מטעם פרופסור זליקובסקי, מי שהיה מנהל המחלקה הכירורגית – כלי דם בבית החולים "בילינסון", ושל ד"ר חן קוגל, מומחה לרפואה משפטית, קובעות כי מותה של ענבל התרחש בשעה 6 בבוקר – וייתכן שאף מאוחר יותר. "האפשרות שמותה של המנוחה נגרם קודם לכן – היא קלושה", נכתב בחוות הדעת.

"מי יודע כמה היא צעקה ואיש לא שמע"

"מי יודע כמה היא צעקה 'אבא, אמא'", אומר בכאב אביה של ענבל. "מי יודע כמה היא צעקה ולא היה מי שישמע אותה". פרקליטיה של משפחת עמרם, עידו אורלנסקי ואלעד אייזנברג, סירבו להתייחס לחוות הדעת, אבל המשמעות שלה מרחיקת לכת.

אין ספק שהמשטרה טיפלה בתלונת הוריה של עמרם ברשלנות: האב הגיע למשטרה ב-1:45 בלילה, אולם רק ב-4 בבוקר התחילו לנסות לאתר את הטלפון הנייד שלה.  חצי שעה אחר כך הוא אותר, אבל מסוק משטרתי עלה לאוויר רק שעות אחר כך. ב-9 בבוקר אותר הרכב – ובתוכו גופתה של ענבל.

המשמעות של חוות הדעת האלה מרחיקות לכת ביותר: אם המשטרה היתה פועלת כפי שהיתה אמורה לפעול ומתייחסת ברצינות לתלונתו של האב המודאג – ייתכן שענבל עוד היתה בחיים.