בימים אלו קיימות בישראל כ-100 כתות ולמרבה הצער, זוהי תקופה של שגשוג ופריחה עבורן. המספר הזה עלול להיות גבוה יותר משום שבמדינת ישראל אין גוף מודיעיני מקצועי שעוסק באיתור קבוצות שכאלה. למעשה, כל המידע מתבסס על תלונות שהגיעו לאורך השנים לידי המרכז הישראלי לנפגעי כתות. אבל למה בעידן הרשתות החברתיות תופעה שכזו דווקא מתרחבת?

אחת הסיבות המרכזיות היא החיפוש המתמשך של צעירים רבים אחר תמיכה, ערבות הדדית, התפתחות אישית וצמיחה רוחנית. לצערנו, ישנם אנשים כריזמטיים, אינטליגנטים ומניפולטיביים המנתבים את החיפוש אחר צרכים נפשיים ורוחניים לטובתם האישית.

ההערכה מדברת על כ-20 אלף ישראלים החברים באותן כתות, אך מעגל הנפגעים רחב הרבה יותר ומגיע למספר המטריד של כ-100 אלף אנשים. לפני כעשור התקבלו במרכז הישראלי לנפגעי כתות כ-3 תלונות שבועיות, אך המספר גדל בהתמדה ומגיע בימינו לשתי תלונות ביום בממוצע. הסיבה לכך עשויה להיות עליית המודעות לנושא שגורמת לעלייה בדיווחים ועלייה במספר האנשים שמנצלים לרעה אחרים הנמצאים במשבר ומחפשים התפתחות אישית או רוחנית. 

ארקדי וימגוק שהציג עצמו בתור "המשיח מתל אביב", הוא אחד מתוך מדריכים רוחניים רבים שמשתלטים על נפשם ורכושם של המאמינים שלהם. אבל איך אפשר לדעת מתי הקבוצה שחבר או מכר הצטרף אליה היא למעשה כת שתזיק לו? 

פעמים רבות אכן מדובר בקבוצות לגיטימיות שהמטרה העיקרית שלהן היא למידה והתפתחות רוחנית או אישית, ואלו כמובן אינן שליליות. אבל במקרים מסוימים, מנהיג הקבוצה או "הגורו" מנצל את השאלות וההתלבטויות של המאמינים בו לצרכיו האישיים בשם האידיאולוגיה, ופוגע בהם פגיעות חמורות - פיזיות, כלכליות ונפשיות. 

קל לטעות ולחשוב שלנו ולאנשים שאנחנו מכירים זה לא יכול לקרות, שאנחנו חכמים יותר מזה ובטח שלא נאיביים עד כדי כך. אבל סטטיסטית, למרבה הפלא, הקורבנות הפוטנציאליים הם דווקא אנשים אינטליגנטיים ומלומדים. לעיתים, אותם אנשים חווים משבר או תקופת מעבר בחיים כמו גיוס, לימודים או נישואים, והם מחפשים תשובות לשאלות שטורדות את מנוחתם. מנהיגי כת מזהים אצל אנשים רגישים את התקופות האלו ומפעילים עליהם מניפולציות ותמרונים רבים כדי ללכוד את נפשם. 

חשוב לציין שהדבר לא קורה בין לילה ומדובר בתהליך איטי וממושך שעשוי להימשך חודשים ולעיתים גם שנים. מנהיג הכת מקדיש מאמצים ניכרים כדי לבנות את הקשר והאמון של חברי הכת בו, כך שיוכל לנצל אותם כרצונו. ישנם מנהיגים שיסתפקו בניצול ובפגיעות נפשיות, אבל ברוב הפעמים יהיו גם פגיעות כלכליות, פיזיות ומיניות. 

חושבים שמישהו שאתם מכירים חבר בכת?

איך נוכל לדעת אם אדם קרוב אלינו הצטרף לקבוצה שבאמת תורמת ותומכת בו, ולא חלילה נפל קורבן לאדם מסוכן ששעבד אותו, את נפשו ורכושו? ואם אכן גילינו שמדובר במקרה הרע מבין השניים, האם אפשר לסייע לו ולחלץ אותו מהסיטואציה?

החודשים הראשונים של החברות בכת הם קריטיים, וזאת מפני שבזמן הזה האדם קשוב יותר להתנגדויות מבחוץ. אם קרה ואדם קרוב אליכם הצטרף לקבוצת תמיכה או קבוצת לימודים ובחלוף הזמן אותה קבוצה הפכה למשמעותית ומרכזית בחייו, כדאי לעצור ולתהות האם מדובר בכזאת שאכן מועילה לו, או שמא גרמה לו לשנות חלק מאורחות חייו לרעה ולהתרחק מהקרובים אליו. 

סימני אזהרה יהיו קשורים לרוב בשינויים משמעותיים בתקופת זמן קצרה. אנשים שהתחייבו ללימודים ופרשו בפתאומיות, אנשים שחלמו על קריירה ספציפית וקטעו את הדרך לשם במפתיע או ניתקו קשרים משמעותיים וחשובים בחייהם ללא סיבה נראית לעין. בנוסף, חברי כת מעבירים את רוב הונם למנהיג הכת ולכן נמצאים במחסור תמידי, על אף שהם לעיתים עדיין אוחזים בעבודה מסודרת. 

שינויים נוספים עשויים להיות במראה החיצוני, בביגוד ובשיער. ישנם מנהיגי כתות הנוטים להטיל על חברי הכת גזירות רבות הקשורות בתזונה ופעמים רבות חברי כת מורידים או מעלים במשקל בצורה קיצונית. עשויה להופיע שפה חדשה וייחודית לכת ויחד איתה שינויים באופי או בדעה הפוליטית. חברי כת לעיתים משנים את אורח חייהם ועוברים לגור במקום חדש, יחד עם חברי הקומונה או בסמוך למרכז שלה. בנוסף, הם נוטים להזניח עצמם רפואית ולהתעלם מסימפטומים של מחלה, ומדברים בהתלהבות רבה על הקבוצה החדשה בה הם חברים. 

הסימנים נשמעים לכם מוכרים? זה הזמן לפעול

בראש ובראשונה כדאי ליצור קשר עם המרכז הישראלי לנפגעי כתות ולברר האם קיים דיווח על הקבוצה או המנהיג. בנוסף, שם יוכלו לתת ייעוץ מקצועי ולהדריך על הצד הטוב ביותר כיצד יש לנהוג במצבים שכאלה. כשניגשים לדבר עם אדם שאולי נקלע לתוך כת יש לנקוט משנה זהירות. המטרה שצריכה לעמוד לנגד עיננו היא חיזוק הביטחון העצמי של המכר, ניסיון לברר מה שלומו ועד כמה האדם מושקע פיזית ורגשית בתוך הכת. לשם כך נעודד דו שיח מתעניין, שמבקש לשאול שאלות ולהאזין לחוויה האישית שלו. 

לרוב, הרצון לחלץ את האדם מתוך הכת יגרום למשפחות וחברים לפנות לדרך של הפחדה, ביקורתיות ושיפוטיות. גישה כזאת עלולה להחמיר את המצב ולגרום לאותו אדם להתרחק מאיתנו ולהגביר את השקעתו הרגשית בכת. מנהיגי כתות מלמדים כבר בהתחלה שהמשפחות והחברים של חברי הכת לא יבינו אותם וינסו לשכנע אותם לעזוב את הכת. הם יסבירו שזה נובע מחוסר הבנה ורמה רוחנית נמוכה של אותם קרובים וידגישו את העשייה וההתקדמות הרוחנית של חברי הכת, שהולכים בדרך האמת, וידרבנו אותם על ידי חיזוקים והבטחות רוחניות נוספות. 

האמת העצובה היא שלא פשוט להוציא אדם מכת והאופציה הכי טובה שעומדת בפניכם ובפניו היא חיפוש עזרה מקצועית של אנשי מקצוע המכירים את הנושא לעומק. במקביל, נכון יהיה לפתוח בפניו את הבית והלב, לאפשר מרחב, להעניק לו הרגשה שאוהבים אותו ולהקשיב לדברים שיש לו לומר מבלי לבקר אותו.

אחת הדרכים הטובות ביותר להתמודדות עם התופעה היא למנוע את התפשטותן של אותן קבוצות. אם ידוע לכם על פעילות כת בסביבתכם, דווחו בהקדם האפשרי וגייסו את הסביבה הקרובה על מנת להילחם בתופעה. גם אם היום מנהיג הכת לא מטריד אתכם, עלול להגיע היום שבו הוא יפגע בקרובים אליכם ביותר.

ניתן לפנות למרכז הישראלי לנפגעי כתות כאן, או בטלפון 03-6708811

ארקדי וימגוק מכחיש את הטענות נגדו. לטענתו מעולם לא פגע באיש וניסה לסייע לאנשים שפנו אליו.

ממשטרת ישראל נמסר: "ככל שמתקבלת תלונה במשטרה המעלה חשד לביצוע עבירה פלילית, היא נבדקת ומטופלת בהתאם להוראות החוק, באופן מוקפד ובהתבסס על תשתית ראייתית במטרה להגיע לחקר האמת וכך היה גם במקרים נשוא פנייתך. באשר לחקירת מותה הטרגי של מוריה כהן ז"ל, החקירה טרם הסתיימה ובמסגרתה בוצעו ועוד יבוצעו מגוון פעולות חקירה. בשל צנעת הפרט לא נוכל להרחיב אך נציין כי נגד נשוא פנייתך מתקיימים הליכים משפטיים שטרם הסתיימו בגין אחזקת חומר החשוד כסם מסוכן וכן עבירות נוספות. תיקים נוספים נחקרו ונשקלו בקפידה על פי מארג הראיות, והוחלט על ידי הגורמים הרלוונטיים ובכללם הפרקליטות, לסיים את ההליך הפלילי".

סייעה בהכנת הכתבה: רחל ליכטנשטיין, יו"ר המרכז הישראלי לנפגעי כתות